خواهان روابط بر مبنای بُرد-بُرد با آمریکا هستیم


خواهان روابط بر مبنای بُرد-بُرد با آمریکا  هستیم

رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز امیدواری برای بهبود روابط این کشور با دولت جدید آمریکا، گفت اخیراََ شاهد حمایت‌ها و همبستگی‌های لازم از سوی واشنگتن در موارد مختلف از جمله مبارزه با پ.ک.ک نبودند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه شنبه از تمایل خود برای بهبود روابط با دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» خبر داد.

اردوغان طی پیامی ویدئویی به مناسبت آغاز به کار یک شبکه تلویزیونی، گفت: «ما می‌خواهیم همکاری‌های خود با دولت جدید آمریکا را بر مبنای بُرد-بُرد در طولانی‌مدت، تقویت کنیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با اشاره به برخی اقدامات دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه ترکیه، توضیح داد: «اخیراََ، همه ما در روندی قرار گرفتیم که دوستی ترکیه-آمریکا به ورطه آزمایش جدی گذاشته شد».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «ما حمایت و همبستگی که از متحد خود در ناتو (آمریکا) انتظار داشتیم را شاهد نبودیم، مخصوصا در مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه‌های آن (ی.پ.گ)».

اردوغان ضمن اشاره به پیدا شدن جسد ۱۳ شهروند ترکیه‌ای در شمال عراق که به‌نظر می‌رسید توسط شبه‌نظامیان پ.ک.ک به قتل رسیده بودند، اظهار داشت: «ما خواستار موضع شفافی از تمام متحدان خود هستیم، مخصوصا بعد از حمله تروریستی هفته قبل که در آن ۱۳ ترکیه‌ای به شهادت رسیدند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با تاکید بر تمایل ترکیه به ترمیم روابط با آمریکا در دوران دولت بایدن، تصریح کرد: «باور داریم که منافع مشترک ما با آمریکا، بر اختلاف نظرهایمان غلبه دارد».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افزود: «ترکیه به انجام وظایفش به شکلی که شایسته روابط بین آن و متحدان و شرکای استراتژیکش باشد، ادامه می‌دهد».

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۴۰ ساله کشته شدند.

روز دوشنبه بود که وزارت خارجه ترکیه، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را به دلیل بیانیه واشنگتن درباره کشتار شهروندان ترکیه‌ای در شمال عراق، احضار کرد.

پیشتر نیز «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با انتقاد از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه این کشور، گفته بود این محدودیت‌ها ائتلاف ناتو را تضعیف می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط