12 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در اراک ساخته می‌شود


12 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در اراک ساخته می‌شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: عملیات ساخت 12هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن تا پایان امسال در اراک کلید می‌خورد که به‌عنوان فصل ماندگار دولت تدبیر و امید خواهد بود.

سید «علی آقازاده» شامگاه شنبه در نشست شورای مسکن استان مرکزی، افزود: تفاهم‌نامه اولیه ساخت هشت هزار واحد مسکونی در شهر اراک از محل اراضی ۶۵ هکتاری اداره اوقاف منعقد شده است.
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود شهرداری اقدامات مربوط به کمیسیون ماده پنج و صدور پروانه اراضی مذکور را در اسرع وقت انجام دهد تا عملیات اجرایی این اقدام ارزشمند امسال آغاز شود.
نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های راه و شهرسازی، اقدامات مربوط به آماده‌سازی زمین و آگهی فراخوان با جدیت پیگیری شود.
آقازاده یادآور شد: در این طرح اقدام ملی، ساخت مسکن برای کارکنان بنیاد شهید، آموزش و پرورش، خبرنگاران، بهزیستی ‌و نیروهای مسلح نیز پیش‌بینی شده است.
وی بیان داشت: توافق نهایی اجرای طرح شهید سلیمانی( انتهای هپکو) در شورای اسلامی شهر انجام شد که اکنون اقدامات مربوط به آماده‌سازی طرح در حال انجام است که ستاد اجرایی فرمان امام خمینی( ره) عملیات اجرایی ساخت یک هزار و ۸۰۰ واحدمسکونی را آغاز کرده است.
استاندار مرکزی بیان داشت: نشست آتی شورای مسکن تا نیمه اسفندماه جاری برگزار و مباحث مربوط به جمع‌بندی و پذیره نویسی مسکن متقاضیان در آن طرح شده و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ساخت مسکن محرومان به‌صورت ویژه مدنظر است و با توجه به اینکه ساخت مسکن تا زمان واگذاری زمان‌بر است انتظار می‌رود کارسازی لازم انجام شود تا با نرخ تمام شده ارزان‌تر به متقاضیان واگذار شود.
سردار سرتیپ پاسدار «محسن کریمی» تاکید کرد: برخی رزمندگان محسنین که ۴۸ماه در جبهه‌های جنگ حضور داشتند فاقد مسکن هستند که بسیج سازندگی به این موضوع ورود کرده و با شناسایی جامعه هدف مشمول، عملیات اجرایی ساخت مسکن محرومان در شهرستان خنداب آغاز شده است.
وی بیان داشت: تاکنون ۴۲۰ واحد مسکونی از سوی بسیج سازندگی ساخته شده و عملیات ساخت ۷۵واحد دیگر تا پایان فرودین ماه سال آتی به اتمام می‌رسد.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی تاکید کرد: ۱۲۰واحد مسکونی از سوی بسیج سازندگی مرمت شده و حمام و سرویس بهداشتی در مناطق محروم نیز ساخته شده است.
کریمی اظهار داشت: در ساخت و اجرای طرح ملی مسکن سهم کارکنان ارتش نیز باید لحاظ شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز بیان داشت: واگذاری اراضی اوقاف برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن با تخفیف ۶۰درصدی با هدف توجه ویژه به محرومان صورت گرفته است.
حجت الاسلام عبدالله واحدی تاکید کرد: توافق اداره اوقاف و امور خیریه در خصوص اجرای این طرح با نگرش مسئولیت اجتماعی است و صرفه اقتصادی به هیچ عنوان ملاک نیست.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: سهم استان مرکزی از طرح اقدام مسکن ۲۱ هزار و ۲۹۰ واحد است که ۱۲هزار و ۴۰۰ واحد آن برای شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران، دو هزار و ۸۴۱ واحد مربوط به بازآفرینی شهری، دو هزار و ۳۸ واحد مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر و چهار هزار و ۱۱ واحد نیز زمین تامینی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن است.
احمد مرزبان افزود: در راستای اجرای این طرح در اراک ۹ هزار و ۸۶۴ نفر ثبت نام کردند که پنج هزارو ۲۰۰ نفر آنان واجدشرایط بودند و یک هزار و ۸۵۰ نفر در ۲ طرح شهرک کوثر و طرح ۲۴هکتاری کوی شهید سلیمانی(انتهای هپکو) وجه خود را واریز کرده‌اند.
وی بیان داشت: در شهرستان ساوه نیز پنج هزار و ۲۲۸ متقاضی ثبت نام کردند که ۲ هزار و ۶۰۰ نفر واجد شرایط شدند و تاکنون برای یک هزار و ۸۴۸ نفر تامین زمین شده است.
مرزبان گفت: در طرح کوی شهید سلیمانی( انتهای هپکو) فضاهای آموزشی، تاسیسات شهری، فرهنگی، فضای سبز، مهدکودک و مجموعه خدماتی ۲۸ هزار و ۳۹۶مترمربع پیش‌بینی شده که آماده سازی زمین این کوی از سوی شرکت جهاد خانه‌سازی با پیشرفت مناسبی در حال انجام است.
وی بیان کرد: این شرکت پیمانکار علاوه بر آماده سازی عملیات اجرایی طرح ۱۴۰ واحدی نیروهای مسلح را نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز کرده که پیشرفت فیزیکی آن بالا است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: طرح ۶۰۰ واحدی شهرک کوثر(غدیر) در حال دریافت مجوز پروانه است که ۹۰ درصد آن انجام شده است.
مرزبان تاکید کرد: در جانمایی نخست طرح ۷۰ هکتاری الحاقی به اراک متعلق به اوقاف، ساخت هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی پیش بینی شده که می طلبد این طرح مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران نیز در این نشست گفت: سهیمه ابلاغی شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی است که تاکنون ۹۱۰ متقاضی در ۲ شهر نسبت به واریز وجه خود اقدام کرده اند.
«محمود مرادی» بیان کرد: عملیات اجرایی ۲۰۰واحدمسکونی در شهر امیرکبیر آغازشده که با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی همراه است.
مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بنیادمسکن مسئولیت پیگیری و ساخت طرح اقدام ملی مسکن برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را دارد.
«محمدرضا رضا فرح» افزود: عملیات ساخت طرح ۶۰۰ واحدی اقدام ملی مسکن در دستور کار دارد که بعد از گذشت پنج ماه مشکلاتی در حوزه مدیریت شهری دارد که امید می‌رود که با رفع این مشکلات بتوان در اسرع وقت مجوز پروانه ساختمانی را دریافت کرد.
وی بیان کرد: عملیات ساخت دو هزار واحد مسکن محرومان توسط بنیادمسکن استان مرکزی پیگیری می‌شود که یک هزار و ۸۷۸ واحد به بانک‌ها معرفی و برای هزار و ۶۰۸ واحد عقد قرارداد شده و عملیات اجرایی حدود یک هزار واحد مسکونی محرومان نیز آغاز شده است.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی( ره) نیز در این نشست گفت: استان مرکزی رتبه نخست ساخت مسکن محرومان را در کشور کسب کرده که این مهم با همدلی، انسجام و هم افزایی مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط و در راس آن نماینده عالی دولت در استان حاصل شده است.
«مجید مومنی» بیان کرد: ساخت مسکن محرومان استان از ابتدای سال جاری مد نظر قرار گرفت و اکنون می‌توان گفت که در روستاها خانواده نیازمندجمعیت بالای سه نفر فاقد مسکن وجود ندارد.
وی افزود: در روستاها و مناطق محروم ۱۲۹ یتیم با جمعیت بالای سه نفر شناسایی شدند که با بهره‌گیری از ظرفیت خیران و دستگاه‌های اجرایی صاحب مسکن شدند که تنها ۷نفر آنان باقی ماندند و تا پایان سال نیز برای آن‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی( ره )اظهار داشت: ساخت سرویس بهداشتی، حمام و لوله کشی گاز مناطق روستایی به اتمام رسیده و هیچ روستایی در استان وجود ندارد که فاقد این امکانات باشد.

۲۳ هزار و ۱۹۳ نفر در مراحل دوگانه طرح اقدام ملی مسکن ( اسفند و آذرماه سال گذشته) در این استان متقاضی بودند و ثبت‌نام کردند.

تعهد دولت در طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۴۰۰ هزار واحد تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور است.

استان مرکزی ۱۲ شهرستان و یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۶۵۰ هزار نفر آنان ساکن کلانشهر اراک هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا