کارگاه باز زنده‌سازی گلیم بافی در گنخک دشتی برگزار شد


کارگاه باز زنده‌سازی گلیم بافی در  گنخک  دشتی برگزار شد

بوشهر- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: کارگاه گلیم‌بافی با هدف بازآموزی و باززنده سازی این هنر صنعت در روستای گنخک شهرستان دشتی این استان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز پنجشنبه به نقل از لیلا رحیمی، افزود: در مرحله اول این کارگاه ۱۵ هنرجو بافت گلیم در گنخک را آموزش می‌بینند و در ادامه ۶۰ بانوی دیگر نیز تولید این صنعت دستی را فرا می‌گیرند.

وی اضافه کرد: گلیم‌ها در مناطق مختلف ایران، از طرح و مواد اولیه‌ای که برای بافت آن استفاده می‌شود قابل تشخیص و طبقه‌بندی هستند و وجه تمایز گلیم گنخک، پشم خودرنگ استفاده شده در این نوع محصول است که در آن از هیچگونه رنگرزی استفاده نمی‌شود و با داشتن رنگی طبیعی بسیار چشم نواز و زیبا است.

رحیمی ادامه داد: این نوع گلیم با ترکیب پشم شتر و گوسفند بافته می‌شود که مواد اولیه آن هم در همان روستا تامین می‌شود و در گذشته به عنوان یک وسیله کاربردی و قابل استفاده در بین ساکنان این منطقه به شمار می‌رفت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با ییان اینکه احیای این رشته در سال جاری صورت گرفت، اظهار کرد: این نوع گلیم به دلیل مینی‌مال بودن و استفاده از رنگ و طرح‌های ساده مانند کرم و شکلاتی، کرم و مشکی و کرم و قهوه‌ای قابلیت مناسبی برای جای گرفتن در چینش امروزی آپارتمان‎‌ها دارد و در اندازه کوچکتر نیز به عنوان سجاده کاربرد دارد.

وی یادآور شد: یک دوره آموزشی بافت این گلیم نیز در سال گذشته برگزار شد و کارگاهی که در زمان حاضر برگزار شده‌است نیز در راستای باز زنده‌سازی کامل این هنر بومی است.

رحیمی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تک تک رشته‌های صنایع دستی اصیل استان بوَشهر شناسایی و زنده شود و تولید و فروش آنها رونق گیرد.

گلیم خودرنگ گنخک سال گذشته موفق به دریافت نشان ملی صنایع دستی شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!