درآمد چهار هزار اصله درخت بارور به نیازمندان بافق اختصاص یافت


درآمد چهار هزار اصله درخت بارور به نیازمندان بافق اختصاص یافت

یزد - ایرنا - شهردار بافق گفت: درآمد محصول چهار هزار اصله درخت بارور زیتون و خرما کاشته شده در فضای سبز شهری به مناسبت برگزاری دومین کنگره همین تعداد شهید یزد که اوایل اسفندماه آینده در استان برگزار می‌شود، برای توزیع در میان افراد زیرپوشش کمیته امداد خمینی(ره) اختصاص یافت.

سیدعلی نوروززاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این درختان شامل سه هزار و ۹۲۸ اصله زیتون و ۷۲ نفر درخت خرماست که برای تخصیص محصول آن به نیازمندان این نهاد حمایتی در چارچوب طرح شجره طیبه شماره گذاری شد.

وی تصریح کرد: شماره گذاری این درختان در پارک آبشار که ۶۰ هکتار وسعت دارد و کاشت نهال در ۲ فار آن تاکنون انجام شده است و نیز فضای سبز شهری با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر و با هدف برخورداری اقشار نیازمند از درآمد حاصل از این درختان انجام شد.

سرانه فضای سبز در شهر بافق حدود ۱۰ مترمربع است.

شهردار بافق، کاشت و شماره گذاری درختان زیتون و خرما و توجه به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد را کاری خیر و انسان‌دوستانه دانست و بیان کرد: با اقدام یادشده هر سال محصول یا درآمد حاصل از این درختان برای تامین بخشی از کمک های معیشتی، بین نیازمندان شهرستان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: درختان اهدا شده متعلق به بخشی از فضای سبز در مجموعه تفرجگاه آبشار، پارک‌های جنگلی و فضای سبز شهری است که با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بافق برای بهره‌مندی ایتام و مستمندان زیرپوشش این نهاد حمایتی شماره گذاری شد تا از درآمد این درختان در آینده استفاده شود.

همچنین رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بافق با اشاره به رشد ۱۸ درصد شماره گذاری درختان در اجرای طرح شجره طیبه به ایرنا گفت: از زمان اجرای این طرح در شهرستان از سال ۹۶ تا کنون ۹ هزار و ۵۰۰ اصله درخت از سوی خیران در این طرح شماره گذاری و به فریضه الهی زکات هدیه شد.

قاسم طلایی افزود: در اجرای طرح شجره طیبه که چند سالی در بافق اجرا می شود، باغداران، محصول تعدادی از درختان خود را برای کمک به معیشت نیازمندان اختصاص می‌دهند.

وی تصریح کرد: جمع آوری زکات واجب از محل برداشت محصول خرما در شهرستان بافق، از ۶۰۵ کیلوگرم در سال ۹۸ به یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در سال جاری افزایش یافت که بیش از ۲ برابر رشد نشان می‌دهد.

به گفته این مسوول در مجموع سه میلیارد و ۶۰ میلیون ریال زکات امسال در بافق جمع آوری شد که حدود ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال آن زکات مستحبی و بقیه زکات واجب است.

طلایی افزود: در موضوع جمع آوری زکات مستحبی هم که شامل پسته، مواد غذایی، میوه، سبد غذایی و مرغ و از این قبیل امور است حدود ۶ برابر نسبت به سال ۹۸ افزایش دارد.

در این طرح باغداران یک یا چند اصله درخت بارور متعلق به خود را به عنوان زکات مستحبی در مدت زمان مشخص طبق نیت خیران شماره گذاری می کنند تا ثمره درختان بین ایتام و نیازمندان در همان منطقه جمع آوری و توزیع شود.

به گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند زکات واجب تعلق می‌گیرد.

هم اکنون یکهزار و ۳۳۶ نفر شامل ۵۹۰ خانوار از خدمات کمیته امداد بافق بهره‌مند هستند و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز