سطح گلخانه‌های کردستان به 38 هکتار می‌رسد


سطح گلخانه‌های کردستان به 38 هکتار می‌رسد

سنندج - ایرنا - مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سطح گلخانه‌های این استان با بهره برداری از بزرگترین مجمع غرب کشور در دهگلان به 38 هکتار می‌رسد.

مهدی فتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون در این استان ۳۳.۵ هکتار در قالب ۷۵ طرح گلخانه‌ای به بهره برداری رسیده و سالانه حدود پنج هزار تن محصول در آنها تولید و روانه بازار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فاز اول مجتمع گلخانه‌ای صادق آباد دهگلان روز شنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد یادآور شد: این طرح در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با ۹ هکتار گلخانه مفید احداث می‌شود که در فاز اول آن ۴.۵ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: فاز اول این طرح با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۳۵۰ تنی انواع محصولات برای ۵۵ نفر به صورت مستقیم و ۶۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی دارد.

وی با بیان اینکه برای این فاز ۳۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است گفت: ۲۳۰ میلیارد ریال از این میزان از محل تسهیلات پرداختی دولت و ۱۰۵ میلیارد ریال نیز از محل آورده سرمایه گذار تامین شده است.

فتحی گفت: پیش بینی شده کل ۹ هکتار گلخانه مفید طرح با سرمایه گذاری ۶۷۰ میلیارد ریالی با افق تولید سالانه چهار هزار و ۷۰۰ تن و اشتغالزایی مستقیم ۱۱۰ نفر و غیر مستقیم ۱۲۰ نفر احداث شود که ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبارات مورد نیاز آن نیز از منابع مربوط به تبصره ۱۸ قانون بودجه تامین شود.

وی اهداف اجرای این طرح را ارتقای بهره وری عوامل تولید (خاک، آب، انرژی) و استفاده بهینه از آنها، اشتغالزایی، افزایش تولید، تأمین امنیت غذایی علام کرد.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بهره برداری از ۹۲۳ هکتار طرح استقرار سیستمهای نوین آبیاری در شهرستان‌های دهگلان، سقز، کامیاران را از دیگر برنامه افتتاحی معاون اول رییس جمهوری در این استان اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح ۱۴۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی یادآور شد: ۱۱۹میلیارد ریال شامل ۸۷ درصد از اعتبار هزینه شده از اعتبارات بلاعوض دولتی تامین و ۱۳درصد بقیه شامل ۲۶ میلیارد ریال از محل خودیاری بهره برداران استان تامین شده است.

فتحی اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح ۴۵۴ خانواده بهره‌بردار از خدمات آن بهره مند می شوند و اشتغال ۲۰۵ نفر از سرپرستان این خانواده‌ها نیز تثبیت می‌شود.

وی اظهار داشت: ارتقای بهره وری عوامل تولید(خاک، آب، سرمایه، نیروی انسانی) و استفاده بهینه از آنها، اشتغالزایی، افزایش تولید، تأمین امنیت غذایی از اهداف اجرای پروژه‌های استقرار سیستمهای نوین آبیاری است.

به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهوری به منظور بازدید و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی روز شنبه دوم اسفند به استان کردستان سفر می‌کند.

اسحاق جهانگیری در این سفر یک روزه قرار است با حضور در روستای "هانیس" سنندج، ضمن بهره برداری از ۹۶ کیلومتر راه روستایی" خیاره" - "هانیس"، تعدادی از طرح های عمرانی و اشتغالزایی روستایی را در سطح استان به صورت همزمان افتتاح کند.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دکتر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به شروع عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان، بهره برداری از ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحدهای صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی اشاره کرد.

استان کردستان در بهمن ماه جاری نیز میزبان سه عضو هیات دولت شامل "محمدباقر نوبخت" معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، "معصومه ابتکار" معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده و "قاسم تقی‌زاده خامسی" معاون آب و آبفای وزیر نیرو بود.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد