برنامه‌ای برای مدیریت سبک زندگی در مبتلایان به دیابت


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فناور برتر جشنواره پژوهشی ابوریحان با تشریح اپلیکیشن مدیریت سبک زندگی در مبتلایان به دیابت به عنوان محصول برتر این جشنواره پژوهشی، برخی از موانع و مشکلات پیش روی استارتاپ‌ها و فناوران جوان را مطرح کرد.

بانکداری ایرانی- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فناور برتر جشنواره پژوهشی ابوریحان با تشریح اپلیکیشن مدیریت سبک زندگی در مبتلایان به دیابت به عنوان محصول برتر این جشنواره پژوهشی، برخی از موانع و مشکلات پیش روی استارتاپ‌ها و فناوران جوان را مطرح کرد.

دکتر سوده رازقی جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در این جشنواره با اپلیکیشن "آیدیا" حضور پیدا کردیم، توضیح داد: این اپلیکیشن برای مدیریت سبک زندگی در افراد دیابتی طراحی شده و به این افراد کمک می‌کند تا متناسب با دارویی که برای قندخون مصرف کرده و یا انسولینی که تزریق می‌کنند؛ چگونه و به چه میزان غذا خورده، ورزش کنند و همچنین استرس‌ خود را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه این مجموعه به تنظیم راحت‌تر دوز انسولین ، کنترل وزن افراد، پیشگیری از افزایش دفعات افت قند خون و افزایش قند خون کمک می‌کند، اظهار کرد: همچنین این اپلیکیشن به دلیل دارا بودن تأییدیه انجمن غدد و انجمن تغذیه، با ابلاغیه وزرت بهداشت در بسته خود مراقبتی برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا قرار گرفته است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت در معرض تبعات و عوارض شدیدتر بیماری کرونا قرار دارند، عنوان کرد: بنابراین کنترل شرایط بیماران دیابتی اهمیت بالایی دارد، باید قند خون این افراد و میزان مراجعاتشان راحت‌تر تنظیم شود که این مهم نیز توسط اپلیکیشن انجام می‌شود.

توسعه اپلیکیشن جهت کنترل سایر بیماری‌های مزمن

این عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه با تأکید بر اهمیت کنترل سبک زندگی در بیماری‌های مزمن، گفت: در پروژه‌های آینده در نظر داریم بخش مربیگری در مورد دیابت را نیز اضافه کنیم، چراکه با وارد کردن داده توسط کاربر یک هوش مصنوعی برای کمک به ارتقای آگاهی افراد درباره مواد غذایی موثر در افزایش قندخون یا هشدار درباره تاثیر هر مساله‌ای بر قند خون، فعال می‌شود. با این حال وجود مربی در اپلیکیشن به این امر کمک زیادی می‌کند، لذا در تلاش هستیم تا بخش مربیگری بررسی تغذیه، ورزش و غدد را نیز آغاز کنیم، البته این مساله به یک پلتفرم جداگانه برای دسترسی اپلیکیشن به مربی شخصی نیاز دارد.

وی ادامه داد: همچنین به زودی این سبک اپلیکیشن با هدف ارتقای سبک زندگی سالم در مورد سایر بیماری‌های مزمن نیز فعال خواهد شد.

این فناور در ادامه با اشاره به سایر دستاوردها در حوزه استارتاپی، توضیح داد: این اپلیکیشن برنده یک جایزه نوآوری در چین بود که حمایت مالی دولتی بلاعوض از طرف دولت چین به آن تعلق گرفت، ولی به علت کرونا امکان حضور در کشور چین فراهم نشد، فروش لیسانس این اپلیکیشن به یک شرکت دارو سازی در فرانسه نیز انجام شده و همچنین این اپلیکیشن جزو ۱۴۰ شرکت نرم‌افزار دارای پروانه ساخت و شرکت طراح آن از شرکت‌های خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری است که مراحل دانش بنیانی آن در حال انجام است.

رمز موفقیت فعالیت‌های استارتاپی داشتن یک تیم خوب و توانمند است

این عضو هیات علمی دانشکده تغذیه با بیان اینکه شروع این پروژه در مرکز رشد و نوآوری علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است، تصریح کرد: داشتن یک تیم قوی و توانمند مهمترین معیار در موفقیت استارتاپ‌هاست.

دکتر رازقی جهرمی با تأکید بر اینکه که داشتن دانش برای فعالیت‌های استارتاپی کافی نیست، اظهار کرد: برخی معتقدند داشتن دانش انجام کار استارتاپی برای شروع فعالیت در این حوزه کافی است، ولی واقعیت این است که تیم فنی، مالی و بازاریابی نیز به اندازه تیم دانشی توانمند باشند؛ در نهایت مجموعه این سه گروه می توانند در قالب یک تیم، فعالیت استارتاپی موفقی را رقم بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه موضوع جذب سرمایه یکی از مسائل مهم در فعالیت‌های استارتاپی است، گفت: از زمان ورود به حوزه استارتاپ، شاهد حضور دانشجویانی بوده‌ام که انتظار کمک‌، وام و حمایت‌ مالی از سیستم دارند، درحالیکه جذب سرمایه‌گذار مهمترین و سخت‌ترین بخش کار است و برای تحقق آن باید کفش‌های آهنین به پا کرد.

این فناور برتر همراهی اعضای تیم در هر شرایطی را برای کسب موفقیت بسیار مؤثر دانست و گفت: تیم فنی این پروژه مجموعه‌ای از دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف هستند که در این مسیر بسیار همکاری کردند و نکته‌ مهم این بود که همگی پا به پای هم و به یک اندازه برای پیشرفت کار تلاش کردند.

هدف را درست تعریف کنید تا ناامید نشوید

وی تعریف درست هدف در فعالیت‌های استارتاپی را نکته مهمی برشمرد و ادامه داد: متاسفانه برخی کمبودها و موانع منجر به ناامیدی و دلسردی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و فعالان حوزه استارتاپی می‌شود، با این حال عدم دستیابی به ایده‌آل‌ها نباید باعث ناامیدی افراد شود، در وهله اول باید هدف روشنی را برای خود تعریف کنند و انتظار دستیابی به موفقیت پیش از موعد مقرر را نداشته باشند؛ همت عالی همیشه موثر است، در این مسیر افراد زیادی را دیده‌ام که بارها دست روی زانوی خود گذاشته و بلند شده‌اند، سعی کرده‌اند هزینه‌ها را تا جای ممکن کاهش دهند، موانع را رد کرده و کار خود را پیش ببرند، موفقیت برای این دسته از افراد محتمل‌تر است.

چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به موانع موجود بر سر راه فناوران و فعالان حوزه استارتاپ، گفت: موانع حقوقی یکی از مهمترین چالش‌های استارتاپ‌هاست، چراکه متاسفانه ساختار استارتاپی به طور کامل و به درستی تنظیم نشده است.

وی ادامه داد: همچنین به خاطر چارچوب‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های مستقر در مرکز رشد؛ با چالش‌های دارایی، مالی، کارت بازرگانی و غیره روبرو هستیم. به عنوان مثال برای تنظیم کارت بازرگانی، اجاره نامه با کد رهگیری نیاز داریم ولی زمانی‌که در فضای دانشکده مستقر هستیم ملک دولتی را نمی‌توانند با کد رهگیری اجاره دهند و این مسئله یک چالش قانونی ایجاد می‌کند، یا مثلا اداره مالیات درخواست مالیات فضا را دارد اما دانشگاه خود را معاف از مالیات می‌داند؛ موارد مشابه بی‌شمار است و به همین دلیل چالش‌های قانونی موجود در فضاهای استارتاپی زمان زیادی را از تیم می‌گیرد و لذا تصحیح و تسهیل آن‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

این فناور برتر در پایان با بیان اینکه وجود یک مشاور حقوقی در مراکز رشد به تسهیل فرایند و ارتقای انگیزه افراد کمک زیادی می‌کند، گفت: حمایت‌های مالی از فناوران روز به روز بهتر می‌شود و هر چقدر اطلاع رسانی دقیقی در مورد انکوباتورها، دسترسی به آن‌ها و وابسته بودن سازمان‌ها به نهادهایی که در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، بیشتر باشد افراد از ابتدا در مسیر صحیحی کار خود را آغاز کرده و کمتر با چالش‌هایی از این دست روبرو می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!