احمدشاه رفت لاغر بشود، مُرد!


احمدشاه رفت لاغر بشود، مُرد!

از طرفى هزار‌ها مردهاى احمق روى این اصل زندگى خود را فدا کرده‌‏اند. یکى از آن‌ها احمدشاه بود که رفت لاغر بشود؛ در مدت چهارماه مُرد.

احمدشاه رفت لاغر بشود، مُرد!

توجه به تناسب‌اندام و نقش آن در سلامت جسم، یکی از مواردی است که از دیرباز موردتوجه افراد و طبقات مختلف در سراسر جهان و از جمله در ایران بوده است.

نکته جالب این‌جاست که گاه موضوع لاغر شدن با انتقادات جدی روبه‌رو می‌شد و پدران به پسرانشان توصیه می‌کردند که خودشان را لاغر نکنند و در عوض، با ورزش‌کردن به تعادل وزنی برسند.

یکی از کسانی که چنین توصیه‌ای به پسرش کرد، فضل‌ا... زاهدی، مجری کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. او که پسرش اردشیر را برای تحصیل در رشته کشاورزی به خارج فرستاد، در نامه‌ای خطاب به وی که گویا به دلیل خوشگذرانی بیش از حد، چاق شده و به دلیل عوارض ناشی از آن به دنبال لاغرکردن خودش و رسیدن به تناسب‌اندام بود، نوشت:
«خواهشى که از تو دارم، فکر لاغرشدن نباش؛ زیرا مرد باید با ورزش، البته در حد اعتدال، خوش‏‌هیکل شود و معلوم نیست چاقى مرد بلندقد هم بد باشد.
به‌علاوه، این عبارات زنانه است و آن‌ها هستند که دوست دارند الگانت (خوش ‏هیکل و خوش‏تیپ) باشند. از طرفى هزار‌ها مردهاى احمق روى این اصل زندگى خود را فدا کرده‌‏اند. یکى از آن‌ها احمدشاه بود که رفت لاغر بشود؛ در مدت چهارماه مُرد. مردى که کار مى‏کند، چاق نمی‌شود؛ خصوصاً ورزش هم بکند.»
این‌که آیا اردشیر به نصیحت پدر نظامی‌اش عمل کرد یا نه، معلوم نیست؛ ولی اشاره فضل‌ا... زاهدی به دلیل مرگ احمدشاه که به خاطر سرطان معده و در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در پاریس درگذشت، جالب‌توجه و کمتر شنیده‌شده است.
منبع: روزنامه خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس