ابراز نگرانی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی از اقدامات هسته‌ای ایران


ابراز نگرانی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی از اقدامات هسته‌ای ایران

وزرای امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) در بیانیه‌ای مشترک از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزرای امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) پنج‌شنبه شب به وقت تهران در پایان نشست مجازی خود ضمن ابراز نگرانی از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران تأکید کردند که هدف مشترکشان این است که ایران را به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود بازگردانند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در بیانی بیانیه مشترک اظهار داشتند: «سه کشور اروپایی و ایالات متحده [در نشست اخیر] مراتب نگرانی خود را از اقدامات اخیر ایران مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد و تولید فلز اورانیوم ابراز داشتند. این فعالیت‌ها هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. تولید فلز اورانیوم یک گام کلیدی در ساخت سلاح هسته‌ای است.»

وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود افزودند: «سه کشور اروپایی و ایالات متحده بر هدف مشترک بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام تأکید کردند. وزیر بلینکن بار دیگر اعلام کرد که همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن گفته است، اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد و آماده است که در راستای دستیابی به این هدف با ایران تعامل کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در این شرایط، سه کشور اروپایی و ایالات متحده از ایران می‌خواهند که از برداشتن گام‌های دیگر به‌ویژه در ارتباط با تعلیق پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران اجتناب کند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده تأکید می‌کنند که محدود کردن دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماهیت خطرناکی دارد و از ایران می‌خواهند که پیامدهای این اقدام خطرناک را در نظر بگیرد؛ به‌ویژه در زمانی که فرصت دیپلماسی دوباره فراهم شده است.»

وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی در ادامه بیانیه خود اعلام کردند:‌«سه کشور اروپایی از چشم‌انداز بازگشت ایالات متحده و ایران به برجام استقبال کردند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده بر عزم راسخ خود برای تقویت برجام در آینده و همکاری با طرف‌های منطقه‌ای و جامعه بین‌الملل برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی مرتبط با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تأکید کردند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده متعهد هستند که برای دستیابی به این هدف با یکدیگر همکاری کنند.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟