ژاپن و تقویت نیروی هوایی برای زورآزمایی مستمر دربرابر چین


ژاپن و تقویت نیروی هوایی  برای زورآزمایی مستمر دربرابر چین

تهران - ایرنا - کشور ژاپن در ارتباط با مناقشه قلمرویی بر سر جزایر سنکاکو در اقیانوس آرام با کشور چین، نیازمند تربیت مداوم خلبان و تقویت نیروی هوایی برای پروازهای رهگیری هواپیماهای چینی است .

به گزارش ایرنا ،‌ کشته شدن یک نظامی نیروی هوایی ژاپن که در آمریکا تعلیم خلبانی می‌دید بیانگر مخاطراتی است که این کشور شرق آسیا در مسیر تقویت نیروی هوایی با آن روبرو است. نیروی هوایی ژاپن روز شنبه اعلام کرد، یک افسر این نیرو و یک خلبان مربی آمریکایی در سانحه ای در آلاباما کشته شدند. بیانیه نیروی هوایی ژاپن حاکی است که این نظامی ژاپنی و مربی آمریکایی حدود ساعت۸ صبح شنبه به وقت ژاپن – ۲۳ جمعه به وقت گرینویچ هنگامی که با هواپیمای تی-۳۸ قصد فرود در فرودگاه "مونتگومری" را داشتند دچار سانحه شدند.

ژاپن و تقویت نیروی هوایی  برای زورآزمایی مستمر دربرابر چین

شبکه ان اچ کی ژاپن به نقل از منابع وزارت دفاع اعلام کرد این نظامی نیروی هوایی ژاپن در حال آموختن مهارت های پروازی از مربی آمریکایی در یک دوره آموزشی نیروی هوایی آمریکا بود . بیانیه نیروی هوایی ژاپن نام افراد کشته شده در این سانحه را اعلام نکرده اما خاطرنشان کرد که تحقیقات درباره آن در حال انجام است.

این هواپیما متعلق به پایگاه نیروی هوایی کلمبوس در می‌سی‌سی‌پی در منطقه‌ای در حدود ۳ کیلومتری فرودگاه سقوط کرد . وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد این فرد نظامی نیروی هوایی عضو یک واحد آموزشی هوایی وابسته به پایگاه هوایی "هاماماتسو" در منطقه "شیزوکا" بوده که به مدت حدود دو سال برای گذراندن دوره آموزشی خلبانی در آمریکا مستقر بوده است.

زورآزمایی هوایی مستمر ژاپن با چین و لزوم تقویت کادر پروازی

به گزارش ایرنا ، تعلیم خلبان‌ها و تقویت نیروی هوایی یکی از اولویت‌های ارتش ژاپن است که این مساله و آمادگی عملیاتی خلبان‌های ژاپنی تا حدی به این علت است که این کشور برای رهگیری پروازهای هواپیماهای روسی و چینی در پیرامون جزیره ژاپن تا حد زیادی به خود وابسته است. نیروهای هوایی ۲۷ کشور اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال گذشته میلادی تنها به اندازه نیمی از پروازهای رهگیری انجام شده توسط نیروی هوایی ژاپن را انجام دادند. در آن سوی اقیانوس اطلس ، جنگنده‌های آمریکا و کانادا به فرماندهی دفاعی آمریکای شمالی NORAD از سال ۲۰۰۷ تا الان بطور میانگین سالانه تنها هفت پرواز رهگیری هواپیماهای روسی انجام داده‌اند. اما ژاپن در همین مدت حتی در سال ۲۰۰۹ که کمترین میزان پروازهای رهگیری را داشته ، بیش از ۲۰۰ پرواز رهگیری انجام داده است.

ژاپن و تقویت نیروی هوایی  برای زورآزمایی مستمر دربرابر چین

وزارت دفاع ژاپن در ماه مارس نقشه‌ای از مسیرهای پرواز هواپیماهای روسی و چینی در اطراف کشور ژاپن منتشر کرد که خلبان‌های نیروی هوایی این کشور اقدام به رهگیری آنها کرده‌اند. در این نقشه مسیرهای پروازی هواپیماهای چینی به رنگ قرمز نشان داده شده و شمار بالای این پروازها موجب شده که دریای چین جنوبی - بخشی از اقیانوس آرام بین چین و جزایر جنوبی ژاپن - به رنگ قرمز دیده شود.

ژاپن و تقویت نیروی هوایی  برای زورآزمایی مستمر دربرابر چین

البته شایان ذکر است که پروازهای هواپیماهای چین نقض کننده قوانین بین‌المللی نیست و بنا بر اذعان وزارت دفاع ژاپن در تمام ۶۷۵ مرتبه‌ای که هواپیماهای این کشور در سال گذشته اقدام به رهگیری کرده‌اند، هواپیماهای چینی در خارج از حریم ۱۲ مایلی قلمرو ژاپن بوده‌اند. با این حال ژاپن مدعی است که جنگنده‌های چینی اغلب وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی ADIZ می‌شوند. کارشناسان نظامی‌ و خلبان‌های ژاپنی می‌گویند هر چند تا کنون رویدادی از آتش هوایی با هواپیماهای چینی گزارش نشده اما شرایط عملیات رهگیری ژاپنی‌ها همیشه دشوار است.

"پیتر لایتون" تحلیلگر موسسه "گریفیت آسیا" و خلبان سابق نیروی هوایی استرالیا می‌گوید فشاری که چین از هوا بر ژاپن وارد می‌کند بخشی از یک نقشه بزرگتر است. وی گفت: به گمانم چین می‌خواهد نیروی هوایی ژاپن خارج از توازن و واکنشی باشد و موجب فرسودگی هواپیماها و کادر پروازی این کشور شود و همچنین تجارب هوایی خود را بالا ببرد و بطور روزانه فشار را در این خصوص افزایش دهد که چه کشوری مالک جزایر مورد مناقشه است. وی با این حال تاکید می‌کند که توکیو نمی‌تواند عقب نشینی کند. این کارشناس نظامی افزود: ژاپنی‌ها بر این باورند که باید هر بار پاسخ بدهند چرا که در غیر این صورت کاهش عملیات‌های رهگیری ممکن است به عنوان کاهش تعهد آنها به مالکیت قلمرویی تعبیر شود.

ژاپن در حال تشدید پاسخ‌های خود به تهدیدات احتمالی چین است. یک مقام وزارت دفاع ژاپن می‌گوید اکنون جنگنده‌های این کشور عملیات پروازی خود را به محض برخاستن هواپیماهای چینی از پایگاه‌های خود در چین آغاز می‌کنند در حالی که در گذشته تا زمان نزدیک شدن هواپیماهای چین به سمت حریم هوایی ژاپن صبر می‌کردند.

وزارت دفاع ژاپن در گزارش "برگه سفید دفاعی" سال ۲۰۲۰ افزایش فشار چین پیرامون جزایر "سنکاکو" را مورد توجه قرار داد و مدعی شد: چین بی‌محابا به تلاش‌های یکجانبه خود برای تغییر وضعیت موجود از راه اعمال زور در اطراف جزایر سنکاکو ادامه داده است که این مساله به شدت موجب نگرانی است. این سند وزارت دفاع ژاپن می‌گوید: نیروهای هوایی و دریایی چین در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را در نواحی دریایی مجاور و پیرامون حریم هوایی ژاپن تشدید کرده‌اند و مواردی از تشدید فعالیت‌ها وجود داشته است. این سند خاطرنشان می‌کند که در حال اقداماتی برای برخورد با این چالش است و کار تولید جت‌های جنگی جدید مانند "استیلث اف -۳" در مرحله طراحی است. ژاپن همچنین دریافت جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ آمریکایی را آغاز کرده است که گمان می‌رود بهتر از جنگنده‌های چینی باشد.

جزایر غیرمسکونی سنکاکو در دریای چین شرقی در کانون مناقشه‌ قلمرویی بین ژاپن با چین و تایوان قرار دارند . چین مدعی شناسایی و مالکیت این جزایر از قرن چهاردهم است و ژاپن هم از سال ۱۸۹۵ تا زمان تسلیم در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی مالکیت این جزایر را در دست داشت. در سال ۱۹۷۲ بار دیگر مالکیت این جزایر از آمریکا به ژاپن داده شد.

ژاپن و تقویت نیروی هوایی  برای زورآزمایی مستمر دربرابر چین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو