درمان عفونت ادراری و پیشگیری از بازگشت آن


تناوب ابتلا به این عفونت ممکن است، دو تا سه بار در شش ماه و یا حداقل سه بار در سال باشد.

درمان عفونت ادراری و پیشگیری از بازگشت آنشفاآنلاین>سلامت جنسی>بسیاری از زنانی که به عفونت ادراری مبتلا می شوند ممکن است در دوره ای از زندگی خود دوباره این عفونت را تجربه کنند. در این مقاله به بررسی عفونت ادراری زنان می پردازیم.
به گزارش شفاآنلاین:بسیاری از زنانی که به عفونت ادراری (UTI) مبتلا می شوند ممکن است در دوره ای از زندگی خود دوباره این عفونت را تجربه کنند. در حقیقت از هر پنج زن یک نفر مجددا و به طور مکرر به عفونت ادراری مبتلا می شود.

تناوب ابتلا به این عفونت ممکن است، دو تا سه بار در شش ماه و یا حداقل سه بار در سال باشد. مردان نیز ممکن است دچار عفونت ادراری مکرر شوند، اما این مساله آنقدر در مردان رایج نبوده و احتمالا به دلیل نوعی انسداد مجاری ادراری است.

چه عواملی باعث بازگشت عفونت مجاری ادراری در زنان می شود؟
عفونت های ادراری مکرردر زنان ممکن است به دلایل بسیاری اتفاق بیفتد. در اینجا به ۴ دلیل اصلی این مشکل می پردازیم:

آناتومی یا ژنتیک
زنان به دلیل آناتومی بدنشان، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند. مجاری ادرار زنان کوتاه تر از مردان می باشد و در نزدیکی دهانه های واژن و مقعد قرار دارد. این فرم قرار گیری احتمال سرایت باکتری از هر دو قسمت به مجاری ادرار را افزایش میدهد. زمانی که باکتری ها در مجاری ادرار قرار می گیرند، در زمان کوتاهی به مثانه رسیده و ایجاد عفونت می کنند. علاوه بر این، برخی از زنان سلول هایی دارند که به طور طبیعی بیشتر پذیرای باکتری ها هستند ، به این معنی که احتمال دفع باکتریها با عملکردهای طبیعی بدن این دسته از زنان کمتراست. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ بر روی بیش از ۱۲۰۰ زن مبتلا به عفونت ادراری و عفونت های مکرر کلیه انجام شد ، محققان به این نتیجه رسیدند که ارتباطی میان تغییر ژنتیکی گیرنده های سلولی و افزایش خطر ابتلا به عفونت مثانه و کلیه وجود دارد.

عادات رفتن به دستشویی
از آنجا که مجاری ادرار شما بسیار کوتاه و نزدیک به واژن و مقعد است، پس از قضای حاجت، حتما باید عمل شستشو و پاک کردن را از جلو به سمت عقب انجام دهید. این امر خطر انتقال هرگونه مدفوع یا باکتری از مقعد به مجاری ادرار را کاهش می دهد. قبل از پوشیدن دوباره لباس زیر در دستشویی، مطمئن شوید که کاملا تمیز و خشک شده اید. مدفوع یا باکتری می تواند بر روی لباس زیر فرود آمده و با حرکت لباس زیر هنگام راه رفتن ، نشستن ، ورزش کردن و … گسترش یابد.

عفونت مجاری ادراری

رابطه جنسی
باکتری ها می توانند در طی فعالیت های جنسی، از اندام های تناسلی، انگشتان، زبان یا حتی اسباب بازی های جنسی، به راحتی پخش شوند. فعالیت های جنسی حتی باکتری های واژن یا مقعد شما را به سمت مجاری ادرارخودتان منتقل می کند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند که حتما بعد از اتمام رابطه جنسی ادرار کنید تا باکتری ها از مجاری ادرارتان خارج شوند. رعایت بهداشت مناسب قبل و بعد از فعالیت جنسی نیز بسیار مفید است.

اگر مستعد عفونت های مکرر باشید، دیافراگم های جلوگیری از بارداری ، اسپرم کش ها و کاندوم ها ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را برای شما افزایش دهند. با این حال، در مورد راه حل ها موجود می توانید با پزشک خود صحبت کنید. برای مثال می توانید برای پیشگیری هر شش ماه یک بار و یا بعد از رابطه جنسی ، آنتی بیوتیک با دوز پایین مصرف کنید.

سایر موارد بهداشتی
داشتن سیستم ایمنی سرکوب شده یا شرایط سلامتی مزمن می تواند شما را در معرض عفونت های مکرر از جمله عفونت مجاری ادرار قرار دهد. دیابت و همچنین برخی بیماری های خود ایمنی ، بیماری های عصبی و سنگ کلیه یا مثانه ، خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد. اگر در هر قسمت از دستگاه ادراری خود مانند مجاری ادرار ، مثانه ، حالب و کلیه عمل جراحی انجام داده اید، جای زخم ها و یا تغییر در آناتومی ممکن است شما را مستعد ابتلا به عفونت کنند.

راه حل مقابله با عفونت های مکرر مجاری ادرار
اگر مرتبا به عفونت مجاری ادرار مبتلا می شوید، باید با یک متخصص مجاری ادرار مشورت کنید اما علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد، می توانید برای کمک به جلوگیری از عفونت ادراری مراحل ساده دیگری نیز انجام دهید، مانند:

نوشیدن مقدار زیادی آب
پوشیدن لباس زیر نخی
عدم حبس ادرار
عدم استفاده از محصولات معطر مانند اسپری ، دوش و پودرهایی که بصورت تخصصی و برای زنان تست و تایید نشده اند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟