«اشترمل» نخستین دهکده ملی منبت


«اشترمل» نخستین دهکده ملی منبت

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان گفت: روستای اشترمل شهرستان تویسرکان توسط وزارت میراث فرهنگی کشور به عنوان روستای ملی منبت گلریز معرفی شد.

اسحاق ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روستای اشترمل با برخورداری از بیش از ۵۲۰ کارگاه تولیدی صنایع مبل منبت در زمینه تولید منبت طرح «گلریز» به عنوان نخستین روستا در بین ۳۷ هزار روستا با طرح منحصربفرد منبت گلریز ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از ۴۵۰۰ کارگاه تولید صنایع مبل منبت و نزدیک به ۸۰۰۰ فعال در این بخش یکی از قدیمی ترین و مهمترین شهرستان ها در تولید مبل منبت در کشور است.

ترکاشوند در ادامه گفت: در روستای اشترمل ۴۵۰ کارگاه تولید منبت گلریز با شعار «هر خانه، یک ‌کارگاه» وجود دارد و طرح‌ و نقشی زیبا و منحصربفرد توسط هنر زنان و مردان این روستا بر روی چوب نقش می بندد و عملاً در هر خانه یک کارگاه فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه تویسرکان پیش از این نیز نشان جغرافیایی مبل منبت و شهر ملی منبت گلریز را از سوی وزارت میراث فرهنگی به خود اختصاص داده بود، مطرح کرد: اکنون با معرفی اشترمل به عنوان روستای ملی منبت گلریز، گام بلندی برای ثبت جهانی صنایع مبل منبت گلریز این روستا برداشته شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان متذکر شد: دریافت چنین عناوینی در کنار ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت های تخصصی مرکز مبل منبت روستای اشترمل می تواند منشأ ایجاد تحولات امیدبخشی در شهرستان تویسرکان باشد.

وی بیان کرد: دریافت نشان ویژه تجاری(برندسازی) و همچنین ایجاد زنجیره کامل تولید صنایع مبل منبت از طرح کلاف خام تا رویه کوبی و رنگ کاری دو راهکار اثربخش در حوزه گسترش بازارهای فروش محصولات مبل منبت شهرستان تویسرکان به حساب می آیند.

ترکاشوند با بیان اینکه تویسرکان ۲۵۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۶۴ اثر ثبت ملی شده اند،‌ به حمام سنتی زرهان و قلعه تاریخی اشتران اشاره کرد و ‌یادآور شد: این دو مکان با قدمتی دیرینه در حال تغییر کاربری هستند.

وی گفت: حمام زرهان در حال بازسازی به عنوان یک سفره خانه سنتی و قلعه اشتران به عنوان هتل سنتی گردشگر و بومی برای جذب گردشگر در دستور کار است که حمام زرهان در حال ساخت و آماده سازی بوده اما در مورد قلعه اشتران به جهت دارا بودن مالک خصوصی و هزینه بالای ساخت در حال پیگیری و رفع مشکلات و تأمین بودجه از وزارت میراث هستیم‌ و امیدواریم به زودی مشکلات مرتفع و این مکان بازسازی شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا