خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت مرمت شد


خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت مرمت شد

رشت - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از اتمام مرمت خانه میرزا کوچک خان جنگلی با عنوان خانه موزه نهضت جنگل واقع در استاد سرا رشت خبر داد.

ولی جهانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شهرداری رشت در خصوص ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی، مرمت خانه تاریخی میرزا کوچک‌خان جنگلی که در اختیار شهرداری رشت قرار دارد به صورت مشارکتی و با همکاری شهرداری رشت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان انجام شد.
وی یادآور شد: اخیرا موزه سنجش (ابزار اوزان) رشت، موزه رودبار و موزه شهرک تاریخی ماسوله به موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی و دو موزه خانه میرزا کوچک خان جنگلی و پست موزه مدرسه به موزه های زیر نظر دیگر ارگان های دولتی گیلان افزوده شده است.
وی در ادامه از موافقت با کلیات طرح مرمت، احیا و تبدیل عمارت تاریخی شهرداری رشت به موزه مردم‌شناسی گیلان در هفتمین جلسه کمیته فنی استان خبر داد و گفت: کلیات طرح احیای مرمت عمارت شهرداری رشت مورد موافقت اعضا قرار گرفت و مقرر شد روند مرمت و احیای این بنا با قید فوریت و با همکاری شهرداری رشت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: حفاظت و احیای بنا و بافت‌های تاریخی شهرها و روستاهای استان از جمله سرمایه‌های اصلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید و با توجه به رویکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در راستای حفظ و بروزرسانی کاربری این بناها در سال جاری، حفاظت و صیانت از این بناها در اولویت این اداره‌کل قرار گرفته است.
جهانی تصریح کرد: در زمان حاضر ۱۹ موزه در گیلان زیرنظر اداره کل میراث فرهنگی، بخش خصوصی و دیگر نهاد های دولتی وجود دارد.
وی افتتاح موزه های مشارکتی را یکی از راه های حفظ بناهای تاریخی و افزایش جذب گردشگر در استان دانست و افزود: شاید در سال هایی نه چندان دور، گردشگری تنها در دریا و جنگل این سرزمین خلاصه می شد اما امروز در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری توانمندی های بسیاری در این حوزه برای استان تعریف شده که برای دوران پسا کرونا موزه ها می تواند بُعدی از آن باشد.
میرزا یونس مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را با هدف کسب استقلال، آزادی و سربلندی ایران ایجاد کرد وخانه تاریخی میرزا واقع در محله استادسرا رشت با شماره ۲۲۵۰۸ در ۲۷ اسفندماه ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها