سونوگرافی آنومالی برای چیست؟


سونوگرافی آنومالی برای چیست؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که سونوگرافی آنومالی چه مواردی را بررسی می‌کند؟

سوال : سونوگرافی آنومالی چه مواردی را بررسی می کند؟

پاسخ : سونوگرافی آنومالی مهمترین سونوگرافی دوران بارداری است و در هفته های 18 تا 22 انجام میشود و هدف از این سونوگرافی بررسی اعضای بدن جنین از مغز تا نوک پا همچنین بررسی اختلالات کروموزومی جنین است. در کنار این سونوگرافی بهتر است اکو قلب جنین هم انجام شود.

برای آگاهی بیشتر از اهمیت سونوگرافی آنومالی به سراغ دکتر مهرشاد جمالی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر مهرشاد جمالی یا دریافت نوبت از این مرکز، اینجا را کلیک کنید.

.jabeh_embed_frame .jabeh_embed_frame iframe

سونوگرافی آنومالی برای چیست؟

آنومالی اسکن چیست؟

وقتی می پرسید سونو آنومالی اسکن چیست باید به شما بگوییم که آنومالی اسکن که به سونوی تشخیص ناهنجاری هم معروف است نوعی اسکن قبل از تولد محسوب می شود که در آن پزشک متخصص سونولوژیست تمامی ارگان ها و اندام های بدن جنین را با دقت بررسی می کند تا درصورت وجود ناهنجاری هایی که توسط سونوگرافی قابل تشخیص هستند، آنها را مشخص کرده و رویکردهای لازم جهت بررسی بیشتر و حتی درمان را مشخص کند.

زمان انجام آنومالی اسکن

بهترین زمان برای انجام آنومالی اسکن در هفته‌های بین هجدهم تا بیست و دوم بارداری است و در آن پزشک متخصص، جنین را از نزدیک مورد بررسی قرار‌ می‌دهد‌ تا وضعیت جفت و رشد جنین را بررسی کند. در این هفته‌‌ها صورت و دست‌های جنین کاملا مشخص است و‌ می‌توانید تصویر جنین را کاملا مشاهده کنید. به طور کلی زمان مناسب برای انجام آنومالی اسکن هفته 20 ام حاملگی است.

سونو آنومالی و جنسیت

تشخیص جنسیت جنین با کمک سونوگرافی هر زمانی بعد از هفته 16 بارداری قابل انجام بوده و احتمال بروز خطا در آن کم است. هرچند سونوی هفته بیستم به این قصد انجام‌ نمی‌شود اما درهنگام سونوگرافی آنومالی اسکن درصورت مناسب بودن پوزیشن جنین در رحم، امکان انجام سونوگرافی آنومالی و تعیین جنسیت همزمان با هم وجود دارد.

سونوگرافی آنومالی برای چیست؟

سونوی آنومالی، واقعا لازمه؟

ضرورت انجام سونوگرافی آنومالی به تصمیم مادر بستگی دارد. در صورتی که تا به این هفته سونوی بارداری انجام نشده باشد با انجام آن تعداد جنین‌‌ها و زمان زایمان بررسی‌ می‌شود‌. در سونوگرافی‌ می‌توان ضربان قلب جنین و قسمت‌‌هایی از بدن او مثل صورت و دست‌ها را چک کرد. البته شاید تشخیص اندام‌‌ها هنوز برای مادر دشوار باشد. استخوان‌های جنین به رنگ سفید و بافت نرم او خاکستری و لکه‌دار به نظر‌‌‌ می‌‌رسد. دلیل آن هم مایع آمنیوتیک اطراف جنین است که باعث‌ می‌شود رنگ جنین تیره و‌ سیاه نمایش داده شود.
در حقیقت اگر آنومالی اسکن را انجام ندهید به این معنا نخواهد بود که هیچ متخصص و بیمارستانی شما را برای انجام زایمان و یا معاینات دوران بارداری پذیرش نخواهند کرد، بلکه انجام این سونوگرافی فقط و فقط به معنای اطمینان از سلامت جنین و درصورت نیاز کسب آمادگی های لازم در برابر مشکلات و بیماری هایی است که ممکن است جنین در بدو تولد به آنها مبتلا باشد.
در آنومالی اسکن قسمت های مختلف بدن جنین اندازه گیری می شود که اندازه‌گیری‌‌ها باید با سن جنین و اندازه‌های استاندارد مطابقت داشته باشند‌ به این ترتیب می توان دریافت که آیا جنین نسبت به سن خود رشد مناسبی دارد یا خیر. اگر این سونو اولین سونوی بارداری باشد از روی آن‌ می‌توان تاریخ زایمان را به طور تقریبی تعیین کرد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403