رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مرکزی 30درصد کاهش یافته است


رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مرکزی  30درصد کاهش یافته است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: 90 درصد از مردم این استان در ماه‌های اخیر 90 پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند اما به تازگی بر اثر عادی انگاری 30 درصد رعایت موازین بهداشتی کاهش یافته که این زنگ خطر جدی است.

سید«علی آقازاده» روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا استان مرکزی افزود: بر اساس شواهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به ۶۰ درصد رسیده و اگر مقوله پیشگیری و فاصله‌گذاری اجتماعی جدی گرفته نشود، هجوم موج چهارم کرونا قطعی است.

وی اظهار داشت: رعایت موازین بهداشتی از سوی مردم در سوپرمارکت‌ها، دفاتر پیشخوان، نانوایی، و جایگاه‌های سوخت در استان کمرنگ شده است که این مهم سبب می‌شود به سرعت وضعیت رنگ شهرها تغییر کند و محدودیت‌ها به وجود آید.

استاندار مرکزی گفت: شواهد بیانگر آن است که استان و کشور در معرض همه‌گیری ویروس کرونا است و با توجه به اینکه استان مرکزی در مسیر ارتباطی کریدور شمال به جنوب قرار دارد و تردد زیادی از خوزستان به ان می‌شود و با استان اصفهان که به تازگی شرایط نارجی به خود گرفته همسایگی وجود دارد، به احتمال زیاد سرعت انتشار ویروس بالاتر می‌رود.

آقازاده افزود: به طور میانگین حدود ۶۰۰ دستگاه خودرو هر شب در استان به علت تردد خارج از ساعت ۲۱ تا چهار صبح جریمه می‌شوند که این طرح ممنوعیت همچنان در شهرهای آبی ادامه دارد.

استاندار مرکزی گفت: فرمانداران و ستاد مدیریت کرونا در شهرستان‌ها باید به صورت کامل مصوبات ستاد استانی را عمل کنند و برای دو بخش آرامستان و روز بازار نظارت جدیتری اعمال کنند.

آقازاده افزود: آرامستان و روزبازار در ماه آخر سال محل تجمع انسانی و پرتردد است، بنابراین باید شهرداری نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدی‌تر باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: نیاز است که مسئولان با مدیریت هوشمند بکوشند تا از تغییر رنگ شهرهای استان جلوگیری شود و ضعیت کرونا به سمت حادتر شدن نرود.

«بهروز اکرمی» افزود: مصوبات ستاد کشوری برای رنگ‌بندی شهرها کفایت می‌کند و با نارنجی شدن شهرها بایدکسبه سه و چهار تعطیل شوند و این مهم نیازی به مصوبه استانی ندارد.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه ملی مدیریت کرونا، برگزاری آیین اعتکاف امسال در استان منتفی است و لازم است همه اعضای ستاد مدیریت کرونا استان موضوع را جدی بگیرند و فرماندار شازند با توجه به قرمز بودن خوزستان و مجاورت با این شهرستان، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

اکرمی افزود: نصب نرم افزار ماسک در سازمان‌ها، بازارها و مراکز تجمع استان به ۲۰ درصد رسیده است که باید با جدیت برای تکمیل پوشش این مصوبه تلاش شود.

وی اظهار داشت: فرودگاه اراک هفته‌ای یک‌بار به عسلویه پرواز دارد بنابراین باید نسبت به رعایات پروتکل‌ها جدیت بیشتر اندیشیده شود و مدیران کل راه آهن و راهداری استان با نظارت بیشتر نسبت به جلوگیری از انتشار کرونا انگلیسی در ایستگاه قطار و ترمینال‌های مسافربری اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی در محلات، ساوه و زرندیه مسافران خارجی دارد که احتمال شیوع ویروس جدید دور از ذهن نیست بنابراین کنترل‌ها باید بیشتر اعمال شود.

اکرمی افزود: واحدهای نانوایی، رستوان‌ها، مطب‌ها، پلیس به‌اضافه ۱۰، از جمله مراکزی هستند که سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش چشمگیر داشته است و با گذشته یک سال از تذکر و خواهش اکنون نیاز به برخورد جدی است و نباید فقط به بازرسی بسنده کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: تجربه یک سال اخیر نشان داده است با افزایش افراد سرپایی به کرونا بعد از ۲ هفته میزان بستری افزایش داشته و در هفته‌های بعد از آن آمار فوتی‌ها صعودی می‌شود.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: براورد شده که استان مرکزی از ۱۵ اسفندماه با موج افراد بستری در بیمارستان‌ها مواجه شود و در پایان سال آمار فوت شدگان بالا برود.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که سازمان صمت نسبت به توزیع مواد غذایی برای جلوگیری از تجمع خریداران با توجه به پایان سال و خرید بیشتر مردم اقدام کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: فرمانداران شازند و دلیجان نسبت به قرمز شدن خوزستان، کاشان، تهران، قزوین و البرز نسبت به کرونا انگلیسی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

دکتر جمالیان افزود: آزمایشگاه استان نسبت به انجام تست کرونا انگلیسی تجهیز شده است و به تازگی ۵۰ نمونه مشکوک بررسی و نتیجه منفی بوده است.

وی اظهار داشت: آمار ابتلا به کرونا انگلیسی در استان‌های مجاور استان مرکزی روند افزایشی دارد بنابراین تیم واکنش سریع در استان بررسی آزمایش افراد مشکوک را در استان عملیاتی می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شمار بیماران بستری استان آذرماه جاری نسبت به دیماه ۵۰ درصد و آمار فوت شدگان نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: ۹۲۴ مورد مثبت کرونا در هفته آخر بهمن ماه جاری در مقایسه با هفته سوم گزارش شده که ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: ۶۵۲ مورد مثبت بیمار سرپایی در هفته آخر بهمن امسال و ۸۵۰ بیمار مثبت سرپایی در هفته چهارم بهمن با ۳۰ درصد افزایش ثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان بستری استان از ۵۳ نفر به ۷۴ با ۴۰ درصد افزایش و فوت نیز از ۱۱ مورد به ۱۲ مورد افزایش رسیده است.

دکتر علیمحمدی افزود: ۲۱ هزار تست سریع کرونا از ۱۶ آذرماه تا ۳۰ بهمن در استان انجام شده که ۱۱ هزار و ۸۰۳ توسط دانشگاه، هفت هزار توسط ساوه و ۲ هزار و ۶۹۲ مورد نیز توسط خمین عملیاتی شده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!