عقبگرد 5 هزار واحدی شاخص بورس


عقبگرد  5  هزار واحدی  شاخص  بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب نشینی 5597 واحد روبرو شد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز با کاهش شاخص همراه بود، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با 5597 واحد به رقم یک میلیون و 232 هزار و 759 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با 637 واحد کاهش به رقم 438 هزار و 320 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 902 هزار میلیارد تومان رسید.معامله گران امروز بیش از 6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 547 هزار نوبت معامله و به ارزش 5464 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همچنین همه شاخص‌های بورس گرچه قرمز بودند اما کاهش شاخص‌ها همه زیر یک درصد بودند. بنابراین اصلاح به شمار می‌روند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمتی با معیار وزنی ـ ارزشی فقط 45 صدم درصد کاهش یافتند.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 15 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 2 دهم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 12 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 87 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای ملی مس و بانک پارسیان بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و در جهت دیگر نمادهای پتروشیمی خلیج فارس و شستا، همچنین فولاد، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تأمین و سرمایه گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پر تراکنش در بورس تهران امروز شامل ملی مس، بانک پارسیان، فولاد مبارکه، لیزینگ پارسیان، توسعه و عمران امید، سرمایه گذاری سیمان تأمین و تأمین سرمایه امین بودند. در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز 90 واحد کاهش یافته و به رقم 17 هزار و 499 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 198 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 1.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 443 هزار نوبت معامله و به ارزش 4511 میلیارد تومان داد و ستد کردند و با در نظر گرفتن ارزش معاملات بورس امروز ارزش معاملات بورس اوراق و فرابورس به بیش از 9 هزار و 975 میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای شاخص ساز در فرابورس در جهت ریزش شاخص عمل کردند به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهشی را بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سپیدار سیستم آسیا، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات،‌ پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، برق و انرژی پیوند گستر پارس، پلیمر آریاساسول و رایان هم‌افزا بودند.ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم امروز به 8680 تومان رسیده و هنوز زیر قیمت اسمی 10 هزار تومان قرار دارد.

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است. بنابراین قبل از سرمایه گذاری مطمئن در بورس باید مطالعه، تحقیق و مشاوره حتماً صورت گیرد و سرمایه گذاری از محل پس انداز و در یک چشم انداز 6 ماه تا یک سال حداقل باشد.همچنین توصیه شده است،سرمایه گذاران ابتداازخریدواحدهای صندوق‌های بادرآمدثابت شروع کنندو مستقیم وارد خرید سهام شرکت‌های بورسی نشوند.

همچنین امسال قرار است 20 اسفند ماه مجمع عمومی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به صورت سراسری در کشور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت الکترونیکی برگزار شود. بنابراین لازم است همه سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنند و حتماً برای انتخاب یک هیأت مدیره قوی در این مجمع الکترونیکی شرکت کنند.

از 49 میلیون سهامدار عدالت 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم یعنی مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را برگزیدند و تاکنون 16 شرکت استانی مجمع اول خود را برگزار کردند و چون به حد نصاب نرسیدند، در مجمع دوم با هر تعدادی رسمیت پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، بنابراین لازم است، سهامداران عدالت حتماً حضور گسترده و به صورت الکترونیکی در این مجامع داشته باشند.

همچنین پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از 5 هزار میلیارد تومان تا 30 هزار میلیارد تومان در نوسان است و ارزش سهام عدالت در مجموع حدود 400 هزار میلیارد تومان است که لازم است برای اداره این پرتفوی کلان مشارکت سهامداران گسترده شود و افراد خبره، امین و دارای تجربه و با صلاحیت را از طریق مجامع عمومی انتخاب کنند.

ایران جیب

2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید