عشایری: افتتاح والیبال ماسه ای بانوان موفقیت بزرگی بود/ بیش از یک میلیارد بدهی پرداخت کردیم


عشایری: افتتاح والیبال ماسه ای بانوان موفقیت بزرگی بود/ بیش از یک میلیارد بدهی پرداخت کردیم

هوشنگ عشایری رئیس هیات والیبال استان تهران می گوید که ثابت کردیم بانوان می توانند با تمامی موازین شرعی و دینی در مسابقات والیبال ماسه ای حضور داشته باشند و حتی آنان می توانند در این رشته برای سایر کشور های دیگر مسلمانان الگو شوند.

هوشنگ عشایری رئیس هیات والیبال استان تهران در گفتگو با ایسنا، در خصوص فعالیت های هیات های این استان در زمان شیوع کرونا، گفت: مانند همه ی دنیا با شیوع کرونا جامعه ورزشی غافلگیر شد. این غافلگیری هم برای والیبال بود چرا که این رشته در سالن دنبال می شود. در همان ابتدای برنامه ریزی، مسابقات جوانان و بزرگسالان متاثر کرونا شد و مجبور شدیم مسابقات را نیمه کاره رها کنیم. بلافاصله بعد از آن برنامه سال ۹۹ ریخته شد. باتوجه به شیوع کرونا هیات تهران برنامه ها و راهبرد های خود را بر اساس سه هدف تعریف کرد.

او افزود: سه دیدگاه رسمی برای خود ترسیم کردیم. اولین دیدگاه مختص به رقابت ورزشی بود چرا که رشته والیبال در رقابت با سایر رشته ها باید خودش را به رتبه یک میرساند و کیفیت خود را افزایش می داد.

عشایری ادامه داد: یک مقیاس دیگر آن بود که باید والیبال در تهران و پایتخت یک سر و گردن بالاتر از بقیه ی استانها وشهرستان ها باشد چرا که بر اساس شاخص های تعریف شده تهران ظرفیت هایی دارد که باید از آن استفاده می شد. باید گفت که استان های دیگر قابلیت های زیادی دارند اما تهران به دلیل جمعیت زیادش باعث می شود شاخصه های ظرفیت پذیری آن زیاد باشد. در تهران، اکثرا از قومیت مختلف کشور وجود دارند و همین باعث می شود ظرفیت این شهر افزایش یابد بنابر این در تکنیک مدیریتی هیات تهران وظیفه دارد که از منابع موجود به خوبی استفاده کند.

رئیس هیات والیبال استان تهران ادامه داد: سومین شاخص که برای خود تعریف کردیم این بود که باید در برخی از زمینه ها، تهران الگو باشد. این الگو باید هم از نظر تکنیک مدیریتی باشد و هم از نظر تکنیک تخصصی ورزش. نقاط ضعف را بررسی کردیم و سراغ آن رفتیم. سه هدفی که قرار دادیم با وجود ویروس کرونا کمی تحت تاثیر قرار گرفت اما باید برای اجرای آن یک برنامه دیگری را تعریف می کردیم. ما اهداف خود را تغییر ندادیم و فقط راهبرد ها را باتوجه به شیوع کرونا برنامه ریزی مجدد کردیم.

عشایری گفت: بنابراین مدل خود را تغییر دادیم. به عنوان مثال اگر تاکید بر بازی سالنی بود سعی کردیم رقابت ها را در بیرون از سالن ببریم. والیبال ماسه ای در زمان اوج شیوع کرونا توسط هیات والیبال تهران برگزار شد که موفقیت بزرگی بود. زمانی که متوجه شدیم سالن ها تعطیل شده راهبرد خود را تغییر داده و والیبال ماسه ای ۴ نفره در برنامه کاری قرار دادیم. برای اولین بار پای خانم ها به این بازی ها گشانده شد و می توان گفت نگرانی هایی در مجموعه ورزش وجود داشت که ممکن بود حضور خانم ها از لحاظ اجتماعی مشکلاتی را ایجاد کند که به امید خدا نگرانی ها رفع شد و ثابت کردیم خانم ها می توانند با تمامی موازین شرعی و دینی این رشته ورزشی را انجام دهند. حتی بانوان ایران می توانند در این رشته برای سایر کشور های مسلمانان دنیا الگو شوند. همانطور که شاهدید، این موفقیت در رسانه های بین المللی رسمی انتشار یافت.

رئیس هیات والیبال استان تهران ادامه داد: همانطور که می دانید هیات ها باید خودگردان باشد چرا که بودجه خاص دولتی نداریم حتی بابت ساختمان هیات به دولت اجاره می دهیم. در سال ۱۳۹۹ حتی یک ریال هم از دولت دریافت نکردیم چرا که نیاز هم نمی دیدیم. شخصا اعتقاد دارم که نهاد های عمومی باید از تکنیک های مدیریتی استفاده کنند تا به اهداف خود برسند. با مربی های عزیز جلسات متعددی قرار دادیم و شفاف خواسته ها را به هم گفتیم که می خواهیم در ترویج این رشته کمک کنیم. بارها گفته ام که هر شخصی برای توسعه والیبال کمک می کند، دست آن را بوسیده و در حدو توان به او کمک می کنیم.

عشایری ادامه داد: نظرات را جمع بندی کردیم و برنامه ریزی های خود را انجام دادیم که خوبشختانه موثمر ثمر واقع شد. علی رغم اینکه نزدیک یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هیات تهران از سال ۹۵ تا شهریور ماه ۹۸ بدهکار بود توانستیم این بدهی را پرداخت کنیم و تشکیلات خود را حفظ کرده و حتی میزبان مسابقات سوپر لیگ باشیم. سختی هایی وجود داشت چرا که کف سالن مورد نقد دوستان واقع شد اما حمایت هایی از طرف داورزنی و فدراسیون والیبال صورت گرفت.

عشایری در خصوص کف پوش هایی که مورد نقد بسیاری قرار گرفت، توضیح داد: سیاست ما در خصوص کف پوش ها این بود که از کالای ایرانی حمایت کنیم چرا که علاوه بر قیمت پایین حمایت از تولید داخل بود. با این وجود این کف پوش ها در سالن ها اجرا شد و معتقدم که برای رده های نوجوانان خوب بود اما در مسابقات سوپر لیگ مشکلاتی را ایجاد کرد. از دکتر داورزنی خواهش کردیم که کف پوش های انبار را به ما بدهند چرا که جنس آن ها بهتر بود.

او ادامه داد: قبل از اینکه کف پوش های جدید پیاده سازی شوند دو ملی پوش ایران آسیب جزئی دیدند و دلیل این مصدومیت ها را کف پوش ایرانی می دانستند اما حال که بهترین کف پوش جهان را پیاده سازی کردیم شش بازیکن آسیب دیده اند! خدا را شکر که کف پوش ها را عوض کردیم چرا که در غیر اینصورت این مصدومیت ها به کف پوش ربط داده میشد!

عشایری گفت: این مورد نشان داد که کف پوش ها آنچنان ایرادی ندارد. احساس می کنم به دلیل جو ایجاد شده بازیکنان از ترس مصدومیت بهترین عملکرد خود را نداشتند. با اینکه کف پوش قبلی استاندارد بود اما به دلیل شرایط روانی درخواست کردم که کف پوش عوض شود چرا که بازیکنان بتوانند ظرفیت اصلی خود را به نمایش بگذارند.

عشایری در خصوص رزومه ی کاری خود گفت: من ۵۰ سال دارم و کارمند رسمی در وزارت راه و شهرسازی هستم و نزدیک ۳۰ سال خدمت کرده ام. ابتدای کارم را هنگامی که دانشجو بودم از وزارت نیرو آغاز کردم چرا که دانشجوی بورسیه وزارت نیرو بودم. بعد از آن از سال ۷۷ به وزارت راه آمده و ۱۳ سال در اصفهان در وزارت راه کار کردم. در اصفهان زمانی که مدیر کل راه و ترابری بودم رئیس هیات اصفهان شدم و بعد از آن به استان فارس رفتم. من از ۱۸ سالگی در اصفهان دانشجو بودم و کارنامه ورزشی حرفه ای من در اصفهان رقم خورد. در سال ۱۳۷۰ والیبال حرفه ای خود را آغاز کردم.

او ادامه داد: حرفه ی تخصصی و مدیریتی من در شهرسازی و راه سازی است و سابقه من این را نشان می دهد. حتی در زمانی که معاون وزیر بودم در شهرسازی و راه سازی خدمت می کردم اما ویژگی ورزش به گونه ای است که در عالم مدیرتی هر شخص می تواند موثمر ثمر باشد. به عنوان مثال یک مهندس و یا یک پزشک می تواند بهترین مدیر در ورزش باشد. عالم مدیرتی ورزشی به گونه ای است که اگر دانش مدیریتی را داشته باشید می توانید موفقیت کسب کنید. بیشتر حوزه تخصصی من در حوزه شهرسازی است اما برای والیبال دلی کار کرده چرا که در جوانی این رشته را دنبال می کردم. بنده والیبال را حرفه ای دنبال می کردم که متاسفانه به دلیل شرایط فیزیکی نتوانستم اهداف خود که حضور در منتخب جوانان بود، به اجرا در آورم.

عشایری در باره حضور در پست های دیگر در والیبال گفت: در شرایط فعلی، فدراسیون رئیس خوبی دارد و باید دید فدراسیون و وزارت ورزش چه تصمیمی دارد اما بنده دنبال پست نیستم. دوست دارم کار های هیات تهران را ادامه دهم چرا که تا کنون ۴۰ درصد برنامه ام را پیاده کرده و به دلیل شیوع کرونا بیش از این امکان نداشت. بیتشر تمرکزم این است که اهداف خود را در هیات تهران انجام دهم و در شرایط فعلی دنبال این هستم که اهداف خود را در هیات تهران به بهترین شکل پیاده کنم.

او در پایان گفت: رویکرد هیات تهران، استانی نبود و رویکرد ملی هم داشته است چرا که مسابقات رده سنی های استان های دیگر هم در تهران برگزار شد. من از خانواده والیبال تهران سپاس گزارم. باتوجه به سختی ها و مشکلات مربیان، داوران و خانواده همکاری لازم را با ما داشته اند. همچنین از پیشکسوتان هم سپاس گزاری می کنم. یک سپاس گزاری ویژه هم از بانوان دارم که تاکنون با ما همکاری های لازم را داشته اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس