14 اثر ناملموس استان اردبیل در ردیف آثار ملی قرار گرفت


14 اثر ناملموس استان اردبیل در ردیف آثار ملی قرار گرفت

اردبیل - ایرنا - مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس 14 اثر این استان در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

به‌گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: این آثار شامل "چومچه خاتین"، "قارقارا"، "خیدیر نبی"، "گلین چیخدی"، "قوورما"، "چیلینگ آغاجی"، "قئیش گوتدی"، "گیلدیک آشی"، "یاشیل سفره"، "قره شیقالات"، "روسته"، "خشیل"، "آیران آشی" و "اوماج آشی" است.

او افزود: آیین خیدیر نبی به پیشنهاد استان اردبیل بصورت منطقه‌ای شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی و مراسم گلین چیخدی به پیشنهاد استان اردبیل بصورت منطقه‌ای شامل عشایر استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان به ثبت رسید.

14 اثر ناملموس استان اردبیل در ردیف آثار ملی قرار گرفت

فلاحی گفت: با ثبت این آثار در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس زمینه برای معرفی و حفظ این آثار فراهم شده و می‌توانیم شاهد احیای این آثار میراث‌فرهنگی باشیم.

او بیان کرد: با شناسایی آثار، آداب و رسوم و آیین‌های بومی استان و تکمیل و تشکیل پرونده تلاش می‌کنیم تا در راستای ثبت آنها در ردیف آثار ملی برای حفاظت و احیای این آثار گام برداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !