شرایط سیاسی و تنگدستی مردم،پشتوانه خوبی برای تداوم پیچیده ماندن وضعیت برجام نیست


شرایط سیاسی و تنگدستی مردم،پشتوانه خوبی برای تداوم پیچیده ماندن وضعیت برجام نیست

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با خبرآنلاین تاکید کرد که شرایط سیاسی داخل نیز پشتوانه خوبی برای تداوم پیچیده ماندن وضعیت برجام نیست.

به گزارش خبرآنلاین علیرضا سلطانی گفت: پیچیدگی در روند احیای برجام و طولانی شدن آن قطعا به نفع ایران نخواهد بود. در ایران درگیر کردن برجام با مسائلی چون انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند بر اساس منافع ملی باشد. در حال حاضر بحث در ایران ، احیای برجام در دولت کنونی یا دولت آینده است و در این زمینه رقابتی جدی درگرفته است حال اینکه اگر آمریکا در دولت کنونی که چند ماهی بیشتر به پایان آن باقی نمانده ،به برجام بازگردد و تحریم ها لغو شوند این به نفع دولت آینده خواهد بود. چرا که این تحول مسیر را برای دولت آینده هموار می کند تا بدون دغدغه برجام و رفع تحریم ، مسیر اصلاحات اقتصادی و تثبیت شرایط اقتصادی و سیاسی و احیای مناسبات اقتصاد جهانی را دنبال کند. اگر برجام در طول مدت باقی مانده از عمر دولت دوازدهم احیا نشود، روند بازگشت آمریکا بسیار سخت تر خواهد شد. اگر مسائل در این دولت حل و فصل نشود در دولت بعدی بسیار زمان بر خواهد بود. دولت بایدن و شرکای اروپایی او تا بخواهند به یک ارزیابی از دولت جدید ایران برسند قطعا زمان زیادی سپری خواهد شد. تنظیم سیاست خارجی دولت جدید در ایران نیز زمان بر است که بدون شک چنین وضعیتی اصلا به نفع اقتصاد به شدت آسیب دیده ایران نیست.

سلطانی افزود: مردم ایران در تنگنای شدید اقتصادی به سر می برند و چنین وضعیتی شرایط مناسبی را برای تداوم روند فعلی فراهم نمی آورد چرا که آسیب پذیری های اقتصادی در کشور بسیار بالا است و این باید درک شود. از طرفی شرایط سیاسی داخل نیز پشتوانه خوبی برای تداوم پیچیده ماندن وضعیت برجام نیست. اختلافات جریان های سیاسی در داخل بر سر برجام و مذاکره احتمالی با آمریکا بالا است. اگر اجماع نظر سیاسی در داخل با محوریت عدم احیای برجام هم وجود داشت، باز وزنه ایران در مقابل رقبا بالا می رفت اما چنین اتفاقی هم رخ نمی دهد و ما شاهد یک انشقاق سیاسی هستیم. شاید از بدو انقلاب اسلامی ما شاهد چنین انشقاق سیاسی نسبت به این مسائل نبودیم؛ آن هم در شرایطی که کشور به شدت دچار آسیب پذیری سیاسی و اقتصادی است. شرایطی که ایجاب می کند گروه ها، جریان های سیاسی و صاحبان قدرت با توجه به حساسیت وضعیت فعلی کشور و آسیب پذیری های موجود به نقطه اشتراکی دست یابند و بر حل سریع و فوری مشکلات کشور به اجماع برسندو رقابت های جناحی و سیاسی خود را به آینده و بهبود شرایط اقتصادی واگذار نمایند.

سلطانی همچنین در خصوص انفعال طرف های برجام نیز گفت: از دیگر عوامل پیچیده شدن روند احیای برجام وجود قدرت های بزرگی است که نه تنها جز شرکای سیاسی مهم ایران بوده بلکه جز طرف های توافق هسته ای نیز محسوب می شوند. انتظار می رفت که با روی کار آمدن دولت بایدن پکن و مسکو از قدرت تأثیرگذاری بالاتری برای ترغیب کاخ سفید برای ورود به برجام برخوردار شوند چرا که این دو عضو ۱+۵ نیز به شمار می روند. در کنار چین و روسیه انفعال سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان را داریم. این کشورها از آن تحرک سابق گذشته در سال ۲۰۱۰ برخوردار نیستند به خصوص فرانسه. درگذشته ای نه چندان دور یعنی تابستان ۲۰۱۹ تلاش های جدی به خصوص در اجلاس سالانه مجمع عمومی و همچنین نشست سران گروه ۷ در فرانسه برای نزدیکی بین ایران و آمریکا و جلوگیری از تنش ها صورت گرفت که در حال حاضر با وجود فراهم بودن بیشتر شرایط کم رنگ شده است. برخی از موارد به مسائل داخلی آنها بر می گردد و علت دیگر می تواند تمایل آنها به گفتگو با ایران برای سایر موضوعات از جمله مسائل موشکی باشد. از آنجایی که ایران در شرایط اقتصادی سختی به سر می برد اروپایی ها گفتگوها در خصوص مسائل غیرهسته ای را زمینه ای برای وادار کردن ایران به مذاکره بیشتر در حوزه های دیگر می دانند.

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:
تلاش تندروها برای نابودی برجام؛ایران این فرصت را هم از دست می‌دهد؟

310311

کد خبر 1487476

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی