هم نوا با سی سخت


هم نوا با سی سخت

یاسوج -ایرنا- مردم شهر سی سخت این روزها وسط یکی از بحران های سخت زندگی ایستاده اند و هر کس کاری از دستش بر می آید انجام می دهد. همه در حال ارزیابی و برآورد خسارت های این حادثه هستند اما محاسبه ضرر و زیان این حادثه از نگاه هنرمندان و نویسندگان با آنچه در حال انجام است فاصله ها دارد.

هنرمندان فراتر از دیوارها ، سقف ها ، ترک ها و شکستگی ها به احساسات شکسته، خاطرات ترک خورده، عشق های خاک گرفته فکر می کنند. آنچه دغدغه هنرمندان است همان اصل زندگی است که البته هیچ گاه در محاسبات نمی آید.

زلزله از دیوارها می گذرد و قاب عکس پدربزرگ، بشقاب های چینی گل سرخ مادر، دفتر مشق بچگی های لیلا وگلدان های حسن یوسف مادر بزرگ را می شکند.همه از خسارت دیوار ها و سقف های آوار شده می گویند اما قلب شکسته مادران هیچ کجای این محاسبات نیست.

هم نوا با سی سخت

با این حال حسن غفاری عکاس برجسته استان و کشور که با تعدادی از همکارانش برای عکاسی زندگی، امید و حرکت به شهر سی سخت رفته بودند بر این باور است «آه و افسوس زلزله سی سخت متعلق به زنان است» از نگاه او زنان مظلومترین آدمهای درگیر این فاجعه طبیعی هستند زیرا درون خانه ها و هر آنچه آنها یک عمر با عشق ساخته اند با زلزله از بین رفته است.

او هنرمند است و هنرمند زوایای پنهانی را از یک فاجعه می بیند که هیچ کس قادر به دیدنش نیست.غفاری وضعیت امروز سی سخت را مصداق حکایت « درونش خودمان را کشته و بیرونش مردم را» می داند که در نگاه ظاهری به شهر سی سخت همه چیز خانه ها سر جای خود قرار دارد و نمای خانه ها قابل قبول است اما خانه ها از درون متلاشی شده اند.

هم نوا با سی سخت

وی می گوید عمق این فاجعه از نظرها پنهان است اما من صحنه های دردناک و ناراحت کننده ای از زندگی مردم دیدم.تا از نزدیک فاجعه سی سخت را نبینیم متوجه نمی شویم چه اتفاقی افتاده است. این نخستین بار است که شهر سی سخت تا این اندازه سوت و کور است و جمعیت کمی در سطح شهر حضور دارند.

غفاری در تصاویرش رنج زنان در عبور یا گذار از بحران را به تصویر کشیده است. آنها هر آنچه با عشق در درون خانه چیده بودند را حالا باید به دوش بکشند و مانده اند آن را کجای خانه ای که خانه نیست بگذارند تا از آسیب دوباره در امان باشد.

در عکس های غفاری اثری از اشک های از سر استیصال نیست و او می خواهد این پیام را بدهد که می توان با حفظ شان و عزت مردم احساسشان را به آنهایی که از حادثه دورتر ایستاده اند نمایاند.

غفاری تنها هنرمندی نیست که این روزها در کنار مردم زلزله زده سی سخت ایستاده است و هنرمندان دیگر هر کدام سعی کرده با زبانی دردشان را فریاد بزند و گاهی هم نور امید در دلشان زنده کند و به آنها یادآوری کند که آنها پیش از زلزله چگونه زیسته اند.

برای سی سخت

حمید حسینیان شاعر کهگیلویه و بویراحمد در شعر برای سی سخت تصویری از آینده را به زبان شعر ترسیم کرده است.

مباد خسته ببینم دل جوانت را

اسیر دشنه ی تزویر، استخوانت را

تو را به لهجه باران و برف می خوانم

که عاشقانه کنم شیوه ی بیانت را

رسانده شوکت آن قامت دلآرایت

به قله های اساطیر، دودمانت را

هنوز هم نتوانسته اند قافیه ها

سزای تو بسرایند داستانت را

گرفته اند حسودان به دست، تیشه ی جهل

که بشکنند ستونهای باستانت را

به آفتاب سلامی دوباره خواهی داد

غبار درد نمی گیرد آسمانت را

به کوچه های تو لبخند باز می گردد

به صبح می دهد این ماهِ خون، نشانت را

قسم به لوح و قلم، این تو نیستی، برخیز

دوباره شرح بده فصل بوستانت را

بگو، بگو که هنوز ایستاده تر از کوه

به عشق، ساخته ای مرز جاودانت را

بگو، که بغض تو بهمن شود به گوش جهان

نبند مونس غم! چشم شروه خوانت را

سی سختم که استوار شکستم

طراحی پوستر برای پروفایل ها نیز از دیگر اقدامات هنرمندان بود.

هم نوا با سی سخت

بحران ها و حوادث در کنار تاثیری که روی زندگی آدمهای درگیر آن می گذارند همواره ردی از خود در هنر و ادبیات هم به جا می گذارند و در سی سخت از زمان سقوط هواپیما نخستین رد ایجاد شد و حالا با زلزله عمیق شده است.
در کنار هنرهای دیگر موسیقی هم خود را نشان داده است. مرتضی باب خواننده رپ کهگیلویه و بویراحمد هم هم نوا با هنرمندان برای سی سخت خوانده است و این خوانندگی به زبان مادری مورد توجه لرزبانان کشور قرار گرفته است.
فریدون هاشمی ، شاعر هم درباره بزرگی سی سخت سروده است. هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد نیز پویشی تشکیل داده اند و با دعوت هنرمندان کشور سعی دارند التیامی بر آلام آسیب دیدگان زلزله سی سخت باشند.

ساعت ۲۲:۰۵ روز ۲۹ بهمن ماه، زمین لرزه ای با قدرت ۵.۶ ریشتر در عمق هشت کیلومتری زمین، شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند که در این حادثه ۶۳ نفر از هموطنان مصدوم شدند.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرهای یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد شد.

سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارشها ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران