گفتمان سازی و جریان سازی آیت الله مصباح در فلسفه دین


گفتمان سازی و جریان سازی آیت الله مصباح در فلسفه دین

حجت الاسلام ساجدی گفت: آیت الله مصباح با گفتمان سازی و جریان سازی در حوزه فلسفه دین کارهای تشکیلاتی اثرگذار و بنیادین انجام دادند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» در هم اندیشی علمی علامه مصباح یزدی و فلسفه دین که امروز 21 بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: فلسفه دین به تحلیل عقلانی بشری از آموزه های دینی می پردازد.

استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به دغدغه های آیت الله مصباح یزدی در حوزه فلسفه دین و اندیشه های فلسفه دین گفت: در غرب با یک وضعیت ویژه ای مواجه بودیم که هجمه و نگاه منفی به دین وجود داشت و این رویکرد ممکن بود به اسلام نیز سرایت کند؛ بنابراین آیت الله مصباح ورود کرد و برای جریان سازی در این زمینه کارهای تشکیلاتی انجام داد و در بعد نظری و گفتمان سازی و جریان سازی اقداماتی انجام داد تا پاسخگوی نیازها و پرسش های اسلام باشد و بتواند با کشورهای دیگر و اندیشمندان به دیالوگ بپردازند و آموزه های اسلام را به سایر کشورها عرضه کنند.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح عمر خود را در مسیر فلسفه دینی قرار داد و ابعاد اثرگذاری ایشان در این مسیر شناخته شده نیست، افزود: 57 فارغ التحصیلان و 30 پایان نامه مجموعه آثاری است که با گفتمان سازی وی کار پیش رفته است و باید در مسیر نظام سازی فلسفه دین حرکت کنیم و نظام معرفتی منسجم در فلسفه داشته باشیم.

حجت الاسلام ساجدی خاطرنشان کرد: باید به نظام معرفتی و معناشناختی و انسان شناختی توجه کنیم و این نگاه جامع سبب می شود تا نظام سازی معرفتی در عرصه مباحث بنیادین دینی شکل بگیرد.

استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: انسان لیبرالیستی به اسم اسلام رحمانی مسیر افراط و تفریط را طی می کند؛ بنابراین آیت الله مصباح زمانی که احساس نیاز کردند به سوالات در این حوزه در عرصه داخلی و خارجی پاسخ دادند و حرکتی که باعث ایجاد گفتمان سازی در فلسفه دین شد. ایشان در مناظرات مختلف شرکت می کردند.

وی تاکید کرد: آیت الله مصباح متناسب با نیاز زمان وارد عرصه شد و گفتمان سازی و جریان سازی کرد و آثاری را در حوزه فلسفه دین تولید کرد و شاگردانی نیز در این حوزه تربیت کردند.

حجت الاسلام ساجدی خاطرنشان کرد: محتوای اندیشه های آیت الله مصباح در بحث علم و دین، تضاد علم و دین، جدایی، تطابق و تداخل علم و دین در فلسفه را شامل می شد که ایشان به تعامل علم و دین پرداختند و کتابی نیز در این خصوص نوشته اند. ایشان هم بر مقبولیت های الهی و هم در مشروعیت های الهی تاکید داشتند.

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که در حوزه فلسفه دین مطرح شد، بحث ولایت فقیه در ایران بود که به دفاع عقلانی نیاز داشت و به دلیل مقابله ای که با سکولاریزم داشت، مورد هجمه زیادی قرار گرفت.

حجت الاسلام ساجدی خاطرنشان کرد: در فلسفه دین روش ما عقلی است و با اندیشه سروکار داریم و اسلام یک دین منطقی است و با این روش با ما سخن می گوید و قرآن خود را برهان معنی می کند که این بیانگر آن است که اسلام چنین دینی است و در مقام تبیین عقلانی اندیشه های اسلامی است. یکی از مباحث مهم که به آن پرداخته، قلمرو دین است.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق