صنف مطبوعات: انتخابات، فاجعه بار باطل است، اما ارشاد می‌خواهد با زور تاییدش کند!


صنف مطبوعات: انتخابات، فاجعه بار باطل است، اما ارشاد می‌خواهد با زور تاییدش کند!

اتفاقاتی در انتخابات خانه مطبوعات به وجود آمده که نشان می‌دهد، در این فرایند تخلف صورت گرفته است.


اتفاقاتی در انتخابات خانه مطبوعات به وجود آمده که نشان می‌دهد، در این فرایند تخلف صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به بررسی‌های به عمل آمده توسط خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیکی خانه مطبوعات و رسانه‌های شهرستان‌های استان تهران و بررسی صورت جلسه هیات رئیسه ناظر بر انتخابات مفاد متعددی دال بر تخلف و موارد غیر عرف مشاهده شده است.

کاندیدای تایید صلاحیت شده از انتخابات جا ماند/ معاونت مطبوعاتی صلاحیت برگزاری انتخابات صنفی ندارد

در صورت جلسه رسمی هیات رییسه مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های استان تهران اعلام شده است لیست نهایی افراد واجد شرایط نامزدی در انتخابات باوجود تصریح آگهی مجمع عمومی در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ نهایی نشده و با وجود پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران متاسفانه این مهم تا روز انتخابات برای برخی از رسته‌ها محقق نشده بوده است که می‌توان برای مثال به عدم تایید نامزدی خانم اکرم صوفی در رده بازرسی به دلیل اختلال سیستم فنی اشاره کرد.

در این باره رضا فغانی عضو هیات رییسه انتخابات خانه مطبوعات و رسانه‌های شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار ما گفت: وقتی صبح سامانه انتخابات را باز کردیم، باور نمی‌کردیم معاونت مطبوعاتی یادش رفته باشد یک نفر را در لیست نهایی قرار دهد. وقتی دستگاه عریض و طویل وزارت ارشاد نمی‌تواند لیست نهایی نامزد‌ها را در لیست چیدمان کند و حق الناس را رعایت کند، چگونه می‌تواند ادعای قانونی بودن انتخابات را داشته باشد. در جلسه رسمی هم به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفته ام که شاید برای وزارت ارشاد مهم نباشد که کسی جا بماند، اما به عنوان نماینده صنف اجازه نمی‌دهیم که حتی حق یک نفر نیز خورده بشود. بار‌ها گفته ایم که فرآیند انتخابات نیاز به اصلاح دارد و دولت در صلاحیت برگزاری انتخابات نیست.

صنف مطبوعات: انتخابات، فاجعه بار باطل است، اما ارشاد می‌خواهد با زور تاییدش کند!

چهار نفر از افراد رد صلاحیت شده در لیست نهایی انتخابات خانه مطبوعات تهران رای گیری شدند

با پیگیری‌های خبرنگار ما در بخشی دیگر از صورت‌ جلسه هیات رئیسه نظارت بر انتخابات آمده است: با توجه به اینکه چهار نفر از نامزد‌ها (ع س، الف ص، س د، الف ع) برای رسته‌های صنفی در انتخابات توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رد صلاحیت قطعی شده بوده اند، اما در روز انتخابات به دلیل اختلالات الکترونیکی و عدم دقت توجه کارشناسان فنی در لیست نهایی نامزد‌ها قرار گرفته بودند که لیست مخدوش مذکور مورد رویت حدود ۴۰ نفر از رای دهندگان قرار گرفته بود که این رویداد باعث تشویش اذهان و برهم خوردن فضای انتخابات شده بود. شایان ذکر است که این رویداد به واسطه فضای روانی و مهم انتخابات باعث ایجاد شبهه فراوان در انتخابات و پخش شایعه دستکاری در آرا نیز شده بود که طی تماس‌های تلفنی مکرر رای دهندگان با هیات رییسه انتخابات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این پیام مکررا منتقل شده بود.

اسماعیل داسدار عضو هیئت رئیسه انتخابات خانه مطبوعات شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار ما گفت: نمی‌دانم در معاونت مطبوعاتی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه خبر است، اما واقعا چگونه ممکن است ۴ نفر رد صلاحیت شده قطعی در لیست نهایی انتخابات قرار بگیرند و رای نیز به آن‌ها داده شود. البته از دید معاونت مطبوعاتی اگر بمب نیز در این انتخابات منفجر شده بود مشکلی نبود و باید بنا به مصلحت اندیشی انتخابات تایید می‌شد. آقایان برای فرار از قبول فاجعه رخ داده در انتخابات قصد دارند انتخابات را به صورت اجباری تایید کنند. نظر صنف به صورت قوی دال بر ابطال است و از موضع خود عقب نمی‌نشینیم.

بیشتر بخوانید

حذف آگهی ها، روزنامه‌ها را نابود می‌کند! منافع برخی کشور‌ها در اختلاف افکنی میان ایران و ترکیه است

آرا محرمانه توسط معاونت مطبوعاتی بازگشایی شده است / قوه قضائیه و دادستانی کل کشور به موضوع ورود کند

بر اساس بررسی‌های خبرنگار ما بر اساس صورت جلسه هیئت رئیسه مجمع انتخابات اعلام شده است، علیرغم تاکید موکد اساسنامه در ماده ۲۱ مبنی بر اینکه انتخابات الکترونیک با "رای مخفی" صورت می‌گیرد، کارشناسان واحد فنی معاونت مطبوعاتی برای جبران خطای انتشار لیست مخدوش و ورود افراد رد صلاحیت شده به انتخابات خانه مطبوعات با بازگشایی و رویت غیر قانونی آرای نزدیک به ۴۰ نفر از رای دهندگان پیش از پایان فرآیند رای گیری، نسبت به ابطال غیر قانونی آرایی که برای افراد رد صلاحیت شده ثبت شده بود تلاش کردند. شایان ذکر است این مورد طی یک رویه نا مناسب دیگر طی تماس تلفنی مستقیم با رای دهندگان به اطلاع ایشان رسیده و از نامبردگان برای شرکت مجدد در انتخابات دعوت شده بود. شایسته توجه است که بر طبق ماده ۴۹ که در موارد پیش بینی نشده در اساسنامه، قوانین جاری کشور، ملاک عمل خواهد بود؛ "اصل محرمانگی "رای مخفی" تمامی شئون مخفی بودن رای را برای تمامی ناظران و مجریان انتخابات در حین و پس از پایان انتخابات را شامل می‌شود و به هیچ فردی حتی افراد فنی و مهندسی نیز اجازه بازگشایی آرای محرمانه و مخفی را نمی‌دهد.

صنف مطبوعات: انتخابات، فاجعه بار باطل است، اما ارشاد می‌خواهد با زور تاییدش کند!

رضا فغانی از پیشکسوتان مطبوعاتی و عضو هیئت رئیسه انتخابات خانه مطبوعات شهرستان‌های استان تهران تاکید کرد: به طور جدی از دستگاه قضایی، دادستانی کل کشور، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های نظارتی، حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم که به مساله دستکاری آرا ورود کنند. معاونت مطبوعاتی رویه را به حدی رسانده است که به خود اجازه می‌دهد خلاف قانون آرای رای دهندگان را بازگشایی کند و برای جبران فاجعه‌ای که آفریده اند رای‌ها را باطل کنند. مشکل این است افرادی که درکی از فرآِند حقوقی انتخابات ندارند مسئول برگزاری انتخابات صنفی هستند و فکر می‌کنند فرآیند انتخابات قانون ندارد و از ایشان تبعیت می‌کند.

چهار نفر از برگزیدگان نهایی طبق اساسنامه امکان عضویت در خانه ندارند / معاونت مطبوعاتی به جای نظارت دخالت می‌کند

بر اساس بررسی‌های خبرنگار ما بر اساس صورت جلسه هیئت رئیسه انتخابات در فرآیند تنظیم صورت جلسه انتخابات اعمال فشار صورت پذیرفته است: در صورت جلسه تنظیم شده توسط معاونت مطبوعاتی چهار نفر از افراد معرفی شده در لیست نهایی با توجه به عدم وجود دفتر مرکزی نشریه ایشان در حوزه فعالیت خانه مطبوعات و "اشکال در عضویت طبق اساسنامه خانه مطبوعات" حذف شده اند که منافی فرآیند تایید صلاحیت نامزد‌ها و رای گیری بوده و قطعا انتخابات مورد نظر را مخدوش و مورد سوال جدی قرار می‌دهد.

اسماعیل داسدار عضو هیئت رئیسه انتخابات خانه مطبوعات شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار ما گفت: معاونت مطبوعاتی تا هر زمان که انتخابات خوب پیش می‌رود آن را جزو فتوحات خود می‌داند، اما هر زمان فاجعه رخ می‌دهد آن را به گردن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌اندازد. چهار نفر که طبق اساسنامه صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند را برگزیده کرده اند و اصرار دارند نتایج انتخابات سریعتر اعلام شود. این همه عجله برای فرار از فاجعه رخ داده است و دلیلی دیگر ندارد. متاسفانه معاونت مطبوعاتی عادت کرده به جای نظارت و حمایت در امور صنف دخالت کند.

شایان ذکر است که انتخابات خانه مطبوعات استان تهران طبق صورت جلسه رسمی هیئت رئیسه برگزاری انتخابات با توجه به "تبصره ۹ ماده ۲۱ اساسنامه" که اذعان کرد در صورت بروز اختلالات الکترونیکی یا هر گونه اتفاق پیش بینی نشده، مراتب برگزاری انتخابات طی فراخوان مجدد اعلام می‌شود، با نظر قطعی و نهایی صنف نسبت به ابطال نتایج انتخابات و برگزاری مجدد فرآیند انتخابات اعلام شده بود، اما پس از گذشت ۳ هفته از انتخابات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد نتایج انتخابات را بدون توجه به نظر ناظران صنفی و فقط به دلیل پوشش گذاشتن بر ناتوانی‌های معاونت امور مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟