نظارت کارگروه مشترک سازمان استاندارد و انجمن لنت ترمز بر بازار


نظارت کارگروه مشترک سازمان استاندارد و انجمن لنت ترمز بر بازار

متقلبینی که با تولیدات زیرپله‌ای و قاچاق، محصولات داخلی را بدنام کرده ‌اند، تحت ‌تعقیب قرار می‌گیرند. همچنین باید یک کارگروه فنی برای افزایش کیفیت حتی در پایین ‌ترین سطح از زنجیره تولید تشکیل شود

در نشستی که روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در محل هتل ارم تهران با دستور جلسه «ممنوع اعلام ‌کردن واردات کالای خارجی با هدف حمایت از کالای تولید داخل» توسط «انجمن صنایع تولید لنت ‌ترمز و کلاچ ‌ایران» برگزار شد، تولیدکنندگان این صنف به بیان مشکلات و معضلات خود در صورت بازگشت به شرایط واردات این کالا پرداختند.

سیدحسین لاجوردی، رئیس هیات ‌مدیره انجمن صنایع تولید لنت‌ ترمز و کلاچ کشور در توضیح دلایل برگزاری این جلسه فوق ‌العاده گفت: «همان‌طور که مستحضرید واردات کالای خارجی ممنوع اعلام نشده و فعلا واردات تحت کنترل است. تا امروز با قوت و همدلی که تولیدکنندگان و اعضای انجمن داشتند، توانستیم از واردات اقلام خارجی جلوگیری کنیم. اما خطر واردات همچنان به‌صورت بسیار جدی در کمین است. همین احساس خطر باعث شد این همدلی و هماهنگی بین اعضای انجمن و اعضای هیات‌مدیره برقرار شود تا رونق و افزایش کیفی‌وکمی تولید در جایگاه خود باقی بماند و جلب‌نظر مردم هم حاصل شود، حق هم همین است تا تولیدکنندگان داخلی به‌دلیل سرمایه‌گذاری کلانی که در این صنعت انجام داده‌اند، در جایگاه خود بتوانند پرقدرت باقی بمانند.»

گفتنی است به‌رغم آن‌که انجمن صنایع تولید ترمز و کلاچ کشـور فعالیتی در زمینه واردات ندارد، نمایندگــــــانی از واردکنـــــــندگان بزرگ لنت برای هم‌اندیشی با تولیدکنندگان در جلسات این انجمن حضــــــور پیدا می‌کنند.

سیدحسین لاجوردی، رئیس هیات‌ مدیره انجمن صنایع تولید لنت‌ ترمز و کلاچ کشور

رد درخواست کاهش تعرفه واردات لنت ازسوی وزارت صمت

ازجمله اقداماتی که انجمن صنعت لنت و کلاچ طی سنوات گذشته انجام‌ داده است، می‌توان به افزایش تعداد اعضا از ۱۹ به ۴۰ نفر اشاره کرد که باعث شده است با قدرت بیشتری درمقابل واردات عمل کند. در این جلسه از سایر تولیدکنندگان غیرعضو در این انجمن درخواست شد برای افزایش توان هرچه بیشتر عضویت خود را اعلام کنند.

همچنین می‌توان به افزایش تعرفه واردات لنت‌ترمز از ۱۲به ۳۲درصد اشاره کرد که با همت و پیگیری اعضای هیات‌مدیره این انجمن رخ داده است. موضوع دیگر آن‌که با همین تعرفه ۳۲درصد، واردکنندگان در جلسات مختلف که با سازمان‌های مربوطه داشته‌اند، درخواست کاهش تعرفه داده‌اند. اما با همت هیات‌مدیره و هماهنگی با اعضای کمیسیون‌های مربوطه، این درخواست‌ها ناکام مانده البته با توجه به این‌که فرهنگ مصرفی در کشور متاسفانه خارجی‌پسند است، همچنان نسبت به خرید کالای خارجی تمایل دیده می‌شود.

این است که بستن راه واردات کار راحتی نبوده و برای آن زحمت کشیده شده است. پس اگر باردیگر واردات برقرار شود، برگشتن به حالت قبل کار راحتی نخواهد بود. این در حالی است برخی بازرگانان با مراجعه به وزارت صمت و اعلام اینکه کالاهای داخلی کیفیت و کمیت لازم را ندارند، درخواست واردات داده‌اند و همچنین طوماری به امضای جمعی از فروشندگان بازار به دست وزارت صمت رسانده‌اند.

گرچه وزارت صمت همراه با انجمن جلسات متعددی برگزار کرده اما ضروری است تولیدکنندگان اطلاعات دقیق مجموعه خود را به‌صورت مکتوب به انجمن ارسال کنند. این اطلاعات می‌تواند به تهیه مستندات خاصی که جلوی واردات را می‌گیرد، کمک کند. زیرا براساس بررسی‌هایی که در بازار داشته‌ایم، به‌هیچ‌عنوان و تحت‌هیچ شرایطی کمبودی وجود ندارد. لنت‌ترمز به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود، تاجایی‌که برخی تولیدکنندگان تا سقف انبارهایشان موجودی دارند.

از موضوعات دیگر، انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان ملی استاندارد درزمینه رصد بازار و پیدا کردن متقلبین، تولیدات زیرپله‌ای و قاچاق است زیرا تولید داخل را تحت تاثیر قرار داده و بدنام کرده‌اند. در این زمینه، براساس تفاهم‌نامه انجمن با سازمان استاندارد، فعالیت کارگروه مشترک به‌زودی از تهران آغاز خواهد شد.

محمدرضا نجفی ‌منش، نایب ‌رئیس هیات‌ مدیره انجمن صنایع تولید لنت ‌ترمز و کلاچ کشور

الزام تشکیل کارگروه فنی برای ارتقای کیفی

یکی از مواردی که برای اعلام میزان دقیق ظرفیت تولید داخل ضروری به نظر می‌رسد، به‌روزرسانی اطلاعات تولیدکنندگان در این زمینه است. با ارائه این آمار می‌توانیم با قدرت بیشتری مسیر را ادامه دهیم.

همچنین نیازمند افزایش کیفیت حتی در پایین‌ترین سطح از زنجیره تولید هستیم. بدین‌منظور باید کارگروهی برای همکاری در بحث فنی تولیدات تشکیل دهیم تا ارتقای کیفی را تجربه کنیم. به‌ویژه آنکه درحال‌حاضر امکان افزایش ظرفیت تولید برای همه اعضا وجود دارد.

بحث بعدی، کاهش وابستگی‌ها به خارج است. در شرکت آسیالنت برخی قطعات پرسی را از خارج تامین می‌کردیم، اما به کمک یکی از مجموعه‌های داخلی توانسیتم هم کیفیت را ارتقا دهیم و هم از ظرفیت تولید داخل استفاده کنیم.

بنابراین درصورتی‌که اطلاعاتی از امکان تولید قطعات در داخل به‌جای واردات وجود دارد، باید جمع‌ آوری شود. بر این‌ اساس، با تشکیل کمیته‌ای برای توسعه ساخت داخل و بررسی شرایط انجام این کار، درنهایت نیازهای ارزی کاهش پیدا می‌کند و با کمترین آسیب از قراردادهای خارجی کار را ادامه خواهیم داد.

سیدمیثم لاجوردی، عضو هیات‌ مدیره انجمن لنت و کلاچ

فشار متقاضیان واردات به وزارتخانه‌ ها و سازمان ‌های ذیربط

حدود چهار سال است که واردات لنت‌ترمز محدود شده اما متقاضیان واردات همچنان تقاضای خود را در این‌خصوص به وزارت صمت، دفتر نیرومحرکه و حتی دفتر حمل‌ونقل این وزارتخانه ارسال می‌کنند. البته درصورتی‌که قطعه درخواستی در حال تولید باشد، با درخواست موافقت نمی‌شود، در صورت عدم‌اطلاع نیز از انجمن استعلام می‌شود و پاسخ آن‌ها را می‌دهیم.

از این طریق، در چهار سال گذشته به روش‌های مختلف انجمن در زمینه واردات تحت‌فشار قرار گرفته است. دستگاه‌ های نظارتی سال گذشته اعلام کردند چند بازدید سرزده توسط رئیس نیرومحرکه، معاون وزیر و غیره از واحدها داشته‌اند و دلیل آن هم برخی فشارها برای اخذ مجوز بوده است.

طی این بازدیدها آمار تولید اخذ شده است و پس از تهیه فیلم و عکس راضی شدند که تولید داخلی مکفی است. سال قبل از آن نیز طومار دیگری نوشته شده بود و در سال جاری نیزبرخی دستگاه‌های نظارت از راهی دیگر وارد قضیه شدند. ازاین‌رو، امیدواریم هرچقدر که مقدور است، کمیت و کیفیت تولید را افزایش دهیم تا درمقابل افرادی که منتظرند ضعف و کمبودی در بازار رخ بدهد و به آن استناد کنند، بایستیم.

در این میان، مدتی است اتحادیه لوازم یدکی کشور درحال فشار به وزارت صمت است تا با بهانه واهی کمبود کمی و کیفی تولید داخل در پاسخگویی به نیاز بازار، راه واردات را باز کنند.

کمیته‌ای نیز متشکل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صمت، وزارت راه، انجمن همگن و حدود ۱۱ تا ۱۲ ارگان کشور تشکیل داده‌اند. ازاین‌رو، برای آنکه این‌بار هم بتوانیم محدودیت واردات را حفظ کنیم، نیاز به اطلاعات همه تولیدکنندگان داریم. اما نگرانی برخی تولیدکنندگان از ارائه این اطلاعات به بیمه و سایر ارگان‌ها باعث شده است تاکنون به هدف نهایی برای افزایش حجم تولید نرسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...