زنگ خطر کرونا انگلیسی برای ماسک نزده‌ها


زنگ خطر کرونا انگلیسی برای ماسک نزده‌ها

زاهدان- ایرنا- زنگ خطر ابتلا و ایجاد موج چهارم ویروس کرونا با ماسک نزدن عده‌ای در کشور و سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و نوع جهش یافته انگلیسی این ویروس با شدت و جهش بیش‌از قبل این روزها در کشورمان قربانی می‌گیرد.

به گزارش ایرنا سرایت‌پذیری خیلی بالاتر، افزایش ابتلا در افراد زیر ۲۰ سال و مرگ ‌و میر زیاداز جمله ویژگی‌های ویروس جدید کرونا بوده که این روزها از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم و ترسی سخت بر ما غلبه کرده است.

ویروس کرونا انگلیسی همین ویروس جدید است که پایش را از مرزهای کشورهای مختلف فراتر گذاشته و در مناطقی از ایران قربانی می‌گیرد، خطرش آنچنان زیاد بوده که پیشرفته‌ترین کادرهای درمان و تجهیزات پزشکی اروپا را با شکنندگی روبه‌رو کرده است.

یک سال کرونا تحمل شد و آثار زیان‌بار و مهمانی ناخوانده بهار، یلدا، محرم و رمضان و آیین‌هایش را به اندک خاطره‌ای تبدیل و جان جوانان و سربازان عرصه سلامت را گرفت.

اما این روزها کرونا انگلیسی با همان وصفی که گفته شد نه تنها خستگی را از تن مدافعان سلامت بیرون نمی‌آورد بلکه با ماسک نزدن عده‌ای جبهه‌اش قویتر و آماده وارد کردن کشورمان به موج چهارم است.

در این گزارش با مرور همه آن سختی یکساله و ترس مواجه شدن با کرونای جهش‌یافته‌تر به سراغ عده‌ای رفتیم که با ماسک نزدنشان در جبهه دشمن سلامت مردم قرار گرفته و هر کدام در جان سپردن مدافعان سلامت نقش خواهند داشت.

ضرورت ماسک زدن در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا انگلیسی

یکی از روش‌های اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی است که افراد در هنگام صحبت، آواز، سرفه یا عطسه بیرون می‌دهد؛ اگرچه تحقیقات درباره این موضوع به شکل کاملا اثبات شده‌ای نیست اما می‌دانیم که این ویروس می‌تواند توسط افرادی که علائمی از خود نشان نداده‌اند نیز منتقل شود یعنی برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالیکه خود از آن خبر ندارند.

به گفته کارشناسان پزشکی این امر یکی از دلایل اهمیت فراوان فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطقی است که ویروس کرونا در آنجا شیوع گسترده دارد، اما در اماکن عمومی پرجمعیت، فاصله‌گیری از دیگران همیشه ممکن نیست و به همین دلیل استفاده از ماسک‌ توصیه می‌شود.

به میان شهروندان زاهدانی رفتیم تا از نزدیک روند ماسک زدن مردم را در یکی از شلوغ ترین خیابان‌های این شهر معروف به چهارراه رسولی مشاهده و با آنان گفت‌وگو کنیم.

عبدالله فروشنده جوانی است که در راسته بازار به دستفروشی مشغول است و در حالی که ماسک زده می‌گوید: من ماسک زدن را وظیفه شرعی و اسلامی خود می‌دانم چون اعتقاد دارم نباید باعث مریضی خود و دیگران شوم.

وی ادامه داد: به افرادیکه برای خرید کردن به اینجا می‌آیند و ماسک نزده‌اند همیشه می‌گویم که این کار آنان درست نیست و علاوه بر خود سلامتی دیگران را نیز به خطر می‌اندازند.

یکی از مادران زاهدانی به همراه فرزند خردسالش که هر ۲ ماسک زده بودند گفت: سلامتی همه مردم برایم مهم است و همیشه از ماسک برای خود و فرزندم استفاده می‌کنم.

سمیه صیادی ادامه داد: خطر کرونا انگلیسی جدی است و اگر عده‌ای با عدم رعایت مسوولیت اجتماعی ماسک نزنند حتما شرایط سختی را در هفته‌های منتهی شده به سال جدید خواهیم داشت.

پیرمد کهنسالی که در جلوی مغازه خواروبار فروشی خودش نشسته بود اظهارداشت: من حتما ماسک می‌زنم هر کدام از این پرستاران و پزشکان که در راه سلامت مردم شهید می‌شوند مانند فرزندان و نوه‌های من هستند و اگر ماسک نزنیم در پیشگاه خدا و خانواده‌های این بزرگواران شرمنده خواهیم بود.

یاسر ریگی بیان کرد: باید قوانین استفاده از ماسک سختگیرانه‌تر شود چون کرونا انگلیسی به مراتب خطرناکتر و همه‌گیرتر است.

یکی از پرستاران جوان بخش بیماری‌های عفونی زاهدان گفت: وقتی افرادی را می‌بینم که ماسک نزده‌اند تمام بدنم می‌لرزد من روزها و شب‌های زیادی در کنار مبتلایان به کرونا بوده‌ام و می‌دانم لحظه به لحظه این بیماری چقدر سهمگین است.

وی اظهارداشت: وقتی در کوچه و خیابان‌ها مردم را می‌بینم که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی تردد می‌کنند واقعا خسته می‌شوم چرا که گویی همشهری‌هایم فراموش کردند چقدر از مدافعان سلامت در این راه جان خود را از دست داده‌اند انگار یادشان رفته که همین ویروس عزیزان‌شان را از آنان گرفت.

این پرستار زاهدانی بیان کرد: جهان در مقابل کرونا انگلیسی هیچ تدبیری ندارد و اگر مردم ماسک نزنند و در این شرایط آخر سال به بازار بروند به طور قطع موج چهارم این ویروس جان مردم و مدافعان سلامت را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه مقابله با کرونا در تحقیقات دانشمندان مشخص شده است.

در این بین افرادی را نیز دیدم که گویی از جان خود و عزیزانشان سیر شده و ماسک نزده بودند در همین راستا با آنان نیز به گفت‌وگو نشستیم.

پسرجوانی که موبایل به دست جلوی یک مغازه پارچه فروشی نشسته و خواست نامش در خبر ذکر نشود بیان کرد: وقتی ماسک می‌زنم نمی‌توانم براحتی نفس بکشم و میدانم که کرونا با من کاری ندارد چون بدنی قوی دارم.

وی ادامه داد: برخی افراد از ماسک زدن خسته شدند؛ آن‌ها می‌گویند اکنون یکسال از ورود کرونا به کشور می‌گذرد و در این مدت ماسک زده‌اند و حالا دیگر نمی‌توانند.

زنگ خطر کرونا انگلیسی برای ماسک نزده‌ها

مردم در خانه بمانند کرونا در کمین است

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را رعایت و ماسک بزنند.

دکتر محمد هاشمی شهری افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به شدت نگران ورود سیستان و بلوچستان به موج بعد همه گیری کرونا نیز هستیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شیوع جهانی ویروس کرونای جهش یافته و در راس آنها ویروس موسوم به ویروس انگلیسی را مهمترین تهدید سلامت مردم عنوان کرد و گفت: انگلیسی‌ها در روزهای نخست شناسایی این ویروس جهش یافته اعلام کردند که قدرت انتقال این ویروس بیشتر از نوع قبلی است اما هم‌اینک مطمئن شده‌ایم که این ویروس بریتانیایی هم بشدت واگیر دار بوده و هم میزان بیماری‌زایی و کشندگی بیشتری دارد و هم محدود به یک گروه سنی خاص نیست و افراد جوانتر و سالم تر جامعه را هم قربانی می‌کند.
وی عادی انگاری را دومین خطر در برخورد با رویدادهای آینده برشمرد و گفت: مردم ما در یکسال اخیر سختی‌ها و مشکلات متعددی را به خاطر انطباق سبک زندگی خود با دستورالعمل‌های بهداشتی متحمل شده‌اند و اعضای نظام بهداشت و درمان هم طبیعتا این دشواری‌ها را درک می‌کنند و تجربه کرده‌اند اما هنوز هم باید به مقاومت خود در برابر این همه گیری ادامه دهیم تا تلفات کمتری داشته باشیم.
هاشمی شهری با اشاره به در پیش رو بودن تعطیلات نوروز گفت: به عنوان یک اصل کلی و همگانی همه فعالیت‌های جمعی غیر ضروری را باید به فرصت مناسب‌تری موکول کرد که مسافرت‌های تفریحی و دورهمی‌های خانوادگی از جمله مهمترین این فعالیت هاست.
وی افزود: از همه مردم می‌خواهم تا به محض شروع علائم تنفسی به پزشک مراجعه کنند و خوشبختانه مراکز دولتی غربالگری سرپایی کرونا همچنان آماده خدمت رسانی به این عزیزان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به فعال بودن نظام مراقبت بیماری‌ها و سیستم رصد مبتلایان در دانشگاه‌های علوم پزشکی از همکاران پزشک شاغل در بخش خصوصی هم درخواست کرد تا به منظور شناسایی به موقع همه گیری و یا کانون‌های احتمالی، هرگونه مورد ابتلا و یا هر گونه تغییر در الگوی مراجعات بیماران را همچون گذشته و با قید فوریت به مجموعه بهداشت و درمان اطلاع دهند.
وی با اشاره به حرکت بیمارستان‌ها در مسیر کسب آمادگی پذیرش بیماران مبتلا به نوع جدید کرونا گفت: در صورت شناسایی نوع جدید ویروس در سیستان و بلوچستان همانند گذشته مراتب را به اطلاع هموطنان عزیزمان خواهیم رساند.

هاشمی شهری ادامه داد: با توجه به شیوع گسترده ویروس جهش یافته کرونا در اقصی نقاط دنیا، مجموعه نظام بهداشت در دانشگاه های علوم پزشکی استان که متشکل از همکاران پرتلاش ما در خانه های بهداشت روستائی، پایگاه های سلامت شهری، مراکز جامع خدمات سلامت، آزمایشگاه ها، ستاد بحران و مراکز ستادی هستند با حساسیت و دقت بیشتری بر روند ابتلا آن نظارت دارند و اقدامات بیماریابی و آموزشی خود را تشدید کرده‌اند.

زنگ خطر کرونا انگلیسی برای ماسک نزده‌ها

رعایت اصول پیشگیری در سیستان و بلوچستان باید با جدیت بیشتر دنبال شود

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هم‌اینک شاهد جهش این ویروس و پیدایش گونه‌های مختلف آن نظیر کرونای انگلیسی در کشور هستیم که راه پیشگیری از این ویروس همانند دستورالعمل‌های قبلی بوده لذا ضروری است بر اجرای قانون شفا به معنی شست و شوی مداوم دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک و اجتناب از تردد غیر ضروری توسط مردم با حساسیت بیشتری تاکید شود.

دکتر اروزه کاظمی خاطرنشان کرد: با توجه به در پیش رو بودن مناسبت های مختلف نظیر چهارشنبه سوری و تعطیلات عید نوروز،مجددا شاهد برگزاری دورهمی های خانوادگی و مسافرت‌های غیرضروری خواهیم بود که این امر احتمال ایجاد موج‌های جدید را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: باید بدانیم عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خواهدشد و هرچه میزان واگیری ویروس بیشتر باشد احتمال جهش در آن افزایش می‌یابد بنابراین از تمامی هم‌استانی‌های عزیز انتظار می‌رود با رعایت اصل« پیشگیری بهتر از درمان است» برای حفظ سلامتی خود و دیگران، نسبت به تداوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزند.

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در راستای آموزش و ارتقای سواد سلامت مردم اقدام به تدوین و انتشار پیام‌های مرتبط از طریق فضای‌مجازی، دانشگاه، برگزاری کمپین‌های آموزشی، تهیه کلیپ‌های آموزشی، استفاده از جایگاه استرابورد و بنرهای سطح شهر، استفاده از ظرفیت طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، صدا و سیما و همچنین آموزش چهره به چهره کرده است.

وی ادامه داد: پیام‌های پیشگیرانه شامل رعایت قانون شفا، آداب سرفه، دستورالعمل‌های بهداشتی جهت مشاغل مختلف، آموزش و غربالگری مادران باردار از طریق گروه جهادگران سلامت، معرفی QR CODE، نحوه گندزدایی محیط، تهیه و انتشار پمفلت آموزشی مخصوص کودکان، سالمندان و گروه‌های در معرض آسیب، انتشار پیام‌های آموزشی مخصوص قرنطینه خانگی، شب یلدا، عید قربان، عید نوروز، سوگ، استرس و آسیب‌های روانی ناشی از کرونا، تشویق به خوداظهاری از طریق سامانه ۴۰۳۰ و معرفی مراکز منتخب، ارتقای پوشش واکسیناسیون و طراحی نرم افزار پویش دانش آموزی بوده که از راه‌های مختلف به گروه‌های هدف منتقل شده است.

دکتر کاظمی خاطرنشان‌ کرد: از آغاز آذر سالجاری طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور مبتنی بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی در کل کشور در حال اجراست که امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت این طرح و مسوولیت‌پذیری مردم سیستان و بلوچستان عزیز شاهد تداوم روند نزولی و کنترل همه‌گیری ویروس کرونا در استان باشیم.

کودکان و نوجوانان و زمینه‌های شکل‌گیری ماسک زدن

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای فرهنگ سازی در ایام کرونا اقدام انجام فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی از جمله سامانه‌های kpf.ir و ili.ir برای استفاده مفید اعضا از برنامه‌ها و در خانه ماندن انجام داده است.

معصومه هادی خاطر نشان کرد: برگزاری مهرواره کشوری نقاشی و ساخت کلیپ با موضوع تمرین همدلی و با هدف ارج نهادن به تلاش‌های مدافعان سلامت برای فرزندان کادر درمان کشور و مدافعان سلامت یکی از این اقدامات بوده است.

وی تصریح کرد: برگزاری مسابقه عکاسی من، یلدا، کرونا در سطح منطقه چهار کشوری، تولید محتوا و آموزش‌های مجازی در زمینه فوق در کارگاه‌های برخط و سامانه مجازی کانون، مشارکت در مهرواره ستاره‌های بی‌نشان در تجلیل از خدمات کادر درمان کشور، تیم سیار در پایگاه ستاد اقامه نماز جمعه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و توزیع ماسک، فعالیت تیم سیار در فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه در مناطق حاشیه شهر زاهدان و توزیع ماسک، فعالیت حضوری مربیان کانون در هفته ملی کودک در مراکز حاشیه و اجرای برنامه با محتوای فوق در شهرستان‌ها، تولید آثار هنری و ادبی در زمینه فوق از اقدامات این کانون برای فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: مراسم قصه‌گویی، اجرای برنامه فرهنگی در روستای گواتامک و اهدای بسته‌های فرهنگی و همچنین توزیع ماسک، برگزاری نشست‌های تخصصی انجمن‌های استان به صورت مجازی، درخشش هفت عضو کانون در مسابقه بین المللی نقاشی دست‌های پاک، درخشش عضو کانون در مسابقه کشوری ما کرونا را شکست می‌دهیم از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزاری لایو شاهنامه خوانی نیز در راستای بالا بردن فرهنگ کودکان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

زنگ خطر کرونا انگلیسی برای ماسک نزده‌ها

مسوولیت اجتماعی ادامه دارد

فراموش نکنیم ماسک زدن یک مسوولیت اجتماعی است و لازم است برای احترام به حقوق همشهری‌هایمان آن را رعایت کنیم.

نباید بگذاریم این روزها با ماسک نزدن‌هایمان تلخی سوگ خانواده‌هایی کمرنگ شود که عزیزترین هایشان را به آغوش سرد خاک سپردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر