باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد


باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد

یک کشاورز ابرکوهی در روستای صفی‌آباد که 9 سال قبل کاشت گل‌نرگس را در زمینی دو متری آغاز کرده بود، امروز نرگس‌زاری دو هکتاری دارد که از هر 150 مترمربع آن قریب به پنج هزار شاخه گل برداشت می‌کند.

«جلیل دهقان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: از سال ۹۰ برای اولین بار در گوشه‌ای از باغ و در یک زمین دو متری چند شاخه گل نرگس کاشتم و در سال بعد پیاز گل‌ها زیادتر شد و با جابه‌جایی همان گل‌ها مساحت زمین به ۵۰ مترمربع و دو سال بعد به ۱۵۰ مترمربع افزایش یافت تا این که امروز به دو هکتار رسیده است.

وی با بیان این که برای کاشت و پرورش زیتون هیچ‌گونه آموزشی ندیده و تمام مراحل را به صورت تجربی فرا گرفته است، می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی برای کاشت این محصول دریافت نکرده‌ام و تمام هزینه‌ها را خودم پرداخت کرده‌ام تا جایی که در برخی مقاطع متضرر و هزینه‌های سنگینی متحمل شده‌ام اما هرگز دست از کار نکشیدم و در عوض تلاش خودم را مضاعف کردم.

دهقان خاطرنشان می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل در زمینه کاشت گل نرگس، تهیه پیاز آن است که قیمت بسیار بالایی دارد و خیلی مقرون‌به‌صرفه نیست ولی اگر زمین و آب وضعیت خوبی داشته باشد، هر پیاز در سال دو تا سه برابر می‌شود، البته این میزان برای توسعه مساحت زیرکشت کافی نیست و باید پیاز جدید تهیه کرد.

این نرگس‌کار ابرکوهی تصریح می‌کند: نرگس، یک گیاه زمستانه است که در منطقه فراغه شهرستان ابرکوه، اول مهرماه سبز می‌شود و به آب کمی نیاز دارد و اگر آب بیشتری در مهر و آبان به گیاه برسد، محصول مرغوب‌تر و با کیفیت‌تری خواهیم داشت ولی در بقیه ماه‌ها گیاه از رطوبت زمین استفاده می‌کند و در فصل تابستان هم کاملاً خشک می‌شود.

دهقان با بیان اینکه هر پیازی قادر است در طول سال یک شاخه گل بدهد، اضافه می‌کند: در حال حاضر از هر ۱۵۰ متر زمین حدود پنج هزار شاخه گل برداشت می‌شود و معمولاً به بازارهای اصفهان ارسال می‌شود.

«اسدالله دهقان» مسئول مرکز جهادکشاورزی فراغه اظهار می‌کند: گیاه گل‌نرگس از جمله کشت‌های جدید در شهرستان ابرکوه است که در ابرکوه و به ویژه در روستای صفی‌آباد دهستان فراغه بیش از پنج سال سابقه دارد.

وی با تأکید بر این که نرگس یک گیاه کم آب خواه است و در شهرستان ابرکوه قابلیت توسعه دارد، می‌گوید: در سال جاری به خاطر بارندگی‌های خوبی که داشتیم، آب زیادی نیاز نبود و محصول خوبی نیز برداشت شد.

دهقان طول دوره برداشت این گل را ۶۰ روز عنوان و بیان می‌کند: جهادکشاورزی از این نوع کشت حمایت کرده و اگر متقاضیان درخواست تسهیلات داشته باشند، به آنان پرداخت می‌شود.

باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد

باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد

باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد

باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد

باغچه نرگس‌کار ابرکوهی به نرگس‌زار تبدیل شد

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید