یازده خصلتی که انسان را از افراد فرومایه دور می کند


یازده خصلتی که انسان را از افراد فرومایه دور می کند

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی به حق با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) ، یازده خصلت برای افراد فرومایه برشمرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین رکن‌الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درمحل نمازخانه این مجموعه با تسلیت شهادت امام هادی (ع) به بخشی از زندگی‌نامه آن حضرت اشاره کرد و گفت: نام آن حضرت علی بن محمد و مشهور به امام هادی و علی النقی، است. پدر امام دهم ، امام جواد(ع) و مادرشان سمانه مغربیه یا سوسن وهادی و نقی از مشهورترین القاب آن حضرت است.

وی با بیان اینکه محل تولد آن حضرت صریا در نزدیکی مدینه است، یادآور شد: در سالی که امام جواد همراه با همسرش، ام‌الفضل حج به جای آورد، امام هادی را در حالی‌که کوچک بود به مدینه آوردند و ایشان تا سال ۲۳۳ یا ۲۴۳ هجری قمری در مدینه زندگی می‌کردند. در این سال، متوکل ؛ امام هادی را به سامرا احضار کرد و در منطقه‌ای به نام عسکرتحت کنترل خود اقامت داد و ایشان تا پایان عمر دراین منطقه ماند.

حجت‌الاسلام رکن‌الدینی با اشاره به روایت مَن هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّه - کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد(فرومایه گردد)، از شرّ او آسوده مباش، اظهار کرد: در ابتدا باید به تعریف شخصیت بپردازیم ، الگوهای معین و مشخص از تفکر، هیجان و رفتار یک فرد که سبک شخصی او را در تعامل با محیط اجتماعی و مادی‌اش رقم می‌زند، شخصیت افراد می‌نامند. به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌های نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آن‌ها از صفاتی همچون زودرنج، مضطرب، پرحرف، درونگرا و برون‌گرا و ...استفاده می‌شود.

وی به عوامل به وجود آورنده شخصیت اشاره و وراثت و محیط را از جمله این موارد برشمرد و یادآور شد: انسان با ویژگی‌های ژنتیکی خاصی به دنیامی‌آید، و از آن پس سر و کار او با محیط اطراف خود خواهد بود. همچنین محیط نقش مهمی در شکل‌دهی شخصیت بر پایه داده‌های ژنتیکی افراد دارد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، مال دوستی و بخل‌ورزیدن، داشتن خصلت‌ها و عادت‌های بد، بدخویی، عهدشکنی، تغییر رفتار با بالا رفتن مقام و یافتن قدرت، پرشر و بی‌خیر، بی‌شرمی و بی‌حیایی، کینه‌ورزی درهنگام بخشش خود و ناسپاسی در عطای دیگران، آزردن کریمان و آزادگان و قساوت قلب را از نشانه‌های افراد فرومایه از دیدگاه روایات دانست و بر دوری از این گونه افراد تاکید کرد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...