13 محصول خانگی که نباید در سطل زباله بیندازید


ساده‌ترین و متداول‌ترین کاری که می‌هوانیم در مورد اشیاء بدون کاربرد خانه‌مان انجام بدهیم این است که آنها را دور بریزیم و سپس بیشتر ما خیلی ساده فراموش... نوشته 13 محصول خانگی که نباید در سطل زباله بیندازید اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

ساده‌ترین و متداول‌ترین کاری که می‌هوانیم در مورد اشیاء بدون کاربرد خانه‌مان انجام بدهیم این است که آنها را دور بریزیم و سپس بیشتر ما خیلی ساده فراموش می‌کنیم که این شی حتی وجود داشته است. اما زباله‌های شما یک چرخه کامل را طی می‌کند که افراد زیادی از آن اطلاع ندارند (تقسیم، بازیافت و غیره). با این حال، نمی‌توان همه اشیا را به همین سادگی “دور انداخت”. برخی از رایج‌ترین چیزهایی که ما هر روز استفاده می‌کنیم، مانند باتری‌ها یا مواد آرایشی، بسیار سمی هستند و اگر به درستی با آنها رفتار نشود، می‌توانند در محیط زیست تأثیر منفی زیادی بگذارند. برخی دیگر از ضایعات هم به راحتی قابل استفاده مجدد هستند. در این مقاله ۱۳ محصول خانگی را میشناسید که نباید در سطل زباله بیندازید.

13 محصول خانگی که نباید در سطل زباله بیندازید

در هر دو مورد، اهمیت زیادی دارد که مردم بدانند با محتویات سطل زباله چه کاری انجام دهند و از این واقعیت که یک شی فقط به محض قرار دادن آن در سطل آشغال، از بین نمی‌رود، آگاه شوند. در این نوشتار با فهرستی از وسایل خانگی آشنا می‌شویم که بهتر است توجه ویژه‌ای به آنها نشان بدهید.

۱. فندک

فندک‌ها حاوی گازهایی هستند که با استفاده از مکانیسم اصطکاک که باعث ایجاد جرقه می‌شود، برای تولید آتش استفاده می‌شوند. این وسیله به خودی خود هم خطرناک است، چه رسد به اینکه بخواهید آن را نگهداری کنید. نمی‌توان آن را در هر مکانی نگهداری کرد، خصوصاً اگر این مکان در معرض دمای بالا باشد. علاوه بر این، گاز موجود در تمام فندک‌ها برای محیط زیست مضر است، بنابراین نمی‌توان آن را همراه زباله‌های دیگر دفع کرد.

به همین دلیل است که نمی‌توان آنها را به محل دفن زباله‌انداخت. به لحاظ تئوری، حتی نباید آنها را درون ظروف محصولات قابل بازیافت بیندازید. بهتر است با یک سازمان غیردولتی مشورت کنید یا به دنبال مکان‌هایی باشید که به طور خاص برای رسیدگی این نوع زباله‌ها دایر شده‌اند. و به محض خلاص شدن از شر فندک خود، ممکن است بخواهید برای کاهش تأثیر فعالیت‌های خودتان بر محیط زیست، یک فندک شارژی تهیه کنید.

۲. لوازم آرایشی

در حالی که اکثر بسته‌بندی‌های لوازم بهداشتی و آرایشی از شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند، آنچه در داخل‌شان است ممکن است به آن اندازه که تصور می‌کنید قابل بازیافت یا سازگار با محیط زیست نباشد. لوازم آرایشی بسیاری وجود دارند که حاوی موادی هستند که نه تنها برای سلامتی بلکه برای محیط زیست نیز ضرر دارند. به همین دلیل است که برخی از دولت‌ها تدابیری را برای تنظیم استفاده از برخی مواد رایج در تولید مواد آرایشی، کر‌م‌ها و به طور کلی لوازم آرایشی اتخاذ کرده‌اند.

یک گزینه خوب این است که محصولات ساخته شده با مواد طبیعی را که می‌دانید برای پوست شما خطرناک نیستند یا حتی محصولاتی که خودتان در خانه درست می‌کنید را جایگزین محصولات آرایشی برندهای بزرگ کنید. اگر این گزینه برای شما مناسب نیست، حداقل می‌توانید سعی کنید مصرف لوازم آرایشی ساخته شده با مواد مضر که دارای اثرات منفی زیادی بر محیط زیست هستند را کاهش دهید.

۳. رنگ

بسیاری از رنگ‌هایی که معمولاً در بازار به فروش می‌رسند یا حاوی موادی مانند سرب هستند که برای محیط زیست مضر است. به همین دلیل مهم است که از دفع ظروفی که هنوز هم حاوی آثاری از این نوع مواد شیمیایی در سطل‌های زباله معمول است، خودداری کنید. بهترین کار این است که آنها را به سازمان‌هایی بدهید که در زمینه تصفیه زباله‌های سمی فعالیت می‌کنند. و البته، ایده‌آل این است که از رنگ‌های طبیعی که تأثیر زیادی بر محیط زیست ندارند، ‌استفاده کنید.

۴. مو

در حالی که موی انسان لزوماً برای محیط زیست مضر نیست، می‌توان آن را برای استفاده به عنوان کمپوست در بخش کشاورزی مهار کرد. زیرا این ماده حاوی نیتروژن و سایر اجزایی است که در صورت آزاد شدن می‌توانند برای گیاهان مفید باشند. بنابراین، هر بار که مو یا ریش خود را کوتاه می‌کنید، این نکته را قبل از دور انداختن آنها در نظر بگیرید. به علاوه، در برخی موارد می‌توان از مو برای ساخت کلاه گیس برای افرادی که از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند نیز استفاده کرد.

۵. گیاهان

اگر گیاهان شما به دلیلی از بین رفتند، به جای اینکه خیلی ساده آنها را داخل سطل زباله بیندازید، بهتر است از آنها به عنوان کمپوست باغچه خود یا یکی از دوستان‌تان استفاده کنید. هر ماده تخریب‌پذیری می‌تواند کمپوست شود، و این مواد شامل ضایعات میوه و گل‌های پژمرده می‌شوند. کمپوست سازی نیاز به وجود میکروارگانیسم‌هایی دارد که روند تجزیه را تسریع می‌کنند تا خاکی مناسب برای کشت آماده شود، اما اگر بخواهید در واقع می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید.

۶. فیلترهای آب

فیلترها روش عالی برای تصفیه آب تأمین شده به خانوارها و خلاص شدن از شر آب بطری به طور کلی است. اما پس از استفاده زیاد، فیلترها دیگر مواد مضر را در خود نگه نمی‌دارند، به این معنا که باید فوراً تعویض شوند. با این حال، باید مطمئن شوید که آنها را به روش خاصی دور بریزید. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها فیلترهای دست دوم را می‌گیرند تا بتوانید آنها را با فیلترهای جدید عوض کنید و از آلودگی محیط زیست جلوگیری کنید.

۷. پوکه کپسول‌های قهوه

مشکلی که در کپسول‌های قهوه وجود دارد، بسته به موادی که برای تهیه آنها استفاده می‌شود، این است که به راحتی قابل بازیافت نیستند. اما برخی از شرکت‌ها امکان جمع آوری کپسول‌های دست دوم را در فروشگاه‌های خود ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر ساختن آنها را با مواد قابل‌ بازیافت انتخاب می‌کنند. در هر صورت، شما می‌توانید با آنها کاردستی هم درست کنید و از آنها به گونه‌ای متفاوت از هدف اصلی‌شان استفاده کنید. می‌توانید از غلاف قهوه قابل استفاده مجدد هم استفاده کنید.

۸. باتری‌ها

برخی از باتری‌ها می‌توانند حاوی جیوه و منگنز باشند که هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست سمی هستند. به همین دلیل است که اگر به دلیل استفاده مداوم فرسوده شده‌اند، باید آنها را به بانک‌های مخصوص باتری ببرید که برای دور ریختن این نوع کالاها دایر شده‌اند. همچنین، همیشه مطمئن شوید که باتری‌های شما ایمن هستند. باتری‌های خراب ممکن است ایمن نباشند و باعث مسمومیت با جیوه شوند.

در هر صورت، اگر می‌خواهید مصرف باتری‌های قلیایی و معمولی را کاهش دهید، یک راه حل خوب می‌تواند خرید باتری‌های قابل شارژ باشد. بسیاری از اینها در واقع همان اندازه و قالب باتری‌های سنتی را دارند، بنابراین می‌توانید آنها را بدون هیچ مشکلی در دستگاه‌های الکترونیکی خود قرار دهید. هنگامی که پس از مدتی شارژ آنها تمام شد، می‌توانید با اتصال به پریز برق عادی به راحتی آنها را شارژ کنید.

۹. اسپری‌های رنگ

برخی از اسپری‌ها می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند زیرا حاوی مخلوطی از مایع و گاز هستند که اسپری کردن رنگ را آسان می‌کند. در حالی که تلاش‌هایی برای ممنوعیت فروش برخی از ترکیباتی که باعث آسیب به لایه ازن می‌شوند، انجام شده است، اما با این حال باید با آنها با احتیاط رفتار کرد و نباید آنها را در هر ظرفی انداخت.

یک راه حل خوب این است که این اسپری‌ها را به مراکز مواد سمی برسانید که در آنجا بتوان آنها را به روش صحیح دور انداخت. و این باید اتفاق بیفتد صرف نظر از اینکه یک محصول نظافتی، عطر، حشره کش،‌ دئودورانت یا رنگ باشد. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید آنها را دور بریزید، مطمئن شوید ظرفی که استفاده می‌کنید کاملاً خالی است.

۱۰. روغن

روغن پخت و پز و روغن موتور هرگز نباید بدون رعایت موارد احتیاطی دور ریخته شوند. اگر فقط آن را در مخزن ظرفشویی، توالت ریخته یا به راحتی در سطل آشغال بریزید، می‌تواند باعث مشکلات تصفیه آب شود. همچنین می‌تواند به سینک آشپزخانه و تخلیه آن آسیب برساند. از طرف دیگر، روغن موتور از فرآورده‌های نفتی است و به راحتی می‌تواند هر نوع سطحی از جمله موجودات زنده را آلوده کند.

بهتر است که این موارد را به مراکزی ببرید که در زمینه رسیدگی به این نوع محصولات تخصص دارند. در حال حاضر ابتکارات و تحقیقات خاصی در زمینه ایجاد بیودیزل از روغن پخت و پز در حال انجام است تا به حداقل رساندن تأثیر آن بر محیط زیست کمک کند.

۱۱. نامه و قبض

نامه‌ها یا قبض آب و برق رهرگز نباید در سطل آشغال ریخته شود، زیرا حاوی اطلاعات شخصی است که به طور بالقوه ممکن است به دست فرد اشتباهی برسد. بسیاری از سارقان غالباً سطل‌های زباله را زیر و رو می‌کنند تا اطلاعات حساب شما را بگیرند و از شما پول اخاذی کنند. اگر نمی‌خواهید انبوهی از کاغذ را در خانه‌تان داشته باشید، بهتر است آنها را به قطعات کوچک، مخصوصاً قسمتهایی که امنیت شما به خطر می‌اندازد، برش بزنید و بعد با خیال راحت آنها را دور بریزید.

۱۲. دماسنج

در گذشته بیشتر دماسنج‌ها به صورت جیوه‌ای و در شیشه بودند. این امر منجر به ممنوعیت یا ایجاد محدودیت جدید در تولید آنها در برخی از کشورها و برخی از ایالت‌های آمریکا شد. امروزه استفاده از گزینه‌های دیگر مانند دماسنج دیجیتال توصیه می‌شود. با این حال، اگر هنوز یک دماسنج قدیمی در خانه دارید و به دلایلی، خراب شده‌است، آن را دور نریزید. آنچه شما باید انجام دهید پوشیدن دستکش لاتکس و برداشتن مواد داخلش با دستمال کاغذی، نوار چسب یا سرنگ است. سپس، همه چیز را در یک کیسه بسته نگه دارید و آن را به مکانی که مخصوص زباله‌های سمی است ببرید.

۱۳. وسایل الکترونیکی

رایانه‌ها، رادیوها، یا هر دستگاه الکترونیکی می‌تواند شامل اجزای داخلی باشد که بسته به میزان فرسودگی آنها می‌تواند کمابیش مورد استفاده مجدد قرار گیرد. با این حال، هنگامی که کل دستگاه خراب شود، باید آن را در یک مرکز جمع‌آوری قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که به درستی با آن رفتار شده و منجر به آلودگی محیط نمی‌شود. به عنوان یک مشتری، می‌توانید با خرید از برندهای خرید محصولات الکترونیکی خود را انجام بدهید که از تعمیر و نوسازی دستگاه‌های قدیمی پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب سهم خود را در محافظت از محیط زیست نیز انجام می‌دهید.

آیا در خانه زباله هایی دارید که نمی‌توانید مثل هر چیز دیگری آنها را دور بیندازید؟ برای رفتار صحیح با آنها و جلوگیری از مشکلات محیطی یا بهداشتی چه اقداماتی را انجام می‌دهید؟

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: verywellmind

۱۳ محصول خانگی که نباید در سطل زباله بیندازید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل