ابراز آمادگی آمریکا برای رایزنی با ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام


ابراز آمادگی آمریکا برای رایزنی با ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند آمریکا برای رایزنی با ایران در چارچوب جلسه کمیسیون مشترک برجام اعلام آمادگی...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری مدعی شده‌اند آمریکا برای رایزنی با ایران در خصوص برجام در چارچوب جلسه کمیسیون مشترک برجام اعلام آمادگی کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع فرانسوی نوشت آمریکا آمادگی خود را برای گفت‌وگو با ایران در قالب جلسه کمیسیون مشترک با اعضای گروه ۱+۵ نشان داده است.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال هم به نقل از برخی منابع نوشته پیشنهاد برگزاری یک جلسه غیررسمی کمسیون مشترک و حضور آمریکا به عنوان میهمان مطرح شده است. او البته تأکید کرده که برگزاری این جلسه هنوز قطعی نشده است.

خبرگزاری رویترز علاوه بر این، بخشی از بیانیه مشترک وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی را به عنوان آمادگی واشنگتن برای گفت‌‌وگو با تهران تفسیر کرده است.

این رسانه انگلیسی با اشاره به بیانیه مشترکی که انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا صادر کرده‌اند نوشته وزیران خارجه این ۴ کشور از قصد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای دیپلماسی با ایران استقبال کرده‌اند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «وزیر امور خارجه، بلینکن تأکید کرد همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن خاطرنشان کرده چنانچه ایران به پایبندی دقیق به تعهداتش در برجام برگردد ایالات متحده اقدام مشابه انجام داد و آماده رایزنی با ایران در جهت این هدف خواهد بود.»

«دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس بعد از گفت‌وگو با همتایانش گفت: «ما مطمئناً از خطر عدم پایبندی ایران به برجام نگرانیم. اینها همه دلایل کافی برای احیای دیپلماسی آمریکا-اروپا است.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

در حال تکمیل...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی