صدور اجراییه دادگاه علیه چک‌های صیاد بدون سازوکار اداری انجام می‌شود


صدور اجراییه دادگاه علیه چک‌های صیاد بدون سازوکار اداری انجام می‌شود

زاهدان- ایرنا- مدیر شعب بانک مسکن سیستان و بلوچستان گفت: در گذشته دادرسی در خصوص پرونده‌های چک بسیار طولانی مدت بود و 20 درصد مبلغ چک هزینه دادرسی می‌شد اما صدور اجراییه دادگاه علیه چک‌های بلامحل صیاد بدون سازوکارهای اداری انجام می‌شود.

محمدرضا جعفری روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: چک یکی از ابزارهای مهم مبادله پول به صورت نسیه و مدت دار محسوب می‌شود که نظام اقتصادی را با مشکلات زیادی مواجه کرده زیرا هرکس بدون اعتبارسنجی دسته چک دریافت کرده و برهمین اساس چک ابهت اصلی خود را از دست داده است.

وی گفت: عدم اعتبار چک مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند که باعث ناامنی فضای کسب و کار می‌شود.

مدیر شعب بانک مسکن سیستان و بلوچستان افزود: مقرر شده بانک مرکزی از اوایل سال ۱۴۰۰ دستورالعمل خاصی در خصوص سازوکار چک‌های جدید با عنوان چک صیاد ابلاغ کند که این امر به عنوان یک جهش در نظام بانکی است.

وی بیان کرد: ضعف کنترل و نظارت در فرآیند صدور چک و رفتارهای چندگانه بانک‌ها با قانون جدید و سامانه صیاد برداشته می‌شود تا جایگاه و اصالت چک در فعالیت‌های اقتصادی بازگردد.

جعفری گفت: با این امر صدور دسته چک از حیطه بانک‌های تجاری خارج شده و در سامانه صیاد بانک مرکزی متمرکز می‌شود و هر شخص باید از طریق استعلام سامانه صیاد بانک مرکزی دسته چک دریافت کند.

وی افزود: اعتبار صدور چک منوط به ثبت اطلاعات است و در وجه حامل دیگر چک صادر نخواهد شد و تنها در وجه شخص معین صادر می‌شود.

مدیر شعب بانک مسکن سیستان و بلوچستان اظهارداشت: شناسه ۱۶ رقمی در تمام برگه‌های دسته چک‌های صیاد ثبت شده و این شناسه به شماره پیامکی ۷۰۱۷۰۱ ارسال و وضعیت صاحب چک اعلام می‌شود.

وی گفت: در دسته چک‌های صیاد یکسری محدودیت‌ها برای دارندگان چک برگشتی شامل جلوگیری از هرگونه افتتاح حساب یا کارت‌های بانکی، مسدود کردن تمامی حساب‌ها و کارت‌ها نزد هربانک و موسسه، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی و عدم صدور کارت هدیه اعمال می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا