مجوز احداث کارخانه روغن کشی کلزا در ایلام صادر شد


مجوز احداث کارخانه روغن کشی کلزا در ایلام صادر شد

ایلام - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی ایلام گفت: ظرفیت احداث کارخانه تولید و فراروی دانه روغنی کلزا در این استان وجود دارد و مجوز آن صادر شده است.

اصغر باباخانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به همین منظور مجوز احداث کارخانه برای ۲ شهرستان ایلام و دهلران صادر شده است که هر کدام از متقاضیان، اقدامات مربوط به احداث کارخانه را زودتر انجام دهند، دیگر مجوز باطل می شود.

وی افزود: کلزای تولیدی استان ایلام کفاف تامین روغن مورد نیاز این استان را می دهد و بنابراین احداث کارخانه فرآوری روغن در استان یک نیاز و ضرورت به شمار می رود که برای ایجاد آن با سرمایه گذاران مختلف رایزنی شده است.

باباخانی یادآور شد: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد و با تکمیل طرح های سامانه گرمسیری، مهار آب های مرزی و احیای اراضی جنوب استان از آب سد کرخه، توسعه کشت دانه روغنی کلزا افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در صورت تاسیس کارخانه روغن کشی کلزا، علاوه بر استخراج روغن از محصولات کلزای تولیدی داخل استان، از تولیدات دیگر استان های همجوار نیز برای تامین خوراک مورد نیز این کارخانه استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه مکان احداث کارخانه از قبل تعیین شده است، گفت: ایجاد و تجهیز کارخانه روغن کشی کلزا یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال ( ۱۶۰ میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد.

باباخانی اظهار داشت: همچنین یک کارخانه روغن کشی از دانه روغنی کنجد در استان ایلام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی با ظرفیت ۴۸ تن در شهرستان دهلران با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در حال احداث است.

به گزارش ایرنا، در استان ایلام مهمترین دانه روغنی کشت شده کلزا است که ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دارد که پیش بینی می شود سال آینده ۲۴ هزار تن کلزا از این اراضی زراعی برداشت شود.

۸۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شود که توسعه کشت دانه های روغنی نظیر سویا، کنجد، ذرت، کلزا و زیتون و ایجاد کارخانه های فراوری روغن می تواند میزان وابستگی به وارات روغن را کاهش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس