وقتی «اوباما» با فشار عربستان و امارات چشم بر سرکوب شیعیان بحرین می بندد


وقتی «اوباما» با فشار عربستان و امارات چشم بر سرکوب شیعیان بحرین می بندد

میدل ایست در گزارشی اعلام کرد: «باراک اوباما» در کتاب خود اعتراف کرده است که به خاطر فشار عربستان و امارات چشم بر روی سرکوب معترضان بحرینی بسته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منامه پست، پایگاه خبری آمریکایی «میدل ایست» در گزارشی فاش کرد: «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به علت فشارهای عربستان و امارات از اعتراض های مردمی بحرین که از سال 2011 میلادی آغاز شد، چشم پوشی کرد.

میدل ایست گزیده ای از کتاب اوباما «سرزمین موعود» را که در طول دوره ریاستش نوشته است، منتشر کرد، زمانی که خاورمیانه شاهد موجی از تظاهرات ها با نام بهار عربی بود.

اوباما در کتاب خود آورده است: با رسیدن موج بهار عربی به مصر و لیبی جسارت بیشتر شد، به طوری که عملیات نظامی برای سرنگونی رژیم های استبدادی که مدت ها در قدرت بودند، انجام شد.

اوباما می گوید: زمانی که این موج به بحرین رسید. تظاهرات گسترده ضد حکومت آل خلیفه خبرساز شد. اما موضع آمریکا به طور واضح بیان نشد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا می گوید: رژیم بحرین با هماهنگی عربستان و امارت برنامه ریزی کرد تا ما را مجبور به انتخاب کند.همه می دانستند که وقتی لحظه سرنوشت ساز فرا می رسد، ما نمی توانیم خطر موقعیت استراتژیک خود را در خاورمیانه با قطع رابطه با سه کشور عربی خلیح فارس تحمل کنیم.

اوباما می گوید: در طول 10 سال گذشته رژیم آل خلیفه به طور وحشیانه همه صداهای مخالفان را سرکوب کرد. درحالی که قدرت های بزرگ جهان به تماشا اکتفا کردند و اقدامی انجام ندادند.

میدل ایست در گزارش خود نوشت: 14 فوریه «روز خشم» است که در آن تظاهرات گسترده در سراسر بحرین برگزار شد و ده ها هزار بحرینی در خیابان های این کشور آمدند و خواستار اصلاحات دموکراتیک برای پایان دادن به تبعیض علیه بیشتر مسلمان شیعه و پایان دادن به حکومت آل خلیفه شدند.

در این گزارش آمده است: شخصیت هایی که این تظاهرات را رهبری کردند، در زندان به سرمی برند یا ساکت شدند و یا تبعید و یا کشته شدند. این کشوری که شاید روزی آزادترین و متکثر ترین در خلیج فارس شناخته می شد، امروز توسط فعالان به عنوان «دولت پلیسی» توصیب می شود.

براساس این گزارش، اوباما اقدامات عملی قابل توجهی را انجام نداد تا رژیم بحرینرا مسئول سرکوب حرکت مردمی دموکراسی قلمداد کند. فضای سیاسی در زمان دونالد ترامپ به سطح جدیدی از بحران رسید. ترامپ در می 2017 میلادی وعده داد که روابط بین واشنگتن و منامه را دوباره آغاز می کند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید