سندرم راپونزل چیست؟


سندرم راپونزل نام یک اختلال روانی است که در خلال آن، فرد تمایل به خوردن مو‌های خود دارد و این تمایل تا حدی پیش می‌رود که ممکن است در معده بیمار، نوعی توده مویی تشکیل می‌شود.یک دختر 17 ساله به علت ابتلا به یک اختلال روانی خاص موسوم به «سندرم راپونزل» در ناتینگهام انگلستان روانه …

سندرم راپونزل نام یک اختلال روانی است که در خلال آن، فرد تمایل به خوردن مو‌های خود دارد و این تمایل تا حدی پیش می‌رود که ممکن است در معده بیمار، نوعی توده مویی تشکیل می‌شود.
یک دختر ۱۷ ساله به علت ابتلا به یک اختلال روانی خاص موسوم به «سندرم راپونزل» در ناتینگهام انگلستان روانه بیمارستان شد تا با جراحی، یک گلوله مو، از شکم وی خارج شود.
یک دختر ۱۷ ساله به علت ابتلا به یک اختلال روانی خاص موسوم به «سندرم راپونزل» در ناتینگهام انگلستان روانه بیمارستان شد تا با جراحی، یک گلوله مو، از شکم وی خارج شود.

سندرم راپونزل نام یک اختلال روانی است که در خلال آن، فرد تمایل به خوردن مو‌های خود دارد و این تمایل تا حدی پیش می‌رود که ممکن است در معده بیمار، نوعی توده مویی تشکیل می‌شود. اگرچه در برخی موارد این توده از طریق عمل دفع از بین می‌رود، اما گاهی نیز منجر به معده درد، خونریزی معده و حتی مشکلات جدی‌تر مانند نیاز به جراحی می‌شود.

پزشکان مرکز پزشکی کوئینز در ناتینگهام انگلیس، موفق شدند، از معده این دختر توده‌ای مویی و ۴۸ سانتی متری را خارج کنند. قبل از تشخیص این مشکل در بیمارستان دختر بیمار، دو بار بیهوش شد، پزشکان با ددیدن علائم درد و تورم ناحیه شکم حدس زدند وی دارای تومور است، اما پس از بررسی علائم دیگر متوجه شدند وی دچار سندرم راپونزل است.

پس از جراحی اولیه، پزشکان، این دختر نوجوان را به مشاوره روانشناسی ارجاع دادند. پزشکی که وی را جراحی کرده بود می‌گوید: ما توانستیم توده را خارج و با یک جراحی ترمیمی، معده را بهبود ببخشیم و وی در عرض یک هفته به خانه برگشت، اما باید مدتی طولانی تحت درمان یک رواندرمانگر حرفه‌ای باشد.

سندرم راپونزل بسیار نادر است، از سال ۱۹۶۸ تاکنون فقط ۶۴ مورد گزارش شده است. بین ۰.۵ تا ۳ ٪ از افراد در طول زندگی خود دچار اختلال کندن مو‌ها می‌شوند و ۱۰ تا ۳۰ ٪ از این گروه بهتمایل برای خوردن مو مبتلا می‌شوند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله Pancreas، فقط ۱ ٪ از هر دو گروه به سندرم راپونزل مبتلا می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی