فعالیت 16 مرکز ترک اعتیاد در لرستان مجاز است


فعالیت 16 مرکز ترک اعتیاد در لرستان مجاز است

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: 16 مرکز ترک اعتیاد استان در حال حاضر مجوز دارند که مردم باید با هدایت این سازمان، تنها به مراکز مجاز مراجعه کنند.

کرم یاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در حوزه پیشگیری از اعتیاد برنامه های خوبی در استان اجرا می شود اما برای مقابله با اعتیاد و ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند همکاری همه مسوولان هستیم.

وی تصریح کرد: نگهداری از معتادان با چند روش ارائه خدمت در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶، مراکز ترک اعتیاد، مرکز جامع درمان و بازتوانی، مراکز گذری کاهش آسیب و مرکز سرپناه شبانه (شلتر) انجام می شود.

یاری ادامه داد: اکنون در ۲ مرکز ماده ۱۶، مردان و زنان ساماندهی و نگهداری می شوند و در مرکز ماده ۱۵ نیز با همراهی مراکز ترک اعتیاد داروهای مورد نیاز افراد معتاد در کلینیک های درمانی سطح شهر، به آنان ارائه می شود.

‌وی تصریح کرد: در مراکز ماده ۱۵ به تمامی معتادان اجازه داده می‌شود به مراکز مجازی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص‌ می شود مراجعه و نسبت به درمان و بازپروری خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۰ زن معتاد در مراکز ترک اعتیاد استان هستند ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات، مساله معتادان متجاهر است به همین منظور شلترهای زنانه و مردانه برای اقامت شبانه آنها راه اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: همچنین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با ظرفیت ۲۰۰ نفر سال گذشته به صورت رایگان برای افراد خود معرف ترک اعتیاد راه اندازی شده است که چهار ماه به صورت شبانه روزی از این افراد نگهداری می کنند.

یاری گفت: پس از ۲ تا چهار هفته سم زدایی، سه ماه آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به آنها ارائه می شود تا برای اشتغال آنها برنامه ریزی جدی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: افراد بازپروری شده پس از ارائه این آموزش ها مرخص می شوند و مددکاران اجتماعی موظف هستند وضعیت اشتغال آنها را پیگیری کنند چرا که چهار نوع آموزش تعمیرات تلفن همراه و تبلت، جوشکاری، تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و برق کاری ساختمان به این افراد ارائه می شود و پس از مرخصی می توانند در این فعالیت ها مشغول به کار شوند.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده موظف هستیم هشت ماه پس از ترک اعتیاد، برای تامین شغل افرادی که بازتوانی شده اند همکاری کنیم.

یاری اضافه کرد: در مراکز ترک اعتیاد "تی سی" نیز برنامه پذیرش و ترک اعتیاد مواد محرک و مخدر، ارائه خدمات روانپزشکی، جامعه شناسی و مددکاری اجتماعی به معتادان با سابقه زیاد و طی دوره درمان چهار تا ۶ ماهه صورت می گیرد.

بر اساس آخرین شیوع شناسی سال ۹۴ در کشور ۵.۴ دهم درصد افراد بین ۱۵ تا ۶۵ سال معتاد هستند که این آمار در لرستان ۴.۷دهم درصد است و حدود ۱۰۰ هزار نفر معتاد در این استان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان