طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع با ماست و دوغ


طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع با ماست و دوغ

پارسینه: در گزارش زیر طرز تهیه کشک خانگی را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع با ماست و دوغ

طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع را با ماست و دوغ و نکات مهم در این زمینه را به شما آموزش داده ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه کشک خانگی با ماست

مواد لازم

ماست: ۱ کیلوگرم (ترجیحا ترش)

آب: ۱ لیتر (۴ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی)

نمک: به میزان لازم

طرز تهیه کشک خانگی با ماست

اگر ماست ترش ندارید، بهتر است دو یا سه روز آن را خارج یخچال قرار دهید تا ترش شود. بهتر است از ماست‌های محلی استفاده کنید. ماست را با آب مخلوط کنید. نمک را اضافه کنید. در این مرحله زیاد نمک اضافه نکنید، چون احتمال شور شدن آن وجود دارد. مخلوط را در بطری بریزد و در آن را ببندید. بطری را تکان دهید و هم بزنید. بعد از اینکه کاملا یکدست شدند، یک قابلمه با اندازه مناسب را روی حرارت قرار دهید. مخلوط را در قابلمه بریزید و بجوشانید. ۱۰ دقیقه برای جوشیدن کافی‌ست.

وقتی دوغ به دست آمده جوش آمد، بریده خواهد شد. یک دستمال تمیز نخی بردارید و دوغ بریده شده را در آن بریزید و آن را به جایی آویزان کنید. زیر کیسه پارچه‌ای را یک ظرف قرار دهید تا آب آن هدر نرود. حدود ۸ یا ۹ ساعت طول می‌کشد که دوغ، آب خود را از دست بدهد. بعد از اینکه آب دوغ خارج شد، کشک را از کیسه بیرون بیاورید. نمک آن را بچشید. اگر نمک آن کم بود، در این مرحله اضافه کنید.

به اندازه یک گردو از مایه به دست آمده را بردارید و به شکل گلوله در آورید. می‌توانید کشک‌ها را به شکل استوانه‌ای و لوله‌ای هم درست کنید. کشک‌ها را در جایی قرار دهید که از همه طرف، هوا در جریان باشد، مثلا داخل یک سبد بگذارید و از سطح زمین کمی فاصله دهید. هر از گاهی، آن‌ها را بچرخانید تا زودتر خشک شوند. بعد از خشک شدن، آن‌ها را در ظرف در دار بگذارید. اگر کمی مرطوب‌تر برمی‌دارید، بهتر است آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا کپک نزنند.

طرز تهیه کشک خانگی مایع

طرز تهیه کشک خانگی خشک و مایع با ماست و دوغ

مایه کشک را بعد از اینکه آب آن خارج شد، با کمی آب تصفیه شده و نمک در مخلوط‌کن بریزید و بزنید تا به غلظت دلخواهتان برسد. مدت زمان ماندگاری کشک ماریع در یخچال ۳ روز و در فریزر ۳ ماه است. می‌توانید کشک‌ها را در قالب یخ بریزید و تا به شکل دلخواهتان دربیاید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کشک خانگی

*هنگامی که کیسه را آویزان کرده‌اید، برای خالی شدن آب، به آن فشار نیاورید. اجازه دهید به آرامی آب اضافی آن بدون دخالت شما خارج شود.

*می‌توانید سبزی خشک معطر دلخواه مثل آویشن، مرزه یا پودر موسیر را هم در این مرحله به کشک اضافه کنید.

*اگر کشکتان زیادی خشک شده بود، ۲ یا ۳ قاشق از آبی که از ماست خارج شده است، به کشک اضافه کنید.

*اگر بعد از ریختن دوغ در ظرف متوجه شدید که ماستتان کره زیادی دارد، یک قالب کوچک یخ را در آن بیندازید. کره‌ها دور یخ جمع می‌شوند. کره‌ها را جدا کنید و سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

*یکی دیگر از راه‌های جدا کردن کره از دوغ، این است که مخلوط ماست و آب (دوغ) را در بطری بریزید و به هم بزنید. در این حالت کره در قسمت ابتدایی بطری جمع می‌شود. بهتر است همه کره را جدا نکنید، چون باعث از هم پاشیدن کشک می‌شود.

*اگر کره دوغتان کم بود، از کمی آرد استفاده کنید تا کشک‌ها خودشان را بگیرند. بد نیست بدانید که هر چقدر دوغتان چرب‌تر باشد، کشکتان پس از خشک شدن، تیره‌تر خواهد شد.

*اگر از همان ابتدا ماست‌تان ترش نیست و می‌خواهید ماست را در جایی قرار دهید که تخمیر و ترش شود، در ظرف را کاملا نبندید تا نترکد.

*آبی را که از کیسه خارج شده است، می‌توانید به قره قروت تبدیل کنید.

*در طرز تهیه کشک بادمجان، آش رشته، کشک کدو و سایر انواع غذا با کشک از هر دو انواع کشک می‌توانید استفاده کنید.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو