مراسم‌ بزرگداشت شاعر خشتمال نیشابور برگزار شد


مراسم‌ بزرگداشت شاعر خشتمال نیشابور برگزار شد

مشهد- ایرنا- یاد حیدر یغما معروف به شاعر خشتمال همزمان با سی و سومین سالگرد درگذشتش دیشب طی مراسمی در قالب ویدیوکنفرانس در نیشابور گرامی داشته شد.

فرزند این شاعر نیشابوری در مراسم بزرگداشت گفت: زندگی ادبی و حیات واقعی یغما بسیار آمیخته به هم بود و همچنان که در شعرش کار و تلاش را می‌ستود و آن را تنها وسیله شرافتمندانه‌ امرار معاش می‌دانست خودش هم جز با کار و تلاش از هیچ راه دیگری امرار معاش نمی‌کرد.

ابوالفضل یغما افزود: اشعار مهم‌ یغما در ۲۰ سال آخر حیاتش سروده شد. سال ۱۳۴۶ نخستین اثر یغما در اندازه یک کتابچه‌ جیبی ۱۶ صفحه‌ای با عنوان "اشک عاشورا" به چاپ رسید که شامل چند غزل مذهبی است.
وی دیگر کتابهای مرتبط با این شاعر نیشابوری را "منتخب رباعیات یغما، گلچین غزلیات یغما، سیری در غزلیات یغما و دیوان یغما" به کوشش مرحوم سعید کاویانی روزنامه‌نگار پیشکسوت نیشابور و همچنین "دیوان یغما و دیوان‌کامل یغما" به همت دکتر جواد محقق و دکتر مهدی نوروز ذکر و بیان کرد: دو فیلم هم از زندگی یغما با عنوان "صومعه خالی آن روزها" به کارگردانی سهراب اخوان و "از خشت تا خورشید" به کارگردانی مجید سپهری ساخته شده است.
او گفت: یغما طی سه سال آخر عمرش اقدام به پاکنویس و جمع‌آوری آثار پراکنده‌اش کرد و آثار دستنویس به جا مانده از وی در کتابخانه عمومی باهنر واقع در پارک ملت مشهد نگهداری می‌شود. یغما در طول سالهای زیادی از عمر خویش به خشتمالی اشتغال داشت اما در سالهای پایانی عمرش بخاطر بیماری، به کارگری در زمینهای کشاورزی پرداخت و طی دو سال آخر زندگی‌اش باغبان باغ ملی نیشابور بود.
حیدر یغما معروف به شاعر خشت مال نیشابوری بیستم دی ماه ۱۳۰۲ در روستای صومعه نیشابور دیده به جهان گشود و معروف است که تا سن ۳۰ سالگی از سواد خواندن و نوشتن بی‌بهره بود. وی در سن ۶۵ سالگی بابر با دوم اسفند ۱۳۶۶ دارفانی را وداع کرد و در محلی بین آرامگاه خیام و عطار در نیشابور به خاک سپرده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام