1800 تُن کالا از دوغارون تایباد در خراسان رضوی به افغانستان صادر شد


1800 تُن کالا از دوغارون تایباد در خراسان رضوی به افغانستان صادر شد

مشهد- ایرنا- مدیر بازارچه‌ مرزی دوغارون تایباد گفت: با از سرگیری انتقال کالاهای صادراتی فسادپذیر مثل میوه و سبزیجات از بازارچه مرزی دوغارون به افغانستان که در پی آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه این کشور متوقف شده بود از 29 بهمن ماه تا پایان روز 30 بهمن ماه گذشته هزار و 800 تن کالا به افغانستان صادر شد.

محسن جدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان کالا در قالب ۵۲ دستگاه کامیون ترانزیت از طریق این کانون اقتصادی واقع در شرق خراسان رضوی به سمت گمرک اسلام قلعه افغانستان صادر شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ درصد کالاهای صادر شده از نوع میوه و تره بار و مواد حساس فاسد شدنی است.

مدیر بازارچه مرزی دوغارون تایباد گفت: بازارچه دوغارون که در نقطه مقابل مرزی در خاک افغانستان قرینه ندارد در جریان حادثه برای گمرک مرزی کشور همسایه آسیب ندید اما به خاطر وضعیت بحرانی آن سوی مرز با هدف پیشگیری از هرگونه حادثه، فعالیتش از عصر شنبه گذشته ۲۵ بهمن ماه جاری متوقف شده بود.

جدی افزود: از امروز دوم اسفند ماه فعالیت تجارت بازارچه مرزی دوغارون به روال عادی خود برگشته و اولویت ترخیص کالا با آن گروه از کامیونهایی است که در روز آتش سوزی برای جلوگیری از سرایت آتش از طریق معبر زمینی دوغارون وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند که باید بعد از طی شدن روال قانونی خود به افغانستان برگردند.

بازارچه مرزی دوغارون با ۴۲ غرفه فعال، سالانه ۶۰۰ قلم کالا را از خراسان رضوی به افغانستان صادر می‌کند. عمده کالاهای صادراتی از این بازارچه مرزی شامل مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، مواد غذایی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرش و موکت است.

آتش‌سوزی وسیع عصر شنبه ۲۵ بهمن ماه در محدوده ۴۰ هکتاری تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در نقطه مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی که با انفجارهای پی‌درپی تانکرهای حامل سوخت و گاز همراه بود بر اساس ارزیابیهای اولیه مقامات محلی افغانستان به نابودی صدها دستگاه خودروی باربری مملو از انواع کالاهای صادراتی و دهها میلیون دلار خسارت انجامید.

گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شرق شهر تایباد قرار دارد.

دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و افغانستان شاهراه اصلی تجارت خارجی خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه گذرگاهِ ۵۰ درصد از حجم مبادلات تجاری و صادرات این استان واقع در شرق ایران است. تا پیش از فاجعه اسلام‌قلعه روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای سنگین باربری هزاران تن کالای صادراتی و ترانزیتی را از طرق گذرگاه و گمرک مرزی دوغارون منتقل می‌کردند.

دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد واقع است. تایباد نیز در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه