چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟


چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟

میدانیم که قرار است نسل جدید مرسدس بنز C کلاس (W206) صرفاً با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه شود و در این نسل حتی در نسخه‌های AMG هم خبری از موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر نخواهد بود. دلیل حذف پیشرانهٔ V8 روشن است: قوانین آلایندگی، اما چرا موتور شش سیلندر هم باید کنار برود؟ مهندس … The post چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟...

میدانیم که قرار است نسل جدید مرسدس بنز C کلاس (W206) صرفاً با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه شود و در این نسل حتی در نسخه‌های AMG هم خبری از موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر نخواهد بود. دلیل حذف پیشرانهٔ V8 روشن است: قوانین آلایندگی، اما چرا موتور شش سیلندر هم باید کنار برود؟ مهندس ارشد مرسدس «کریستین فروه» دلیل این تصمیم را هندلینگ و چالش‌های مهندسی اعلام کرده است. به گفتهٔ وی، پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی مرسدس برای قرارگیری در سینهٔ C کلاس جدید بسیار بزرگ بوده است تا جایی که برای جای دادن آن باید قسمت جلویی خودرو ۵۰ میلی‌متر بزرگ‌تر می‌شد.

چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟

از این بدتر، وزن سنگین‌تر این پیشرانه ممکن است موجب افزایش بار در محور جلو شود که این روی هندلینگ و پویایی رانندگی خودرو تأثیر منفی خواهد داشت. به گفتهٔ فروه، تفاوت پرفورمنس میان پیشرانه‌های چهار سیلندر با شش سیلندر از طریق مدل‌های پلاگین‌هیبریدی جبران شده است. قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی علاوه بر اینکه نرم‌تر کار می‌کند، مصرف سوخت بهتری هم دارد. به گفتهٔ مرسدس، همهٔ نسخه‌های C کلاس جدید هیبریدی خواهند بود که این شامل هیبریدی خفیف در نسخه‌های پایینی و پلاگین‌هیبریدی در نسخه‌های بالاتر می‌شود.

چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟

هرچند پیشرانه‌های شش سیلندر و هشت سیلندر از C کلاس جدید حذف می‌شوند اما برای طرفداران دینامیک محرک عقب مرسدس خبرهای خوبی وجود دارد زیرا استفاده از طرح موتور عرضی در این نسل منتفی شده و C کلاس همچنان از همان طرح موتور طولی استفاده خواهد کرد. مرسدس معتقد است که مزیت‌های طرح عرضی شامل فضای کمتر، پیچیدگی پایین‌تر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها نمی‌تواند مزیت‌های غیرقابل‌انکار طرح طولی سنتی در کلاس پریمیوم را جبران کند. به گفتهٔ فروه، C کلاس جدید از کشش بهتر، فرمانی کاملاً عاری از تأثیر نیرو و شاسی پریمیوم با طراحی پیچیدهٔ اکسل عقب برخوردار خواهد بود. نتیجهٔ این کار، راحتی، پایداری رانندگی‌ و هندلینگی خواهد بود که به‌وضوح از یک خودروی محرک جلو بهتر است.

چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟

فروه همچنین گفته است که هرچند برنامه‌هایی برای ساخت یک C کلاس تمام الکتریکی در آینده وجود دارد اما این اتفاق به این زودی‌ها رخ نخواهد داد و حتی ممکن است در نسل W206 هم شاهد این نسخه نباشیم زیرا پلت‌فرم MRA که این نسل روی آن ساخته شده را نمی‌توان به‌سادگی برای ساخت نمونه‌ای الکتریکی سازگار کرد. در همین حال، پلت‌فرم جدید EVA هم برای خودروهای بزرگ‌تر و گران‌تری مثل EQS و EQE در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، استفاده از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب S کلاس نیز در C کلاس جدید منتفی است زیرا از یک سو در این خودرو فضایی برای نصب این سیستم وجود ندارد و از سوی دیگر این کار موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود.

چرا پیشرانهٔ شش سیلندر از نسل جدید مرسدس C کلاس حذف شد؟

از سال ۲۰۱۴ شایعاتی مبنی بر ساخت نسخهٔ کوپهٔ چهاردر C کلاس مطرح شده بود که هیچ‌گاه عملی نشد و حالا به گفتهٔ فروه، در نسل W206 هم خبری از این نسخه نخواهد بود. وی گفته است در مراحل اولیهٔ توسعهٔ نسل W206 ساخت یک نسخهٔ کوپهٔ چهاردر برای قرار گرفتن بین مدل‌های CLA و CLS برنامه‌ریزی شده بود اما نهایتاً مرسدس تصمیم گرفت بهتر است رقیبی برای آئودی A5 اسپرت‌بک و ب‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه نداشته باشد؛ اما در عوض در این نسل مدل آل‌ترین برای رقابت با آئودی A4 آلرود ساخته خواهد شد. این نسخه یک کراس استیشن با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج