درآمد چند ده میلیونی روزنامه‌ها از هر آگهی رسمی شرکت‌ها/ وزیر ارشاد با پول فعالان اقتصادی پُز ندهد


درآمد چند ده میلیونی روزنامه‌ها از هر آگهی رسمی شرکت‌ها/ وزیر ارشاد با پول فعالان اقتصادی پُز ندهد

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار کرد: نمی‌دانیم چرا باید برای هرکدام از آگهی‌های شرکت‌ها و مجامع آنها، رقم‌های بعضا چند ده میلیونی بپردازیم که هیچ فایده‌ای هم ندارد. آیا ما باید هزینه بدهیم که آقای وزیر ارشاد برای روزنامه‌نگاران ژست بگیرد؟

درآمد چند ده میلیونی روزنامه‌ها از هر آگهی رسمی شرکت‌ها/ وزیر ارشاد با پول فعالان اقتصادی پُز ندهد
گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین پیرامون ماجرای حذف آگهی‌های مزایده و مناقصه از چاپ در روزنامه‌های کثیرالانتشار و موضع‌گیری برخی افراد در مقابل این تصمیم، به بازارنیوز گفت: برخی روزنامه‌نگاران و آن‌هایی که فعالیت رسانه‌ای چاپی دارند، در مقابل این تصمیم درست موضع گرفتند. بهتر است این رانت حذف شود؛ چون دوستانی که نشریات چاپی دارند همیشه ادعای استقلال داشته و خود را بخش خصوصی خوانده اند، ولی در باطن بند نافشان به دولت متصل است. هیچ منطقی پشت این رانت روزنامه‌ها وجود ندارد؛ چون این هزینه‌ای است که مردم و فعالین اقتصادی باید با فرمان و اجبار دولت بپردازند.

وی افزود: روزنامه‌ها اگر مخاطب دارند که نیازی به این رانت‌ها نیست و باید آگهی‌هایی که جنبه بازرگانی دارند، منتشر کنند و اگر مخاطب ندارند بروند فکری به حال خودشان کنند. این که دولت با دستورالعمل به بخش خصوصی و فعالین اقتصادی بگوید حتما باید آگهی‌های مزایده و مناقصه را در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ کنید، منطقی ندارد و دست هرکسی که این تصمیم را گرفته بود، درد نکند.
*آقای وزیر! از جیب خودتان خرج کنید و پُزش را بدهید

حریری ضمن ابراز تاسف از لغو این تصمیم، اظهار کرد: آقای وزیر ارشاد با ذوق و شوق پیغام لغو این را منتشر کردند. پیغام ما به او این است که از جیب خودتان هزینه بپردازید. شما نمی‌توانید از جیب ما هزینه کنید و ژست بگیرید. مطبوعات بدانند که شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی بابت این آگهی‌ها بدهی اخلاقی دارند.
وی تاکید کرد: نهاد‌های صنفی بخش خصوصی هم باید مانند نهاد‌های صنفی روزنامه‌نگاران که وزیر ارشاد را تحت فشار قرار دادند، به وزرای مربوطه خود فشار وارد کنند. اگر کار با وزیر حل می‌شود، بنگاه‌های اقتصادی هم وزیر دارند.
*هیچ‌کس صفحه آگهی روزنامه ها را نمی‌خواند

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در واکنش به ایجاد سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) برای انتشار آگهی‌های مزایده و مناقصه، اظهار کرد: ما با هر شکلی که هزینه برای بخش خصوصی نداشته باشد موافقیم. هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که آگهی مجمع عمومی فلان شرکت را روزنامه خوانده است. هیچ کس صفحه آگهی‌های ثبتی را نمی‌خواند و این‌ها فقط تکلیف بی ربط بخشنامه‌ای بوده که می‌توان آن را تغییر داد.
*عمده نشریات کشور از حاکمیت ارتزاق می‌کنند

حریری با بیان این نکته که قطعا پشت این تصمیمات رانت وجود دارد، تصریح کرد: عمده نشریاتی که در کشور فعالیت می‌کنند، بودجه خود را از بخش‌های مختلف دولت و حاکمیت دریافت می‌کنند. چند نشریه قوی باقی می‌ماند که ادعا هم می‌کنند منادی بخش خصوصی هستند؛ این‌ها بودجه خود را از همان بخش خصوصی تامین کنند، چرا دست در جیب فعالین اقتصادی می‌کنند.
*درآمد چند ده میلیونی روزنامه‌ها از هر آگهی رسمی شرکت‌ها

وی درباره موضع مثبت برخی از افراد مشهور اتاق بازرگانی برای حذف روزنامه‌ها از فرایند آگهی‌های مزایده و مناقصه، اظهار کرد: موضعی اشخاص مطرح اتاق بازرگانی اتخاذ کردند، موضع بخش خصوصی است. ما نمی‌دانیم چرا باید برای هرکدام از آگهی‌های شرکت‌ها و مجامع آنها، رقم‌های بعضا چند ده میلیونی بپردازیم که هیچ فایده‌ای هم ندارد. آیا ما باید هزینه بدهیم که آقای وزیر ارشاد برای روزنامه‌نگاران ژست بگیرد؟ او اگر یک ریال از جیب خود هزینه کرد، از خود تعریف کند.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ