آزادکار وزن 97 کیلوگرم: امیدوارم هر کسی که حقش است به المپیک برود


آزادکار وزن 97 کیلوگرم: امیدوارم هر کسی که حقش است به المپیک برود

‌تهران - ایرنا - آزادکار وزن 97 کیلوگرم ایران گفت: امیدوارم هر کسی که حقش است به بازی‌های المپیک توکیو برود و با دست پر به کشور بازگردد.

به گزارش ایرنا، «علی شعبانی» از جمله آزادکارانی است که در سال ۲۰۱۹ شانس با او یار بود و با وجود آنکه «رضا یزدانی» در انتخابی تیم ملی مقام نخست را کسب کرده بود اما به دلیل مصدومیت از حضور در پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان انصراف داد تا فرصت به دیگر جوان رعنای مازندرانی برسد که البته او از این فرصت به نحو احسن استفاده نکرد و با یک پیروزی و یک شکست از گردونه پیکارهای جهانی حذف شد و سهمیه بازی‌های المپیک نیز در این وزن هنوز برای تیم ملی کسب نشده است.

شعبانی دارنده مدال برنز پیکارهای زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان نیز در مسابقه‌های انتخابی تیم ملی که اواسط آبان ماه برگزار شد هر سه حریف مستقیم خود یعنی «محمدحسین محمدیان»، «مجتبی گلیج» و «دانیال شریعتی‌نیا» را شکست داد. البته به این جمع باید «محمدجواد ابراهمی» و همچنین «علیرضا کریمی» را هم اضافه کرد. کریمی تصمیم قطعی خود را برای حضور در وزن المپیکی ۹۷ کیلوگرم گرفته و حتی قرار است اسفند ماه در جام «متئو پلیکونه» ایتالیا نیز شرکت کند.

رقابت‌های گزینشی قاره آسیا ۲۰ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ و رقابت‌های قهرمانی آسیا روزهای ۲۳ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.

در کشتی آزاد «رضا اطری»، «حسن یزدانی» و «یدالله محبی» در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ موفق به کسب سهمیه در وزن‌های ۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شدند و نمایندگان کشورمان باید در وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در پیکارهای گزینشی حضور یابند.

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی «ماتئو پلیکونه» ایتالیا روزهای ۱۴ تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در رُم پایتخت کشور ایتالیا برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها دارای سیستم رنکینگ برای بازی‌های المپیک توکیو نیست و البته سیستم رنکینگ برای پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد.

این پیکارها قبل از رقابت‌های قهرمانی آسیا برگزار خواهد شد و قرار است «بهنام احسان‌پور» در وزن ۶۵ کیلوگرم و «علیرضا کریمی» در وزن ۹۷ کیلوگرم حضور یابند. البته پیش از این نام «امیر طاهری» در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هم در جمع نفرات اعزامی بود که به دلیل مصدومیت این رقابت‌ها را از دست داد.

«علی شعبانی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ملی‌پوشان تاکنون چهار مرحله اردو را پشت‌سر گذاشته‌اند و مرحله جدید اردو نیز از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.

وی در خصوص اینکه چه کسی در رقابت‌های گزینشی المپیک در قزاقستان شرکت خواهد کرد، گفت: کادر فنی هنوز اعلام نکرده و ما نیز تابع قانون و کادر فنی هستیم و هر برنامه‌ای داشته باشند آماده هستیم. هنوز نفرات اعزامی برای رقابت‌های قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک اعلام نشده و با توجه به اینکه این ۲ مسابقه در فاصله زمانی کمی از یکدیگر در قزاقستان برگزار می‌شود به طور حتم یک نفر نمی‌تواند در هر ۲ مسابقه شرکت کند و ۲ آزادکار باید اعزام شوند.

شعبانی در خصوص آزادکار اعزامی به بازی‌های المپیک تصریح کرد: امیدوارم که هر کسی که حقش است به توکیو برود و هر کسی هم که می‌رود، مدال بگیرد و با دست پر برگردد. البته بعد از انتخاب نفر نهایی برای حضور در المپیک توکیو بستگی به آزادکار منتخب دارد و باید عزم خودش را برای کسب مدال جزم کند.

ملی‌پوش وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد ادامه داد: سطح مسابقات به خصوص در وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در پیکارهای جهانی و المپیک بسیار بالا است و حتی در وزن ۷۴ کیلوگرم سطح فنی پیکارها با وجود زائوربک سیداکوف (روسیه)، فرانک چامیزو (ایتالیا)، جردن باروز (آمریکا) و یا رازامبک جمال‌اف (روسیه) بسیار بالا است. در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز ترافیکی از بزرگان کشتی آزاد جهان است و بسیار شلوغ است. قرار است «جی دن کاکس» آزادکار قدرتمند آمریکایی که ۲ مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم جهان را در کارنامه دارد به این وزن بیاید. البته در این وزن «کایل اسنایدر» قهرمان جهان و المپیک از آمریکا هم هست که البته در تورنمنت‌های مختلفی به «عباس طحان»، «رضا یزدانی»، «محمدحسین محمدیان» و حتی در تورنمنت ایوان یاریگین به «آلبروف» نیز باخته و نشان داده در این سال‌ها آزادکار مطمئنی نیست و او مانند «عبدالرشید سعدالله‌یف» مطمین نشان نداده است.

وی در پاسخ به این موضوع که وزن ۹۷ کیلوگرم ایران نیز بسیار شلوغ و از نفر منتخب در المپیک توقع مدال وجود دارد، تصریح کرد: در ایران نیز این وزن با وجود قهرمانان شلوغ شده است و اینکه کادر فنی چه برنامه‌ریزی برای مسابقه انتخابی در این وزن دارد بعدا مشخص می‌شود. اینکه قرار است مسابقه انتخابی رودرو برگزار شود و یا در تورنمنت‌های بین‌المللی مانند جام زیلکوفکسی لهستان انتخاب شود را بعدا مشخص می‌شود.

«علی شعبانی» در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ در دور اول با نتیجه ۹ بر یک «ابراهیم جیفتجی» قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از ترکیه را مغلوب کرد. وی در دور دوم مقابل «الیزبار اودیکادزه» دارنده مدال برنز جهان از گرجستان با نتیجه ۱۱ بر ۸ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در دور بعد مقابل «شریف شریف‌اف» قهرمان جهان و المپیک از جمهوری آذربایجان از دور رقابت ها کنار رفت.

شعبانی با اشاره به شکستش در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ قزاقستان گفت: در این رقابت‌ها و مقابل حریف گرجی یک باخت بچه‌گانه داشتم. نخستین تجربه جهانی من بود. شرایط من برای اعزام به گونه‌ای بود که تا ۵ روز مانده به اعزام به من اعلام کردند که باید به مسابقه‌های جهانی بروم. برای شرکت در یک مسابقه استانی هم حتی باید یک ماه وقت برای حداقل شرایط وزنی نیاز است اما با این وجود به پیکارهای جهانی رفتم و نخستین میدان جهانی من بود و بی‌تجربگی کردم و کشتی برده را به حریف گرجی واگذار کردم.

وی ادامه داد: در المپیک وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم با توجه به تعدد قهرمانان کار برای کسب مدال بسیار سخت است. شاید کار در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به شکل دیگری باشد و حریفان جدی این وزن «طاها آکگل» از ترکیه و «گنو پتریاشویلی» از گرجستان هستند اما در ۳ وزن دیگر تا لحظات پایانی به هیچ عنوان نمی‌توان در مورد نفرات برتر پیش‌بینی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند