«پریزاد»؛ قصه‌ای تاریخی در ایام سلطنت تیموریان


«پریزاد»؛ قصه‌ای تاریخی در ایام سلطنت تیموریان

کتاب «پریزاد» اثر سعید تشکری در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.


کتاب «پریزاد» اثر سعید تشکری در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رمان «پریزاد» اثر سعید تشکری در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این رمان تاریخی داستان منطقه‌ای از خراسان را در دوران سلطنت سلطان حسین بایقرا روایت می‌کند. در این رمان ماجرای بخشی از خراسان بزرگ روایت می‌شود که در سال‌های سلطنت سلطان حسین بایقرا با کمبود و قحطی آب روبرو می‌شود.

بیشتر بخوانید

تازه‌ترین داستان‌های بلندی که در انتشارات هزاره ققنوس منتشرشدند

ماجرا‌های رمان «پریزاد» در دوران تیموریان رخ می‌دهد. درست زمانی که فرقه اسماعیلیان در آن‌ها نفوذ زیادی داشتند. این نفوذ باعث می‌شود مرد فاضل و وارسته‌ای به نام امیرعلی شیرنوایی به وزارت دربار تیموریان برسد. نویسنده این اثر را به سبک نگارشی مکتب خراسانی نوشته است.

او دلیل انتخاب این سبک نگارشی را زنده کردن مکتبی بیان کرده که سال هاست از یاد رفته. به این ترتیب نویسنده تلاش کرد اقلیم و داستان‌های قدیمی زادگاهش را با داستان و روایتی امروزی در بسترمکانی قصه اش روایت کند.

در بخشی از رمان «پریزاد» می‌خوانیم:

«گفت:
- استاد نورالدین، شما او را به‌خوبی می‌شناسید. پوستین همان پوستینِ جدّش تیمور است، تنها فرقش این است که دارد نو می‌شود.
شنید:
- بهتر از تو، می‌شناسمش و بهتر از تو، بر اوضاع قصر و مملکت واقفم. تو باید به کاخ بروی و آنجا به مَردمت خدمت کنی. نیتت را پاک کن و خالص.
گفت:
- آن‌ها قومِ اَغیارند استاد. غارتگری در جانشان نشسته، همانند گوشت و پوست. برایشان رعیت و هنرمند و بی‌هنر فرق ندارد. پایش که برسد، هنر را هم غارت می‌کنند.
شنید:
- برای نجات مردم و مملکتت با او همراه باش. همراه باش، نه هم‌عقیده و هم‌خُوی و هم‌خصلت. مردم را نجات بده و از دربار بیرون بیا. سلطان هنوز کار‌های ناسنجیده و خام می‌کند. افکارش هنوز قدرتِ حکمرانی ندارد.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403