375 میلیارد تومان برای بهره برداری راه آهن یزد- اقلید فارس نیاز است


375 میلیارد تومان برای بهره برداری راه آهن یزد- اقلید فارس نیاز است

یزد - ایرنا - مجری ساخت راه آهن یزد - اقلید فارس گفت: برای بهره برداری از مرحله نخست این طرح ملی 375 میلیارد تومان بودجه نیاز است که حداقل نیمی از آن باید نقدی و بقیه از محل اسناد خزانه اسلامی تامین اعتبار شود.

محمد منجمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: برای تامین این مبلغ، وزارت راه و شهرسازی درحال پیگیری تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است تا به موقع تخصیص این مبلغ تامین و ابلاغ شود.

به گفته وی در صورت تامین بودجه مرحله نخست طرح یادشده تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، تکمیل و آماده بهره برداری است.

منجمی پیشرفت فیزیکی طرح را که مصوب سفر مقام معظم رهبری و از اولویت های ریلی کشور است، ۸۵ درصد ذکر کرد و گفت: تلاش می شود قبل از پایان کار دولت دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.

۹۴ درصد پیشرفت زیرسازی راه آهن است

وی ادامه داد : در حال حاضر این طرح ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی، ۷۰ درصد پیشرفت در روسازی و ۷۵ درصد پیشرفت در بخش عملیات ساختمان و محوطه سازی ایستگاه ها دارد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی طرح سال ۱۳۹۰ از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، آغاز شد، خاطرنشان کرد: طول این طرح ۲۷۰ کیلومتر است و در مرحله نخست بهره برداری ۱۰ کیلومتر خطوط ایستگاهی آن تکمیل می شود.

به گفته وی ۲۴۵ کیلومتر طول این مسیر در یزد و بقیه در حوزه استحفاطی فارس قرار دارد که تاکنون۲۰۰ کیلومتر در یزد و ۲۰ کیلومتر در فارس ریل گذاری شد و در بخش ابنیه نیز ۱۳ دهنه پل تکمیل شده است .

منجمی ایستگاه های ابرکوه و مهریز را به عنوان ایستگاه های درجه یک و مسافری ذکر کرد و گفت: ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح در استان فارس است.

مجری راه آهن یزد - اقلید فارس یادآور شد: در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه های جدید به ۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵ درصد اعتبار مورد نیاز طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شده است، افزود: در اجرای این طرح به همت دولت ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

به گفته مجری طرح یادشده در محدوده فارس ریل گذاری مسیر انجام شد و با احداث تقاطع غیرهمسطح( روگذر) بزرگراه اصفهان - شیراز این پروژه در این استان تکمیل می شود.

منجمی ادامه داد: این طرح به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیش از سه میلیون تن حمل بار را دارد.

منجمی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، افزود: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می دهد.

با ساخت راه آهن یزد - اقلید، مسیر ریلی شیراز - مشهد ۳۱۱ کیلومتر کاهش می یابد

وی افزود: با بهره برداری از راه آهن یزد - اقلید، مسیر ریلی شیراز - مشهد حدود ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود و این مهم مدت زمان سفر را چهار ساعت کاهش می دهد.

منجمی با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار این طرح تاکنون با پشتیبانی مسوولان استان های یزد و فارس تحقق پیدا کرده است ،اظهار امیدواری کرد: با توجه به تامین و تخصیص اعتبار این طرح با همت بیشتر پیمانکار در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

مجری طرح یادشده تصریح کرد: برقراری ارتباط ریلی و کاهش فاصله فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان ،سیستان و بلوچستان و تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق ، جنوب غرب و جنوب شرق و جنوب غرب کشور از شاخص های بهره برداری آن است .

حدود هزار کیلومتر خط‌آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در یزد قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهره‌وری این بخش به نسبت دیگر نواحی کشور مربوط به این منطقه است.

در هر شبانه‌روز ۱۲۰ رام قطار از این محدوده تردد می کند که ۳۰ مورد آن مسافربری است.

استاندار یزد هم اواسط دی ماه در آیین معارفه سرپرست جدید فرمانداری ابرکوه گفته بود که هم اکنون یکی از مهمترین طرح های عمرانی استان ، راه آهن یزد – ابرکوه - اقلید است.

تاکید رییس جمهوری بر بهره برداری راه آهن یزد – اقلید

محمدعلی طالبی افزود: دولت خواهان طرح هایی که برای تکمیل آن نیاز به بودجه دارد ، اعلام شود که راه آهن یزد - اقلید به عنوان مهمترین طرح عمرانی نیمه تمام استان معرفی شد.

وی با بیان اینکه تاکید رییس جمهوری بر بهره برداری از این طرح است ، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل راه آهن یزد – اقلید اختصاص یافت.

طالبی ادامه داد: این طرح که نقش اساسی در توسعه شهرستان ابرکوه و استان دارد با روندی که در ساخت آن است به نظر می رسد در اوایل سال ۱۴۰۰به بهره برداری برسد.

رییس کارگروه توسعه یزد خاطرنشان کرد: ساخت ایستگاه های خط آهن یزد -ابرکوه - اقلید در حال پیگیری است تا به موقع این کار تحقق یابد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس