خانه تکانی شب عید را به که بسپاریم؟


خانه تکانی شب عید را به که بسپاریم؟

تهران - ایرنا - چند سالی بود که نرگس خانم برای خانه تکانی نوروز به خانه ما می‌آمد و اهل منزل از او راضی بودند، حتی بسیاری از همسایه‌ها و بستگان دوست داشتند تا او خانه تکانی ‌شان را انجام دهد اما مدتی بعد این بانوی زحمتکش ناتوان شد و دیگر نمی‌توانست مثل گذشته کار کنند.

این بانو که از طریق نظافت خانه های مردم نان آور خانه بود و شکم بچه های خود را از این طریق پر می کرد، بسیار مورد اعتماد بود. از سوی دیگر باید خرج زندگی را تامین می کرد به همین دلیل بازنشسته شد و ادامه کار را به دخترش سپرد.

سال گذشته دختر جوان به خانه ما آمد، دختری ساکت و مهربان و مثل مادرش تمیز و پاکیزه بود، خانه را مثل دسته گل تحویل داد علاوه بر این نظافت خانه بسیاری از بستگان و دوستان مادرم را به عهده گرفت همه آنها نیز از کار او راضی بودند. یک روز مادرم به صورت اتفاقی به سراغ طلاهایش رفت اما با کمال ناباوری متوجه شد، اثری از طلا و پولی که پس انداز کرده بود، نیست، هاج و واج مانده بود، یک آن به دختر نرگس خانم شک کرد، به همین دلیل به کلانتری محل رفت و از او شکایت کرد و به این ترتیب پرونده سرقت از منزل ما به جریان افتاد.

پلیس در تحقیقات خود متوجه شد که دختر نرگس خانم سارق است. مادرش به عنوان یک نظافتچی خوش نام در منزل مردم فعال بود اما به علت از کارافتادگی، دخترش را برای نظافت به خانه مردم می فرستاد و دختر جوان پس از چند نوبت حضور در منزل مردم، با دیدن پول و طلا وسوسه شده و اقدام به سرقت از مالکان خانه ها می کرد این در حالی بود که نرگس خانم خبر نداشت دخترش از خانه مردم سرقت می کند.

این گفته ها داستان نیست، سرقتی است که اتفاق افتاده و خبر آن در خبرگزاری و روزنامه ها در قالب هشدار به شهروندان انتشار یافته است از این دست پرونده ها به ویژه در ایام نزدیک به پایان سال در پلیس آگاهی بسیار تشکیل می شود. ماه اسفند به رسم سنت دیرینه فصل خانه تکانی ایرانیان است هر چند با گذشت زمان شیوه خانه تکانی ها تغییر کرده اما اصل داستان که همان تمیز کردن خانه و وسایل درون آن است بر جای خود باقی مانده و کمتر خانواده ایرانی است که خانه تکانی اسفند ماه در آستانه عید نوروز را انجام ندهد.

در گذشته قبل از آنکه آپارتمان نشینی گریبان ایرانیان را بگیرد، خانواده های ایرانی فرش ها را در حیاط خانه گسترانده و همه اعضای خانواده به جان فرش می افتادند و بعد به سراغ تمیز کردن خانه و وسائل آن پرداخته و دستی بر سر و صورت خانه کشیده و در پایان با دیدن خانه ای تمیز خستگی از جانشان به در می رفت.

اما این روزها شیوه خانه تکانی تغییر کرده دیگر از فرش شستن ها در حیاط خانه و آویزان کردن آنها در پشت بام ها خبری نیست. آن روزگار را اگر کسی به خاطر داشته باشد پلیس به خانواده ها اخطار می داد که مواظب باشید فرش ها از روی پشت بام ها به سرقت نرود، اما دیگر نه آن پشت بام های خانه های ویلایی در کلان شهرها مانده و نه جانی به صاحبان آپارتمان ها.

امروزه بیشتر خانواده ها مجبورند برای خانه تکانی از کارگرانی استفاده کنند که از سوی شرکت های «زیرپله ای» خدماتی، معرفی می شوند. بسیاری از کارگران این شرکت ها امین ساختمانی می شوند که به آن ورود می کنند، اما در این میان خلاف این امر عادی نیز وجود دارد. هر ساله با نزدیک شدن به ماه بهمن یا اسفند شاهد تشکیل پرونده هایی از نوع سرقت و حتی قتل در قالب نظافتچی هستیم، افرادی که به عنوان نطافتچی به حریم شخصی افراد راه یافته و با نیت قبلی یا بر اثر وسوسه شدن مرتکب سرقت و در برخی مواقع قتل می شوند.

البته مساله دیگر شستشوی فرش ها است که هموطنان ممکن است بدون تحقیق شستشوی فرش های خود را به افرادی بسپارند که مجوز لازم در این زمینه را نداشته و فرش آن ها به سرقت برود.

با گسترش فناوری ارتباطات، تلگرام و اینستاگرام و سایت های مختلف، شاهد کلاهبرداری های بسیاری در زمینه های مختلف به تناسب اعیاد و مناسبت ها هستیم یکی از این مناسبت ها سنت دیرین خانه تکانی است که فرصتی را برای برخی از افراد سودجو بوجود آورده است. از سوی دیگر شاید بر در و دیوار شهرها شاهد تبلیغاتی از این دست بوده اید که برای نظافت خانه با این شماره تماس بگیرید در حالی که پایه اولیه چنین تبلیغاتی سرقت است.

شاید این روزها پیامک هایی مثل نظاقت منزل و محل کار (خانم و آقا) همراه با شماره تماس... برای خیلی ها آشنا باشد و شما نیز بدون هیچ اطلاع و آگاهی با این شماره ها تماس گرفته اما غافل از اینکه ممکن است در چه دامی افتاده باشید. یکی از ترفندهای شیادان در این زمینه نصب اطلاعیه بر در و دیوارها است، در حالی که دیوارها همیشه قابل اعتماد نیستند و بهتر است فریب قیمت های پایین را نخورید و تلاش کنید تا از محل های قابل اعتماد کارگر استخدام کنید.

پلیس در ارتباط با به کار گرفتن کارگران در چنین ایامی همواره توصیه می کند که حین غبار گیری و خانه تکانی به هیچ عنوان منزل را ترک نکنید و بهتر است با کمی دقت در انتخاب افرادی که به عنوان کارگر و نظافتچی به خانه رفت آمد دارند، مزه عید را در کام خود تلخ نکنید.

همان طور که پیش از این گفته شد در سال های گذشته پرونده هایی در اسفندماه تشکیل شده است که سارقان حین سرقت در پوشش نظافتچی دست به قتل زده و جان انسان ها را گرفته اند. در این پرونده ها که عمدتا زنان سالخورده قربانی شده اند، افراد به طمع طلا دست به قتل زن خانه زده اند.

براین اساس پلیس به زنان توصیه می کند در صورت امکان در زمان حضور کارگردر خانه تنها نباشند و از یکی از اعضای خانواده بخواهند که در آن زمان در خانه حضور داشته باشد. از سوی دیگر شهروندان به هیچ عنوان نباید به آگهی های فضای مجازی و روزنامه ها مبنی بر ارائه خدمات نظافت توجه کنند و فقط از شرکت های ثبت شده، دارای قدمت و مجاز برای خانه تکانی کمک گرفته و از شرکت های جدید و ناشناخته به هیچ عنوان استفاده نکنند.

یا در زمان حضور کارگران در خانه به هیچ وجه اشیا و اموال قیمتی را در معرض دید قرار ندهند و مدارک را باید از دسترس دور کرد تا مشکلی پیش نیاید.
برخی از شهروندان با گرفتن نظافتچی در این ایام شروع به درد دل کردن با این افراد می کنند در حالی که با توجه به توصیه پلیس نباید به هیچ وجه اسرار خانوادگی را بازگو کرده و هیچ اطلاعاتی از اعضای خانواده در اختیار کارگران قرار داد چرا که در صورت گرفتار شدن در دام سارقان یا افراد سودجو، این موضوعات و اطلاعات می تواند بر علیه خانواده و فرد مورد استفاده قرار گرفته و دردسر آفرین شود.

به هر تبلیغی اعتماد نکنید

با توجه به نزدیک شدن نوروز، برخی موسسات خدماتی که قانونی نیستند اقدام به اعزام کارگر به منازل برای نظافت خانه ها می کنند که شهروندان باید نسبت به این موسسات هوشیار بوده و از خدمات موسسات قانونی بهره مند شوند. این گونه موسسات به صورت خودجوش، تبلیغ می کنند و در فصل خاصی از سال مثل ایام نزدیک به نوروز فعال می شوند.

در پرونده هایی که در این زمینه در پلیس تشکیل شده است، دیده می شود که همسر یا پسر، خانمی که به عنوان کارگر از سوی این موسسات برای نظافت اعزام شده اند، گاو صندوق، اشیای قیمتی و طلاجات خانه را شناسایی کرده و اقدام به سرقت کرده است یا در موارد دیگر، فردی حدود دو یا سه سال با خانواده ای کار می کرده و بعد از مدتی قصد داشته به شهر خود بازگردد و حق خود می دانسته که پولی از خانه ای که در آن کار می کرده، ببرد.

شهروندان باید هوشیار باشند و هر فردی را برای انجام نظافت منزل، نپذیرند و برای این منظور از موسساتی استفاده کنند که کنترل روی افراد زیر نظر خود را دارند، این موسسات ثبت و ضبط شده اند و به صورت قانونی فعالیت می کنند و در مقابل افرادی که به منزل شما می فرستند، پاسخگو هستند.

در صورتی که این افراد از سوی موسسات غیر رسمی و غیر قانونی اعزام شوند، در مقابل هر گونه عملکرد این افراد، کسی پاسخگو نیست چرا که این گونه موسسات خودجوش فعال شده، دو یا سه ماه فعالیت می کنند و بعد تعطیل می شوند در صورتی که موسسات رسمی و ثبت شده پاسخگوی کارمندان خود هستند و اطلاعات ریز کارمندان خود را داشته و نظارت و کنترل دارند. در این گزارش به پرونده های مشابه در این زمینه اشاره می شود:

دستگیری باند سرقت از منازل در قالب نظافتچی

به دستور قاضی شعبه سوم بازپرسی ناحیه هشت تهران پرونده‌ای از کلانتری ۱۲۷ نارمک مبنی بر سرقت از منزل پیرمردی بازنشسته ساکن آپارتمانی در خیابان مجیدیه جنوبی به روش تخریب به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد که سارقان مقادیری طلا، جواهر و اشیای قیمتی به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیون تومان سرقت کرده بودند. در بررسی‌های میدانی و تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این سرقت توسط افرادی انجام شده است که قبلا در همان آپارتمان به عنوان نظافتچی حضور داشتند و اطلاعات کاملی از اهالی آپارتمان و وضعیت و زندگی آنها کسب کرده بودند. در نهایت چند روز بعد از اتمام قراردادشان دوباره به این منزل مراجعه کردند و با بالا رفتن از دیوار آپارتمان به روش تخریب، منزل پیرمرد بازنشسته را سرقت می کنند.

چهار نفر از اعضای این باند سارقانی افغان هستند که مجوز لازم برای تردد در کشور ندارند و نفر پنجم نیز مالخر است، این سارقان با نصب تراکت در نقاط مختلف شهر خود را نظافتچی معرفی می‌کردند و معمولا بعد از انجام نظافت اطلاعات کاملی از محل به دست می‌آوردند و در فرصتی مناسب از محل‌های موردنظر سرقت می ‌کردند. با به دست آمدن سرنخ ‌هایی از مشخصات سارقان، دستگیری آنان در دستورکار قرار گرفت و این سارقان طی یک عملیاتی ضربتی در منطقه خاک سفید دستگیر و برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند. در بررسی‌ های صورت گرفته، سارقان به چهار فقره سرقت منزل به همین شیوه اعتراف و اظهار کردند که حین نظافت منازل، اطلاعات لازم را از سکنه به دست می‌آوردند و متوجه می ‌شدند که مالکان چه زمانی به سفر می‌روند. با اعتراف این سارقان نفر پنجم این باند یعنی مالخر آنها که در یکی از استان‌های غربی طلا فروشی داشت و طلاهای سرقتی را خرید و فروش می ‌کرد نیز دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

این سارقان با توجه به اطلاعات به دست آمده و با اطمینان از خالی بودن خانه‌ ها حدود ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تیم‌های سه یا چهار نفره اقدام به سرقت می‌کردند، هنگام سرقت از منازل یکی از افراد این باند بیرون از خانه را دید می‌ زد و دو یا سه نفر دیگر نیز برای انجام سرقت به داخل خانه می‌ رفتند.

ردپای زن نظافتچی در سرقت از منازل

مردی با حضور در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران از زنی به اتهام سرقت از خانه اش شکایت کرد و اظهار داشت، مدتی بود یک زن جوان به عنوان نظافتچی به خانه مان می آمد تا اینکه در آخرین روز کاری این زن دسته کلید خانه مان به طرز مرموزی گم شد و مجبور به ساخت کلید شدیم. روز حادثه خانه را برای چند ساعتی ترک کردیم و وقتی بازگشتیم، دیدیم اتاقی که طلاهایمان را در آن نگهداری می کردیم، به هم ریخته و طلا و جواهرات به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان به همراه ۳۰ هزار دلار سرقت شده است. در پی این حادثه با بررسی دوربین مداربسته مجتمع متوجه شدم در نبود ما، همان زن نظافتچی وارد خانه مان شده و ساعاتی بعد همراه مردی که در خیابان منتظرش بوده، آنجا را ترک کرده است.

با تشکیل پرونده، تحقیقات ماموران پلیس آگاهی تهران در این باره آغاز و معلوم شد این زن تهران را ترک کرده و در خانه ای در شهرستان کرج ساکن شده است. به این ترتیب چند روز پیش متهم دستگیر و از خانه وی نیز بخشی از اموال سرقتی شاکی کشف و ضبط شد. متهم با انتقال به پلیس آگاهی تهران، به سرقت اموال خانه شاکی اعتراف کرد و گفت: در پی رفت و آمد به خانه شاکی، متوجه شدم او دلار و طلاهای گرانبهایی در خانه نگهداری می کند و تصمیم به سرقت گرفتم. برای اجرای نقشه یک روز دسته کلید آنها را دزدیدم و از نامزدم خواستم مرا به خانه کارفرمایم ببرد تا وسایلم را بردارم. او در خیابان ماند و من با کلیدی که داشتم، وارد خانه کارفرمایم شدم و طلاها و دلارها را دزدیدم.

با اعتراف متهم، تحقیقات ادامه یافت تا اینکه معلوم شد چهار زن دیگر نیز که متهم پیش از این برای نظافت به خانه هایشان رفته بوده، به اتهام سرقت اموالشان از وی شکایت کرده و پرونده ها در دیگر مراکز پلیس مفتوح بوده است. به این ترتیب این چهار زن شاکی نیز به پلیس آگاهی احضار شدند و عنوان کردند همچنان از متهم شکایت دارند؛ زیرا او تنها فردی بوده که جای طلاهایشان را می دانسته و بعد از سرقت نیز به طرز مرموزی ناپدید شده است.

زن سارق در مواجه حضوری با شاکیان، به دزدیدن اموال قیمتی از خانه این چهار زن نیز اعتراف کرد. متهم درباره نحوه دزدی از منازل گفت: به عنوان نظافتچی به خانه این چهار زن شاکی راه یافتم و پس از جلب اعتمادشان، چند روز از هفته به منازلشان می رفتم. در ادامه با شناسایی محل نگهداری طلاها، سکه طلا، پول، دلار و دیگر اموال باارزش آنها و سرقت دسته کلید در فرصتی مناسب اموال را دزدیده و می فروختم.
همه ساله با نزدیک شدن به سال جدید شاهد افزایش سرقت هایی در پوشش نظافتچی هستیم، هر چند در طول سال نیز ممکن است چنین پرونده هایی در پلیس آگاهی تشکیل شود اما این نوع پرونده ها با نزدیک شدن به سال جدید افزایش می یابد که این افزایش به دلیل عدم آگاهی هموطنان و غفلت آنها اتفاق می افتد؛ شهروندان باید از صحت آگهی های مندرج در مطبوعات، معابر عمومی و فضای مجازی برای نظافت خانه و قالیشویی با مراجعه به سایت اتحادیه قالیشویان و مراکز مجاز دارای پروانه خدمات منزل، اطمینان حاصل کنند که چنین کاری نمی کنند چرا که این افراد سودجو ضمن تبلیغات گسترده در سطح شهر یا با ارسال پیامک و تبلیغ در فضای مجازی با حضور در منازل شهروندان و استفاده از ترفندهای مختلف کلاهبرداری یا سرقت می کنند.

غفلت از آن جهت که شهروندان به نظافتچی اطمینان نابجا کرده به گونه ای که شروع به درد دل با نظافتچی می کنند و این فرد که در واقع سارق است در جریان تمام مسائل خانوادگی صاحبخانه قرار می گیرد در حالی که بارها گفته شده است، هنگام بکارگیری افراد تحت عنوان نظافتچی، خانه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنید همچنین در این شرایط مراقب اشیا و اموال قیمتی خود باشید، چرا که احتمال سرقت و کلاهبرداری وجود دارد.
پلیس در برخورد با موسسات خدماتی غیرمجاز و فاقد مجوز بارها هشدار داده است که به هر موسسه ای و به پلاکاردهای تبلیغاتی اعزام نظافتچی به منازل اعتماد نکنید و حتما از مجوزدار بودن آنها اطمینان حاصل کنید چرا که اگر با ورود نظافتچی به منزل، اتفاقی بیفتد مثلا سرقتی صورت گیرد به راحتی می توانید از موسسه شکایت کنید.

به بروشورهای تبلیغاتی اعتماد نکنید

سرهنگ رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا می گوید: با توجه به فرارسیدن سال نو و ضرورت نیاز به نظافت منزل، متاسفانه برخی از شهروندان برای انجام کارهای منزل بدون هیچ دقت و گزینشی با اتکا به بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افراد ناشناس و برخی از شرکت های فاقد مجوز اعتماد می کنند. این در حالی است که شهروندان برای انجام نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی شرکت های معتبر و قانونی را بکار گیرند. در صورت سوءاستفاده یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت های مذکور، راحت تر می توان با استناد به قرارداد و اجاره نامه از طریق قانونی اقدام کرد.

وی می افزاید: بر اساس پرونده های موجود، برخی از این افراد سودجو پس از جلب اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی یا با همکاری همدستانش، وسایل با ارزش را به سرقت می برند. هنگام بکارگیری نیروهای خدماتی، شخصا در منزل حضور داشته باشند؛ همچنین اشیا، اسناد و پول نقد را در جای امن نگهداری و دور از دسترس و محدوده نظافت آن ها قرار دهند.

به مراکز معتبر قالیشویی مجاز اعتماد کنید

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با اشاره به سرقت فرش ها از روی دیوار در روزهای خانه تکانی عید، می گوید: اغلب، مشاهده می شود خانواده ها فرش ها و قالیچه های گرانبها و قیمتی خود را پس از شستن، روی بالکن و دیوار قرار می دهند، بدون توجه به اینکه برخی از منازل، مجاور کوچه و یا ساختمان های نیمه کاره هستند.

موذن به شهروندان توصیه می کند: برای شستن فرش ها از مراکز معتبر قالیشویی و مجاز استفاده کنند؛ در صورت شستن فرش در منزل بایستی مراقبت لازم جهت جلوگیری از سرقت را مورد توجه قرار دهند. با توجه به فرا رسیدن سال نو و ضرورت نیاز به نظافت منزل، متاسفانه برخی از شهروندان برای انجام کارهای منزل بدون هیچ دقت و گزینشی با اتکاء به بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افراد ناشناس و برخی از شرکت های فاقد مجوز اعتماد می کنند.

وی می گوید: این در حالی است که شهروندان برای انجام نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی شرکت های معتبر و قانونی را بکار گیرند. در صورت سوء استفاده یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت های مزبور، راحت تر می توان با استناد به قرار داد و اجاره نامه از طریق قانونی اقدام کرد. براساس پرونده های موجود، برخی از این افراد سودجو پس از جلب اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی و یا با همکاری همدستانش، وسایل با ارزش را به سرقت می برند.

سرهنگ موذن همچنین به شهروندان توصیه می کند: هنگام بکارگیری نیروهای خدماتی، شخصا در منزل حضور داشته باشند؛ همچنین اشیاء، اسناد و پول نقد را در جای امن نگهداری و دور از دسترس و محدوده نظافت آنان قرار دهند.

هشدار پلیس در مورد شرکت‌های خدماتی و قالیشویی‌های غیرمجاز

سرهنگ شهاب امینی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا از هموطنان خواست از اعتماد به شرکت‌های خدماتی، نظافتی و قالیشویی‌های غیر مجاز خودداری کنند.

وی می گوید: در آستانه نوروز و آغاز فصل خانه تکانی منازل، عده ای شیاد با درج آگهی های فریبنده تبلیغاتی در معابر و فضای مجازی، سعی در جلب اعتماد عمومی کرده تا در فرصت مناسب نقشه های شوم خود را به اجرا درآورند.

امینی ادامه می دهد: شرکت های خدماتی، نظافتی مجاز باید از یک سو، دارای شماره ثبت شرکت از اداره کل ثبت شرکت ها بوده و از سوی دیگر، مجوز فعالیت از اتحادیه مربوط را داشته باشند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه شرکت های غیرمجاز معمولا آدرس و مکان مشخصی برای فعالیت ندارند، می گوید: این گونه شرکت ها صرفا با یک شماره تلفن اقدام به اعزام نیروی خدماتی به منازل و شرکت ها کرده و در برخی اوقات، اسامی مشابه با شرکت های معتبر را برای جلب نظر مشتریان خود مورد تبلیغ قرار می دهند.

وی اضافه می کند: شهروندان باید قبل از هرگونه اعتماد به این گونه شرکت ها از طریق مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت ها و اتحادیه مربوط، نسبت به استعلام وضعیت فعالیت آن ها اقدام و با مشاهده کارت شناسایی افرادی که به در منازل جهت انجام امور نظافتی یا بردن قالی برای قالیشویی مراجعه می کنند، هویت آنان و شرکت فرستنده را احراز نمایند.

سرهنگ امینی همچنین از هموطنان خواست موارد ایمنی را در نگهداری اشیای قیمتی در منازل رعایت کرده و به عنوان یک شهروند آگاه، عواقب درخواست نیرو از شرکت های بی نام و نشان از جمله نارضایتی از انجام کار و بدتر از آن، سرقت اموال با ارزش را در نظر بگیرند.

از: معصومه نیکنام

۱۲۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان