مزاحم نه؛ نگران سلامتی تان هستیم


مزاحم نه؛ نگران سلامتی تان هستیم

ساوه - ایرنا - مقاومت و همکاری نکردن با تیم های رهگیری طرح شهید سلیمانی از سوی برخی شهروندان ساوه به عاملی بازدارنده در پیشبرد اهداف و برنامه های مقابله ای با ویروی کرونا تبدیل شده است و اکنون هم با اشاعه نوع انگلیسی این ویروس همراهی مردم و خانواده ها بیشتر از قبل ضرورت دارد.

واکنش های منفی و سلبی برخی خانواده ها در برابر ماموران بهداشتی و تیم های رهگیری در شهر ساوه کار را به جایی رساند که شب گذشته روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی در اطلاعیه ای که عمدتا بار «خواهشی» داشت از مردم درخواست کرد که با مراجعان همکاری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «همشهریان عزیز، لطفا با اعضای تیم های طرح شهید سلیمانی که با هدف شناسایی افراد پرخطر یا مبتلا به کووید۱۹ با در دست داشتن کارت شناسایی به درب منازل مراجعه می کنند، همکاری نموده و افراد دارای علائم ویروس را برای انجام تست رایگان معرفی کنید».

خبرنگار ایرنا در جریان برخی رفتارهای ناصواب از قبیل گرفتن شیلنگ آب روی ماموران تیم رهگیری یا تماس با پلیس ۱۱۰ از سوی برخی خانواده ها قرار گرفت که مساله ای تاسف بار است از این رو که این افراد صرفا با هدف کمک به سلامت و جان آنها راهی درب منازل می شوند و منطق حکم می کند که تعامل با آنها در نهایت احترام باشد.

گفته می شود برخی شهروندان حتی با رویت کارت شناسایی نیروهای فعال در تیم های رهگیری طرح شهید سلیمانی که به امضای رئیس دانشکده علوم پزشکی و فرمانده سپاه ناحیه ساوه هم رسیده است اما باز هم از همکاری خودداری می کنند و بدین ترتیب بخشی از اهداف طرح را ناکام می گذارند زیرا ممکن است در درون آن خانه ای که به جای همراهی، مقاومت می کنند بیماران زمینه ای، سالمندان و یا مبتلایان به کرونا وجود داشته باشد که یک خطر بالقوه برای سلامت سایر اعضا و همچنین خودشان محسوب می شود.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که ساوه به دلیل ماهیت صنعتی و کارگری، پذیرای اقشار زیادی از مردم کشورمان است و شاید ضریب اعتماد افراد در چنین شهرهایی با بافت جمعیتی ناهمگن پایین باشد و خانواده ها از اینکه همسایگان و ساکنان محله بدانند یک مورد مبتلا به کرونا دارند، در هراس باشند و به همین دلیل دست به کتمان موضوع و همکاری نکردن با ماموران رهگیری می زنند در حالی که باید بدانند که ماموران بهداشتی پیام آوران سلامت هستند و همکاری بهترین گزینه است زیرا کرونا، ویروسی پیچیده با ماهیتی کمتر شناخته شده است و چه بسا افرادی بدون هیچ علائمی ناقل ویروس باشند که ممکن است جان سایر اعضای خانواده را تهدید کنند و راهکار شناسایی و درمان و ایمن سازی فضای خانه فقط در همراهی با ماموران بهداشتی است.

ماموران دوست دار مردم هستند

معاون بهداشتی و سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه به ایرنا، گفت: مبارزه و مدیریت موج اپیدمی ویروس کرونا در شهر ساوه با ۲۲ منطقه حاشیه نشین و صدها مرکز صنعتی و ده ها هزار نیروی کارگر که از جای جای ایران زمین به این شهر آمده اند به مراتب سخت تر از شهرهایی است که بافت و ترکیب جمعیتی یکنواختی دارند اما مدافعان عرصه سلامت در بیمارستان ها، مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت با همکاری سایر ارگان ها در قالب طرح شهید سلیمانی شناسایی مبتلایان و انجام مراقبت های بهداشتی، درمانی، حمایتی و مراقبتی با هدف قطع زنجیره انتقال را آغاز کردند که دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است.

دکتر «محمود کریمی» اظهار داشت: تنها خواسته ما از شهروندان در شرایط کنونی این است که با همکاران اعزامی به درب منازل شان همکاری کنند زیرا آنها هیچ هدفی غیر از تضمین سلامت شهروندان ندارند و در حقیقت دوست دار مردم هستند.

وی گفت: در موارد زیادی شاهد رفتارهای بازدارنده و مقاومتی از سوی شهروندان در برابر فعالیت گروههای رهگیری هستیم و حتی در این زمینه با برخی الفاظ و یا تماس با پلیس ۱۱۰ از همکاران ما استقبال شده است در حالی که هدف تیم های ما شناسایی افراد پرخطر، دارای بیماری های زمینه ای و مبتلایان به کرونا است تا با عملیات غربالگری و انجام مراقبت های ویژه ضمن کنترل وضعیت این افراد و درمان آنها، سایر اعضای خانواده و حتی ساکنان محله را از ابتلا به این ویروس ایمن سازی کنیم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه در ادامه گزارشی از دستاوردها و فعالیت های طرح شهید سلیمانی و به طور مشخص تیم های رصد، شناسایی و رهگیری را ارائه کرد تا شهروندان با مطالعه آن به مزایای همکاری با ماموران بهداشتی پی ببرند و با در پیش گرفتن رفتار تعاملی و سازنده به کاهش زنجیره انتقال ویروس و شناسایی افراد پرخطر و مبتلایان و در نهایت به داشتن شهری امن و سالم و با قدرت دفاعی بالا در برابر ویروس کرونا کمک کنند.

اثربخشی فعالیت طرح شهید سلیمانی در ساوه به روایت آمار

به گفته او، ۵۷ گروه رصد و شناسایی با ۱۱۴ نفر عضو متشکل از رابطان سلامت محله، بسیجیان و سایر گروه های داوطلب در قالب طرح شهید سلیمانی از پانزدهم دی در سطح شهرستان ساوه فعالیت می کنند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: این افراد در قالب تیم های ۲ نفره با در دست داشتن کارت شناسایی به درب منازل افراد مراجعه می کنند و فرم های شناسایی خانوار طرح شهید سلیمانی را تکمیل می کنند که درخواست اکید اما از همشهریان، همکاری و تعامل سازنده است.

دکتر کریمی اظهار داشت: در طول یک ماه فعالیت این گروه ها از پانزدهم دی تا مدت مشابه ماه بهمن اطلاعات هفت هزار و ۳۲۵ خانوار ساوجی با تلاش تیم های رصد و شناسایی جمع آوری و ثبت شد که از این تعداد، ۵۰ خانوار جدید برای ثبت در سامانه سیب و دریافت خدمات سلامت شناسایی شده اند.

وی گفت: ارائه آموزش های عمومی در خصوص رعایت نکات بهداشتی با هدف پیشگیری از کرونا به خانوارهای مذکور، شناسایی سه هزار و ۱۸۷ نفر از افراد گروه های پرخطر (بیماران فشارخونی، دیابت، قلبی عروقی و دارای ضعف سیستم ایمنی)، شناسایی ۳۲ نفر از افراد دارای علائم کرونا و ارجاع انها برای انجام تست سریع تشخیصی از دیگر فعالیت های انجام شده شهرستان ساوه در مدت مذکور است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: جذب ۲ هزار و ۴۶۵ نفر به عنوان سفیران سلامت خانوار، جذب ۳۸ نفر به عنوان رابط سلامت محله و ارائه ۷۳۳ مورد آموزش و مشاوره پیش از بارداری به بانوان در سنین باروری نیز در این مدت با فعالیت های انجام شده، تحقق یافت.

دکتر کریمی اظهار کرد: شناسایی ۴۳ نفر خانم باردار ثبت نشده در سامانه و ارائه آموزش های لازم به ۷۵ تن از بانوان باردار نیز بخش دیگری از فعالیت های طرح شهید سلیمانی در شهرستان ساوه است.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند سال گذشته تا امروز ۱۳ هزار و ۳۸۵ نفر در ساوه و زرندیه (در مجموع این ۲ شهرستان حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند) به این ویروس مبتلا شدند و در همین ۳۲۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس