فرزند شهید آبشناسان دار فانی را وداع گفت


فرزند شهید آبشناسان دار فانی را وداع گفت

­افشین آبشناسان مؤلف و محقق حوزه نبوغ نظامی شهید سرلشکر آبشناسان و فرزند ارشد این شهید والامقام به رحمت ایزدی پیوست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی ارتش، افشین آبشناسان فرزند ارشد شهید سرلشکر حسن آبشناسان از شهدای شاخص ارتش جمهوری اسلامی ایران و مؤلف، محقق و تاریخ نگار آثار آن شهید گرانقدر پس از تحمل رنج بیماری ناشی از تومور مغزی، صبح روز چهارشنبه 29 بهمن 1399 در سن 55 سالگی در بیمارستان خاتم‍الانبیا(ص) دار فانی را وداع گفت و به رحمت ایزدی پیوست.
مرحوم افشین آبشناسان، ضمن فعالیت مؤثر در حوزه ایثارگران و شهدا، تلاش بی وقفه و نقش بسزایی در گردآوری خاطرات، اسناد، مصاحبه ها، آثار و تبیین اقدامات شگرف شهید سرلشکر آبشناسان در دوران دفاع مقدس و همکاری با مؤلفان آثار فرهنگی با موضوع آن شهید والامقام ارتش اسلام داشت که از آن جمله می‌توان به طرح مطالعاتی «سیر تحول و بررسی افکار نظامی و فردی شهید آبشناسان» اشاره کرد.
مهندس افشین آبشناسان همچنین در مسئولیت‌های مختلف در شهرداری‌های مناطق تهران منشأ خدمات ارزشمند و تأثیرگذاری برای شهروندان تهرانی بوده است.
پیکر مرحوم افشین آبشناسان در قطعه 55 خانواده معظم شهدا بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
گفتنی است، اخیراً، برابر تصویب «شورای عالی نشان ها» در ارتش، به پاس فرماندهی و مدیریت جهادی شهید سرلشکر «حسن آبشناسان» در صحنه ها و برهه های سرنوشت ساز دوران پیروزی انقلاب تا عملیات‌های مختلف دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به خانواده این شهید والامقام اهدا شد.
شهید سرلشکر حسن آبشناسان که به دلیل برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دلیرانه و نبوغ نظامی‌اش در میان همرزمان و فرماندهان به «شیر صحرا» معروف بود، با آغاز تجاوز ارتش رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی در مناطق عملیاتی حضور یافت و در نخستین روزهای جنگ خود را به قرارگاه مقدم جنوب معرفی کرد و همراه با همرزمان جان بر کف به مقابله با دشمن بعثی پرداخت.
آبشناسان در محورهای مختلف خوزستان، عشایر منطقه دشت عباس و چگری را مسلح کرد و به جوانان آن‌ها آموزش‌های لازم نظامی داد. او همراه سایر نیروهای مردمی به جنگ نامنظم در دشت عباس دامن زد.
این فرمانده دلاور در سال 1362 با همکاری شهید محمد بروجردی و شهید ناصر کاظمی و شهید کاوه به سازماندهی نیروهای مشترک ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همت گماشت و در کنار سایر دلاور مردان ارتش و سپاه با تلاش شبانه روزی از هرگونه تردد و فعالیت نیروهای ضد انقلاب در کردستان جلوگیری کردند.
با تلاش خستگی ناپذیر شهید حسن آبشناسان و شهدای یاد شده و جمعی دیگر از رزمندگان سلحشور اسلام، محور سردشت- پیرانشهر در سال 1362 از لوث وجود عناصر ضد انقلاب پاکسازی و بازگشایی شد. امام خمینی(ره) در پی این پیروزی درخشان پیام تبریک و تقدیر از این اقدامات ارزشمند را برای فرماندهی قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) و سایر رزمندگان این قرارگاه ارسال فرمودند.
در 1363 فراهم نمودن آموزش جنگ‌های چریکی سپاه پاسداران به شهید آبشناسان واگذار شد. با پذیرفتن این مسوولیت، شیوه‌های جنگ چریکی را به نیروهای سپاهی، بسیجی و همرزمان دیگرش آموزش می‌داد و شاگردان بسیاری در این زمینه پرورش داد که همه آنها در میدان پیکار، سرافرازی‌های بسیاری را به ارمغان آوردند.
حسن آبشناسان در هشتم مهرماه 1364، در حالی که در خط مقدم یگان‌های عمل کننده لشکر ۲۳ و بررسی عملیات آفندی رزمندگان حضور داشت بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها