آب‌سُرخ جازموریان شگفتانه‌ای در دل کویر


آب‌سُرخ جازموریان شگفتانه‌ای در دل کویر

جیرفت - ایرنا - منطقه آب‌سرخ جازموریان در شهرستان رودبار جنوب کرمان تبلوری از شگفتانه‌های خالق زیبایی‌ها در دل کویر را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایرنا، چند روز قبل محمد حسین افشار یکی از فعالان محیط زیست جیرفت و جنوب استان کرمان که به سختی، خود را به تالاب قرمزرنگِ جازموریان رسانده است از مشاهداتش برایمان اینگونه گفت: تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که هنوز به دلیل وسعت و گستردگی فراوان که میان دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است همچنان نقاط بکر و منحصر به‌فردی دارد که ناشناخته مانده است.

آب‌سُرخ جازموریان شگفتانه‌ای در دل کویر

«او حدود ۳۰۰ کیلومتر مسافت را از جیرفت تا منطقه صولان قلعه‌گنج و یک مسیر کویری را هم حدود ۴۵ دقیقه طی کرده است و از آنجا تا آب‌سرخ را با کمک اهالی منطقه، سوار بر شتر حدود ۵۰ دقیقه مسافت طی کرده است»

به گفته وی، از جمله مناطق بسیار زیبا و ناشناخته این تالاب که در حوزه استان کرمان به شمار می‌رود منطقه‌ای است که بومیان محلی به آن زهون - کلپورکون می‌گویند.

افشار افزود: این منطقه می‌تواند مقصد مهمی برای گردشگران از سراسر ایران و سایر کشورها باشد از سویی مردم قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان بسیار مهمان نواز هستند و از نظر امنیتی هم منطقه امن و آرامی است و با یک برنامه‌ریزی منظم با رعایت مسائل محیط زیستی و احترام به طبیعت می‌توان گردشگری این دیار را متحول کرد.

آب‌سُرخ جازموریان شگفتانه‌ای در دل کویر

به گفته افشار، در این منطقه، آب تالاب به رنگ سرخ است که با وجود نخل‌های اطراف، مناظر کم‌نظیری را در انعکاس آب قرمز رنگ به وجود آورده است.به گفته افشار، در این منطقه، آب تالاب به رنگ سرخ است که با وجود نخل‌های اطراف، مناظر کم‌نظیری را در انعکاس آب قرمز رنگ به وجود آورده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: تا جایی که من خبر دارم مطالعات جداگانه‌ای برای بررسی علت قرمز بودن رنگ آب در این منطقه انجام نشده است اما سرخی آب دریاچه‌ها در مناطق دیگر جهان و کشور می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله؛ اشباع شدن شوری آب و شرایط مساعد برای رشد و تکثیر گروهی از باکتری‌های هالوفیت‌ها از گروه هولوباکتریوم‌ها و هولوکوکوس‌ها باشد. این باکتری‌ها دارای رنگ ریزه‌های باکترو رودوپسین هستند که به آنها امکان استفاده از انرژی نورانی خورشید را به صورت بی هوازی و در محیط‌های با کمبود اکسیژن بالا می‌دهد که این رنگ ریزه‌ها به رنگ زرشکی بوده و آب دریاچه خصوصا در نواحی‌ای که دارای تابش شدید نوری و نفوذ نوری است را به رنگ سرخ در می‌آورد.

افشار در تکمیل توضیحاتش اظهار داشت: گاهی نیز نبود تزریق آب شیرین به دریاچه‌ها که کاهش شدید اکسیژن را نیز به دنبال می‌آورد در چنین شرایط اکولوژیکی (زیست محیطی) از گونه جلبک‌های دونالیلاپریدیس و دونالیلا سالینا است که گونه دوم به دلیل شرایط ذکر شده غلبه پیدا کرده و بر دریاچه حاکم شده است که دلیل علمی آن نبود امکان تبدیل املاح آمونیاکی بیشتر از گونه نخست است، لذا بر دریاچه غالب شده و برای ایجاد شرایط آداپتاسیون زیستی ایجاد ماده بتاکاروتن بیشتر در آن موجب تغییر رنگ و ظهور سرخی دریاچه ‌ها می‌شود. به گفته او دلایل علمی دیگری نیز برای تغییر رنگ دریاچه‌ها وجود دارد.

فعال محیط زیست بیان داشت: لازم است که اداره کل محیط زیست استان کرمان به طور ویژه به موضوع تالاب جازموریان و حفظ اکوسیستم این تالاب و بررسی علمی و چرایی قرمز بودن آب در این بخش از تالاب جازموریان مطالعات مجزا انجام دهد.

«افشار که از تماشای مناظر این منطقه به وجد آمده بود تنها ۶ عکس از تالاب گرفته و برای خبرنگار ایرنا ارسال کرد»

ما هم عکس‌ها را برای مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ارسال کردیم و سفرنامه کوتاه این فعال محیط زیست را برای وی تشریح کردیم. شاکری هم بلافاصله موضوع را با سازمان محیط زیست کشور درمیان گذاشت و چند ساعت بعد طی تماس تلفنی با ایرنا اینگونه بیان داشت: طرح مطالعاتی آب‌سرخ جازموریان انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از انجام طرح مطالعات منطقه آب‌سرخ جازموریان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به ارسال عکس‌های منطقه آب‌سرخ توسط خبرنگار ایرنا، پیگیری در راستای جذب اعتبار برای مطالعه این طرح انجام شد.
شاکری ادامه داد: سازمان مرکزی محیط زیست اعتباری برای مطالعه این منطقه در نظر گرفت و امیدواریم در ادامه به نتایج قابل توجه و علمی در بحث چرایی قرمز بودن آب این منطقه برسیم.

آب‌سُرخ جازموریان شگفتانه‌ای در دل کویر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه