انتقاد رییس بازرسی اداره کار خراسان شمالی از نحوه بازرسی‌های ساختمانی


انتقاد رییس بازرسی اداره کار خراسان شمالی از نحوه بازرسی‌های ساختمانی

بجنورد- ایرنا- رییس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: حضور عوامل اجرایی و ‌نظارتی در کارگاه‌های ساختمانی بسیار کمرنگ بوده و این موضوع یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش حوادث ناشی از کار در این کارگاه‌ها است.

علی قلی پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر مهندسان ناظر تکالیف و وظایف خود را درست انجام دهند به یقین می توان شمار حادثه ها در کارگاه های ساختمانی را کاهش داد.

وی افزود: رعایت نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی به منظور حفظ جان کارگران خط قرمز است و به هیچ عنوان قابل اغماض نیست.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: عوامل اجرایی و ‌نظارتی مانند ناظران نظام مهندسی ساختمان، مجریان ساختمان و شهرداری مکلف هستند بر کارگاه ها نظارت داشته باشند و ایمنی را رصد کنند.

مهندسان پای کار هستند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در این باره گفت: مهندسان ناظر مکلف هستند با حضور در پروژه های ساختمانی، مشکلات و نواقص را به سازنده و کارفرما گوش زد کنند، البته این اقدام انجام می شود و تخلفات به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز به مراجه صدور پروانه گزارش می شود.

علی اکبر رمضانی با اشاره به ضعیف بودن آموزش ها و میزان آشنایی کارگران با مباحث ایمنی کار اظهار داشت: در این زمینه، اثربخش بودن نظارت ها مستلزم این است که نیروی کار، مهارت کافی داشته باشد و آشنایی لازم با کار و ابزار کار را داشته باشد، اکنون کارگران در بخش ساختمان، آشنایی و مهارت کافی در این زمینه ندارند حتی به حقوق خود در زمینه فراهم بودن شرایط ایمنی در محیط کار آشنایی ندارند.

وی با بیان اینکه آموزش این افراد بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست اما ما آمادگی داریم تا در این زمینه وارد عرصه شویم افزود: نظارت ها زمانی اثر بخشی و بازدهی خواهد داشت که نیروی کار، مهارت و توان لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: در آموزش نیروی کار، خوب و مناسب نبوده و آموزش های لازم نیز داده نشده است، کارگران صنعت ساختمان هنوز نحوه استفاده از دستکش، کمربند ایمنی و یا کلاه ایمنی را نمی دانند و یا حساسیت لازم را ندارند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: درست است که مهندس ناظر باید بر ایمنی محل کار نظارت داشته باشد اما این نظارت ها زمانی موثر است که نیروی کار آموزش لازم را دیده باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که صنعت ساختمان ما هنوز صنعتی نشده، اگر ساخت و سازها در جامعه صنعتی باشد، تمام امور از جمله ایمنی محل کار به خوبی قابل مدیریت است.

رمضانی گفت: در ساخت و سازهای صنعتی، به هیچ عنوان مشکلات کنون مربوط به ایمنی، دامن گیر نخواهد بود زیرا تمام روند کار اجرای پروژه ها بر اساس ساز و کار درست و ایمن انجام می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی اظهار داشت: البته نمی توان گفت که مهندسان کوتاهی و یا تخلف ندارند اما نباید تمام مشکلات را متوجه این قشر دانست.

بر اساس این گزارش حادثه های ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی خراسان شمالی بالا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط