توسعه متوازن قشم با وجود مشکلات ارز،تحریم و کرونا محقق شد


توسعه متوازن قشم با وجود مشکلات ارز،تحریم و کرونا محقق شد

قشم- ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با وجود شرایط مالی نامناسب، افزایش نرخ ارز، اثرات تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا موفق شدیم تا توسعه متوازن را در قشم ایجاد کنیم.

حمیدرضا مومنی در نشست با اعضای کمیسیون صنایع مجلس از جزیره قشم افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید در جزیره قشم برق تولید نمی‌شد اما تا پایان دولت یکهزار و ۱۰۰ مگاوات برق تولیدی در مدار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بخش تولیدات محصولات دریایی با اصلاح در روش به صورت متراکم توانایی تولید ۳۰ هزار تُن میگو و ماهی تا پایان دولت در قشم ایجاد می‌شود.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در بخش گردشگری با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در بخش هتلینگ سه برابر رشد و ساخت ۱۴ کمپ پارک در بهترین سواحل جزیره قشم را شاهد هستیم.

وی اظهار نرخ بیکاری در قشم را پنج درصد عنوان کرد و افزود: تا پایان دولت این رقم به چهار تا ۴.۵ درصد می‌رسد.

مومنی عنوان کرد: اولین هاب پتروشیمی با طرح جامع و رعایت تمامی دستورالعمل‌های حفظ محیط زیست در قشم ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: بانکرینگ رسمی کشور در روستای سَلَخ، ایجاد قطب انرژی کشور در قشم، اسکله‌ نفتی حرا و توان ذخیره نفت در بزرگترین انبار نفتی پس از خارک از سایر فعالیت‌ها در این جزیره به شمار می‌رود.

خودکفایی در گرو توسعه مناطق آزاد کشور

مومنی خودکفایی در کشور را در گرو توسعه مناطق آزاد خواند و تصریح کرد: قشم با ۱۷ میدان نفتی و گازی مکانی امن و مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی است و با توسعه زیرساختی این امر امکانپذیر است.

وی بیان کرد: شفافیت از فرآیندهایی است که در این دوره بر آن تاکید شد و هم اکنون فرآیند ارائه ۸۸ خدمت در سازمان منطقه آزاد قشم به صورت مجازی ممکن شده و تا پایان دولت این رقم به ۱۱۵ فرآیند می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بهره‌وری و چابک‌سازی نیروی انسانی در قشم را یکی از علل موفقیت این سازمان عنوان و اظهار کرد: در آغاز کار در این سازمان بیش از یکهزار نیرو فعالیت می‌کردند که هم‌اکنون ۷۰۰ نفر در همه بخش‌های آن فعالند.

وی ادامه داد: ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد و بازسازی شده است و همه روستاها علاوه بر اتصال به راه‌های اصلی، با ایجاد روشنایی و بلوار، دسترسی بهتری به مرکز جزیره دارند.

مومنی تاکید کرد: با ایجاد تفاهمنامه با بنیاد مسکن طرح هادی بسیاری از روستاها تکمیل شده و مابقی آن نیز تا پایان دولت اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: افزایش ۲.۵ برابری سرانه فضای سبز، دفع مناسب زباله در شهر و روستا، بازیافت ۱۰۰ درصدی فاضلاب و استفاده از آن برای فضای سبز قشم از سایر فعالیت‌های این سازمان است.

وی افزود: افزایش ۳۶۰ متری طول اسکله بهمن قشم و ۱۰ برابر شدن حجم تناژ این اسکله، تهیه طرح تفصیلی سه شهر قشم، درگهان و سوزا و ایجاد ۵۰۰ هزار متر مربع کمپ گردشگری نیز از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم است.

مومنی حضور سه هزار حافظ قرآن کریم، ۳۸۰ مسجد و برگزاری ۶۵ نماز جمعه در جزیره قشم را از جمله ویژگی های قشم برشمرد و تصریح کرد: تقریب مذاهب و وحدت در این جزیره بی سابقه است و این امر در هیچ جای کشور مشاهده نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: تبدیل ۱۹ تخت بیمارستانی با امکانات محدود به ۲۵۰ تخت با امکانات کامل شامل بیمارستان ۱۲۰ تخت‌خوابی پیامبر اعظم قشم، بیمارستان جیجیان و خلیج فارس قشم از خدمات حوزه بهداشت و درمان است.

وی افزود: در ایام پیک بیماری کرونا در قشم ۸۰ بیمار کرونایی در این مراکز بستری شدند و ۴۲ بیمار دیالیزی نیز روزانه در قشم خدمات می‌گیرند.

مومنی از حضور ۳۵ هیات ورزشی مستقل در جزیره قشم خبر داد و تصریح کرد: این هیات‌های ورزشی زیر نظر فدراسیون‌های کشور فعالند و سهیمه حضور ورزشکاران را به صورت مستقل در مسابقات ورزشی به خود اختصاص داده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: سرانه ورزشی قشم پنچ برابر شده است و پنج زمین تنیس و یک پیست اتوموبیلرانی تا پایان سال به آن افزوده می شود.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟