رونمایی از سرفصل های سیاست خارجی بایدن


رونمایی از سرفصل های سیاست خارجی بایدن

در کنفرانس امنیتی مونیخ که کنفرانسی بسیار مهم است معمولا وزرای خارجه و کارشناسان سیاسی امنیتی کشورها حضور می یابند اما پس چندین دهه امریکا در بالاترین سطح در این کنفرانس شرکت کرد. امسال که کنفرانس بصورت مجازی انجام شد فرصت خوبی بود که رییس جمهور جدید آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس به بیان چارچوبهای سیاست خارجی دولتش بپردازد.

رونمایی از سرفصل های سیاست خارجی بایدن

نواندیش- اکبر مختاری: در کنفرانس امنیتی مونیخ که کنفرانسی بسیار مهم است معمولا وزرای خارجه و کارشناسان سیاسی امنیتی کشورها حضور می یابند اما پس چندین دهه امریکا در بالاترین سطح در این کنفرانس شرکت کرد.


امسال که کنفرانس بصورت مجازی انجام شد فرصت خوبی بود که رییس جمهور جدید آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس به بیان چارچوبهای سیاست خارجی دولتش بپردازد.

جو بایدن در سخنرانی مهم خویش از بازگشت دوباره آمریکا سخن گفت بازگشت به دیپلماسی، بازگشت به اصلاح روابطی که در دوران ترامپ تخریب شده بود. جو بایدن بار دیگر از ارتقای روابط آمریکا و اروپا سخن گفت رابطه ای که در دوران ترامپ به پایین ترین سطح خود از 1945 به بعد رسیده بود.

بایدن از چگونگی برخورد با بزرگ ترین رقیب فعلی آمریکا چین سخن گفت. وی تاکید کرد که اروپا و آمریکا باید در کنار یکدیگر به چگونگی برخورد با مسیری که چین از نظر اقتصادی درحال طی کردنش هست بپردازند.

بایدن بخوبی از خطرات روسیه سخن گفت روسیه ای که هر سیاستمدار کارکشته آمریکا از دموکرات و جمهوریخواه از تهدیداتش برای آمریکا نگرانست.

وی روسیه را متهم کرد که در روند بهبود روابط اروپا و آمریکا کارشکنی میکند. جو بایدن از توجه جدی تر آمریکا و متحدینش به پیمان اتلانتیک شمالی( ناتو) سخن گفت. از تلاش برای مبارزه با زنده شدن تهدید دوباره داعش سخن گفت و از حمایتش از روند گفت و گوهای صلح افغانستان نیز سخن راند.

در میان سخنرانی، اشاره کوتاهی به برجام و استقبال از همکاری آمریکا با اروپا برای مذاکره در مورد توافق هسته ای نیز سخن گفت و این اولین باری است که جو بایدن از پس از شروع دوران رسمی ریاست جمهوریش نامی از توافق هسته ای ایران می برد.

درک محتوای سخنرانی جو بایدن به ما نشان میدهد که دولت جو بایدن بدنبال حل مسائل و بحرانها با بکارگیری رویکردهای دیپلماتیک اجماع گرایانه است.


رویکردی که همراهی و حمایت دولتهای اروپایی را نیز در پشت سر خویش داراست.


درنهایت سخنرانی جو بایدن بار دیگر نشان داد که توجه سیاست خارجی آمریکا هرچه بیشتر بسمت منطقه آسیا و پاسیفیک گرایش پیدا کرده است و خاورمیانه روز بروز اهمیتش در روندهای سیاست خارجی آمریکا کمتر و کمتر میشود.

پی نوشت:

شما مخاطبان عزیز نواندیش می توانید ساعت 20 روز دوشنبه 4 اسفند در لایو صفحه اینستاگرام نواندیش اظهارات نویسنده مطلب فوق پیرامون "سیاست خارجی بایدن در قبال ایران و برجام" را به صورت زنده مشاهده کنید.

رونمایی از سرفصل های سیاست خارجی بایدن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس