«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی


«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی

بندرعباس- ایرنا- چشمه‌های شکوفایی خیال، نوشتن، فن بیان و تحرک دختران و پسران روستای دُومشهر میناب از بطن کتاب‌های ادبیات کهن و از دل داستان‌ها می‌جوشد؛ نوجوانانی که در این شرایط کرونایی به همراه مربی و معلم ادبیات خود همچنان به صورت مجازی و با نهایت عشق به کتاب‌ها دل می‌سپارند.

کتاب‌خوانی روحیه همکاری و مفید بودن را در نوجوانان تقویت می‌کند و حس همدلی و یاری رساندن را در وجود انسان‌ها نهادینه می‌کند مانند همکاری اعضای باشگاه کتابخوانی «کُلودَنگِ کتاب روستای دومشهر میناب» در سمپاشی باغ حاج محمد عباسی دومشهری؛ مرد فرهنگ دوستی که کلودنگی‌ها را به باغ زیبایش راه می‌دهد تا آنجا در آرامش کتاب بخوانند و از خواندن شعر، داستان‌ها و رمان‌های پندآموز لذت ببرند و کُنار بخورند.

باغ حاج محمد عباسی یکی از باغ‌های زیبای روستای دومشهر میناب است که در آن درختان نخل، کنار، زیتون و گارزنگی‌های خوشمزه خودنمایی می‌کند و نوجوانانی که با نهایت عشق به کتاب‌ها دل می‌سپارند، علاوه بر خواندن کتاب بر روی تنه درختان و از لابه‌لای برگ‌ها و گاهی زیرسایه درختان پربرکت این باغ و همراه با صدای چهچه بلبلان خوش صدا به‌صورت مجازی دیگرنوجوانان ایران زمین را به مطالعه دعوت می‌کنند.

همراه شدن با این نوجوانان که روحیات ماجراجویانه دارند و با نهایت علاقه‌مندی با کتاب 'افسانه‌ دزدان دریایی' به عمق داستان‌ها سفرمی‌کنند یا مجموعه داستان‌های 'خانه درختی سحرآمیز'، کتاب 'قصر گربه سفید' را باهم نقد می‌کنند، بسیار شیرین و جذاب است.

«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی

یا صحبت کردن با دیگر اعضای باشگاه 'کُلودَنگِ کتاب که با کتاب‌های شیرین و ادبیات کهن و هیجانات آن‌ها همراه می‌شوند از 'صفر مطلق' رمانی که دلت را شیرین می‌کند و 'رژه شبانه' کتابی غافلگیرکننده برایم گفتند و یا فاطمه عباسی که با بشقابی پراز کُنار از 'پسری که ماه را به مادرش هدیه داد'، گفت و همین طور از غزل‌خوانی‌ خانم عباسی مربی و موسس باشگاه کتابخوانی‌'کُلودَنگِ کتاب و از نحوه کتاب خواندن و معرفی کتاب‌ها در این باغ زیبا خاطرات جذابی تعریف کرد.

او گفت: کتاب‌هایی که راوی آن‌ها یک شخصیت نوجوان بازیگوش است و حرف دل نوجوانان را می‌زند، برای گروه‌های سنی جذاب‌تر است، مثل کتاب 'یک عدد بابا به فروش می‌رسد' که دوست صمیمی‌اش فاطمه امینی عضو کتابخوان این باشگاه به آن علاقه زیادی دارد.

یا محمدحسین امینی پسری که عاشق کتاب‌هاست و در شعرخوانی و نقد کتاب و همچنین قصه‌گویی مهارت خوبی دارد و از غزل‌خوانی خانم عباسی، مربی و مدیر باشگاه کتاب‌خوانی 'کُلودَنگِ کتاب بسیار لذت می‎‌برد.

او البته جدا از شعرخوانی و نقد کتاب به کُنار، میوه پرخاطره و دلچسب باغ حاج محمد که این روزها فصل چیدن آن است و در بازارهای میناب نیز به وفور دیده می‌شود، علاقه زیادی دارد.

نوجوانان، دختر شینا را بخوانند

«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی

زلفا عباسی‌فرد کتاب‌خوان ۱۳ ساله کلودنگ کتاب که رویاهایش را در کتاب‌ها کشف می‌کند، دختری ماجراجوست و در تمام کتاب‌ها به دنبال ماجراجویی است.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: برای سفر کردن به سرزمین رویاها، تک تک سطرهای کتاب‌ها را با عشق و با نهایت خیالبافی مطالعه می‌کنم.

این عضو کتاب‌خوان باشگاه کتاب‌خوانی بهترین کتابی را که خوانده است را «دختر شینا» معرفی کرد و ادامه داد: این کتاب ماجرای خالصانه دارد و زبان زیبای این کتاب بر دلم نشسته است به همین دلیل وقتی مطالعه می‌کنم کاملا وارد داستان می‌شوم و با قسمتی مهم از آن داستان زندگی می‌کنم.

عباسی‌فرد افزود: من این قدر کتاب خوانده‌ام که احساس می‌کنم چندین و چند زندگی را زندگی کرده‌ام.

وی معتقد است: کتاب‌های ادبیات مقاومت کتاب‌هایی هستند که قهرمان‌های واقعی دارند و تمام ماجراهایشان حقیقی است، حقایق پاک و ساده و خدایی که دل مرا با خدایم بیشتر آشنا می‌کند.

این نوجوان کتاب‌خوان مینابی توصیه کرد: تمام نوجوانان ایران زمین کتاب جذاب و ارزشمند دختر شینا را مطالعه کنند.

دوست دارم در آینده حامی یتیم‌ها باشم

کلودنگی‌ها مثل کیانا و انیس کتابخوان که داستان کودکانه 'پین پینه دوز قرمز' را چندبار خوانده‌اند، آن‌ها هم عاشق کتاب و کُنار هستند و به این درخت پربرکت احترام می‌گذارند و زیرسایه آن مطالعه می‌کنند و البته در این روزهای بهاری فصل زمستان و بعد از اتمام فعالیت‌هایشان ظرفی پراز کنار را به همراه گل یاسمین برای پدر و مادران‌شان نیز هدیه می‌برند.

انتخاب‌های ما زندگی را می‌سازد و لحظات ناب عمرمان را معنا می‌بخشد، انتخاب کتاب‌ها به‌عنوان رفیق وهمراه لحظات زندگی‌مان بهترین انتخاب دنیاست؛ «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» کتابی که 'هدیه حیدری' عضو ۱۴ ساله 'کُلودَنگِ کتاب آن را برای معرفی به دیگر کلودنگی‌ها و نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی ایران زمین انتخاب کرده است.

وی کتاب 'متشکرم از ته دل' را دوست دارد و افزود: این کتاب سرگذشت یک دختر یتیم است که به زیبایی خوشحال و خوشبخت می‌شود.

این نوجوان کتاب‌خوان معتقد است: هیتی شخصیت اول این داستان در قلبم خانه کرده و این قدر عاشق او هستم که دوست دارم در آینده حامی یتیم‌ها باشم و کمک کنم لبخند بزنند و خوشحال باشند.

«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی

می‌خواهم مثل شهید ابراهیم هادی زندگی کنم

محمدامین سالاری ۱۶ ساله عضو باشگاه کتابخوانی، قصه‌گویی و نقالی کُلودَنگِ کتاب، روستای دومشهرمیناب یکی از نوجوانانی است که به کتاب و قصه علاقه زیادی دارد و در فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز فعال می‌باشد.

وی از باشگاه کتابخوانی کُلودَنگِ کتاب به عنوان آشیانه کتاب‌ها یاد کرد و ادامه داد: بهترین کتابی که خواندم مجموعه ۲ جلدی «سلام بر ابراهیم» است که شخصیت باصفای شهید ابراهیم هادی مثل ستاره‌ای تابان در قلب و فکرم درخشیده و به حدی دوستش دارم که می‌خواهم مثل او زندگی کنم و خدا و آفریدگانش را دوست بدارم.

این عضو کانون پرورش فکری میناب سال ۹۶ با قصه «شیرغمگین» در بخش نوجوانان به بخش بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی راه پیدا کرد و امسال نیز در قصه‌های نود ثانیه‌ای کانون پرورش فکری هرمزگان نیز عنوان شایسته تقدیر را به دست‌آورد.

حورا کریمی ۱۳ ساله دیگر عضو باشگاه کتابخوانی گلودنگ کتاب نیز از کتاب 'خواهران گاوالدون' گفت که برایش خیلی جالب و شگفت‌انگیز بوده و چون داستان‌های فانتزی و جادویی را دوست دارد، این کتاب بر دلش نشسته است.

وی افزود: موقع مطالعه داستان شگفت‌انگیز این دو خواهر جادویی، من با آن‌ها زندگی کردم و احساس می کردم ملکه این کتاب‌ها خودِ من هستم.

معصومه امینی‌جواد عضو ۱۰ ساله این باشگاه کتابخوانی نیز گفت: کتاب فیل کوچولو را خیلی دوست دارم، اتفاقات جالبی که باعث می‌شود فیل کوچولو دنبال دماغ گمشده‌اش بگردد را دوست دارم و چون داستان بامزه و خنده‌دار است، وقتی فیل کوچولو دماغش(خرطومش‌) را پیدا کرد از خوشحالی جیغ زدم.

دیگر کتابخوان فعال این باشگاه مجازی کتابخوانی محمدحسین امینی ۹ ساله است که عاشق کتاب‌های شعر، حفظ شعر و شعرخوانی است و شعرهای کودکانه مصطفی رحماندوست را دوست دارد.

محمد امینی ساسان عضو هفت ساله این باشگاه کتابخوانی نیز که کتاب 'دیدار با احساسات' برایش جالب است، گفت: چون این کتاب سوال‌های تازه‌ای از من می‌پرسید و ذهنم را مشغول می‌کرد و وقتی به جواب سوال‌ها فکر می‌کردم، از خواندنش لذت می‌بردم و خوشحال بودم.

به دنبال تقویت استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان روستایم هستم

«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی

و اما کُلودَنگِ کتاب، باشگاه کتابخوانی روستای دومشهر میناب یاسمن عباسی، دبیر ادبیات فارسی، قصه‌گو و داستان‌نویس است که بیشتر کودکان و نوجوانان و بعضی از جوانان روستا عضو این باشگاه هستند، درواقع مدیریت این باشگاه کتاب‌خوانی برعهده اوست.

یاسمن عباسی در کنار کتاب‌خوانی و نقد کتاب، فعالیت قصه‌گویی، نقالی و داستان‌نویسی را هم با اعضای باشگاه کتابخوانی کلودنگ کار می‌کند تا آن‌ها استعدادهای هنری خود را شکوفا کنند.

تعدادی از نوجوانان علاقه‌مند ساکن شهر میناب هم عضو باشگاه کتابخوانی کلودنگ کتاب هستند و بیشتر به صورت مجازی در فعالیت‌های کتابخوانی شرکت می‌کنند.

عباسی برای این اعضای علاقه‌مند که ساکن شهر هستند، هر ۱۰ روز یک بار، یک کتاب می‌برد تا آن را مطالعه کنند و نقد کتاب را در فرم نقد کتاب که خود یاسمن عباسی آن را طراحی کرده است، خود یادداشت کنند.

وی دوست دارد در آینده آن‌قدر ثروتمند شود که بتواند کتابخانه تخصصی کلودنگ کتاب برای کودکان و نوجوانان روستایش و روستاهای اطراف بنا کند و شعر و قصه‌گویی و نقالی و داستان‌نویسی را به علاقه‌مندان آموزش دهد.

موسس و پایه‌گذار باشگاه کتاب‌خوانی کُلودَنگِ کتاب در گفت‌وگو با ایرنا گفت: از کتاب‌های کتابخانه شخصی خودش که حدود ۲ هزار جلد کتاب دارد، برای راه‌اندازی کلودنگ کتاب استفاده کرده و آن‌ها را به علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی امانت می‌دهد.

عباسی بیان داشت: پس از گذشت پنج سال پر فراز و نشیب، امسال از طرف دوستان خیر و کتاب‌خوان نزدیک به ۱۰۰ جلد کتاب کودک و ۱۰۰ جلد کتاب بزرگسال به کلودنگ کتاب اهدا شد که باعث شادمانی قلب کودکان و نوجوانان عضو باشگاه بود.

وی ادامه داد: انتشارات باژ نشر تخصصی کتاب‌های نوجوان نیز ۲ بار به صورت رایگان ۲۵ جلد کتاب به کلودنگ کتاب اهدا کرده است.

«کتاب»؛‌ چشمه‌ شکوفایی خیال و تحرک نوجوانان مینابی

این مربی قصه‌گویی عنوان کرد: نشرنون نیز ۱۰ جلد از تازه‌های نشر خود را به کُلودنگ کتاب دومشهر اهدا کرد و باعث غنی شدن کتابخانه کلودنگ گردید که از این دو انتشارات خوب کشورمان صمیمانه تشکر می‌کنم چون دل کودکان و نوجوانان را شاد کردند.

عباسی معتقد است که پایه تمام هنرها و اصل و اساس شکوفا شدن استعدادهای ذاتی کودکان و نوجوانان، به کتاب برمی‌گردد و آن‌ها هرچه بیشتر مطالعه کنند، زودتر استعدادهای درونی خود را کشف می‌کنند.

این دبیر ادبیات فارسی با بیان اینکه چشمه‌های شکوفایی خیال، نوشتن، فن بیان و تحرک آدمی از بطن کتاب‌ها می‌جوشد، ابرازداشت: هرچه سطح مطالعه کتاب‌های پرمحتوا و مفید در کودکان و نوجوانان بیشتر باشد در این جهان ارزشمندانه‌تر زندگی می‌کنند.

موسس و پایه‌گذار باشگاه کتاب‌خوانی کُلودَنگِ کتاب روستای دومشهر میناب افزود: تمرکز من بر آموزش بیشتر کودکان پایه ابتدایی و تقویت اصل و استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان روستایمان از سنین کودکی است.

باشگاه کتاب‌خوانی "کُلودَنگِ کتاب" روستای دومشهر میناب شش سال پیش با پنج عضو شروع کرد و اکنون دارای ۷۸ عضو دختر و ۲۰ عضو پسر فعال دارد و در رشته‌های قصه‌گویی، نقالی،معرفی کتاب، شعرخوانی فعالیت دارد.

این باشگاه کتابخوانی حتی در حوزه نقاشی ۲۰ رتبه برگزیده شهرستانی، ۱۸ رتبه برگزیده استانی و۶ رتبه کشوری به ویژه سه رتبه برتر کشوری در نخستین جشنواره قصه‌گویی روستاییان و عشایر ایران را در کارنامه درخشان خود دارد.

گزارش از فرنگیس حمزه یی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!