لزوم راه‌اندازی مرکز تحقیقات و مطالعات سالک در استان سمنان


لزوم راه‌اندازی مرکز تحقیقات و مطالعات سالک در استان سمنان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان خواستار راه‌اندازی مرکز تحقیقات و مطالعات بیماری سالک در استان شد و گفت: بیماری سالک یکی از دغدغه های امروز جامعه بوده که نیاز داریم تا حساسیت مردم نسبت به مقابله با این بیماری، افزایش یابد.

حبیب‌الله خجسته پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ۴ اسفند ۱۳۹۹ در نشست بررسی چالش ها، مباحث و موارد پیرامون بهداشت و درمان شهرستان دامغان در محل سالن اجتماعات دانشگاه دامغان، با بیان اینکه موضوع سلامت و امنیت از ابتدا همواره مورد توجه بشر قرار داشته و همانطور که ائمه معصومین ما نیز اشاره داشتند، جزو نعمتهای بسیار گرانبهاست، گفت: بیماری سالک یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولین استان است و به همین منطور دسته بندی اقدامات، تقویت زمانبندی و برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفت که نیاز است تا حساسیت جامعه نسبت به این بیماری افزایش پیدا کند که این جامعه شامل دستگاه های اجرایی و مردم به صورت توامان خواهد بود.

وی ادامه داد: در جلسه شورای تامین استان، مبحث سالک مطرح شد و دستور اکید استاندار به منظور اقدامات در این حوزه صادر شد، فرماندار نیز در سطح شهرستان مسائل را بررسی کردند و این جلسه نیز به اتفاق مسئولین متولی امر در این خصوص تشکیل شد تا به صورت ویژه به این امر به دلیل اینکه زمان مناسبی برای مقابله با بیماری سالک است، بپردازیم.

خجسته پور با بیان اینکه ما حق نداریم تا در خصوص محیط زیست و جانوران بحث از بین بردن و حذف را درستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: زمانی که جان انسان ها به مخاطره می‌افتد، اقدامات در این حوزه بر هر امری حق تقدم دارد.

وی با بیان اینکه سه موضوع باید به صورت جدی‌تر در حوزه مقابله با بیماری سالک در دستور کار قرار گیرد، گفت: آموزش و آگاهی بخشی در خصوص مراقبت از خود، خانواده و تشخیص زمان مراجعه به مراکز درمانی و اقدامات پیشگیرانه به مردم ساکن منطقه ارائه شود.

معاون استاندار سمنان افزود: همزمان با آموزش، بحث مقابله در قالب از بین بردن موش‌های ناقل، لانه‌کوبی و پشه‌های ناقل در دستور کار قرار گیرد و نهایتا در مرحله بعدی، باید درمان به صورت اختصاصی در حیطه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی استان در دستور کار قرارگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تا مرکز تحقیقات و مطالعات بیماری سالک در محل دانشگاه علوم‌ پزشکی استان به منظور مطالعه جامع و فراگیر در این خصوص تشکیل شود، بیان کرد: در این راه تمامی امکانات و ظرفیت ها از جمله گروه های مردمی، تشکل‌ها، سازمان های مردمی و مردم نهاد، سپاه، بسیج، نیروی های نظامی و انتظامی و ... باید پای کار باشند و تحت یک مدیریت واحد با تقسیم وظایف به سمت اقدامات موثر و عملیاتی گام برداریم و البته در این‌ مسیر استفاده از مشارکت جمعی مردم منطقه نیز غافل نشویم.

خجسته پور تصریح کرد: قرارگاه عملیاتی مقابله باسالک به فرماندهی فرماندار در شهرستان و بخشداران در سطح بخش تشکیل و در راستای سه موضوع آموزش و مقابله و درمان، گام های موثر برداشته شود و حمایت های اعتباری نیز صورت گیرد، اما به هیچ عنوان نبود منابع مالی نباید دلیلی بر انجام ندادن موارد و مباحث مرتبط با مقابله با بیماری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در پایان با بیان اینکه امروز شاهدیم با شیوع ویروس کرونا، حساسیت جامعه نسبت به بحث سلامت بیشتر شده که امری قابل توجه و اررشمند است، اذعان داشت: با اقدامات خوبی که در حوزه علوم‌ پزشکی و مدیریت ستاد کرونا انجام شد، پیش بینی های بدبینانه به وقوع نپیوست و انشالله با این روند و رعایت کردن مردم، شاهد کمرنگ شدن و از بین رفتن آثار بیماری کرونا در جامعه باشیم.
روند افزایشی سالک در دامغان

بندرآبادی، فرماندار شهرستان دامغان نیز گفت: بیماری سالک در شهرستان دامغان یکی از دغدغه های مسئولین و مردم است و طبق جمع بندی آمار شبکه بهداشت این شهرستان، بیماری سالک افزایش رو به رشد داشته است.

وی افزود: طی مذاکراتی که با استاندار سمنان داشتیم، دستور ویژه در این‌خصوص داده شد و هم اکنون پیگیری کار از طریق دکتر خجسته پور معاون سیاسی اجتماعی استاندار انجام شده است.

فرماندار دامغان با بیان اینکه بیماری سالک در سطح شهرستان دامغان در دو بخش مرکزی و امیرآباد ۳۶روستا را درگیر و تحت الشعاع قرار داده است به برخی اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری پرداخت و افزود: مبالغی از طریق نماینده مردم در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، فرمانداری، شهرداری و بخشداری امیرآباد،بخشداری دامغان و... تأمین شد تا برای مقابله با جوندگانی که از عوامل بروز و گسترش بیماری سالک هستند برنامه ریزی شود.

وی از تهیه طعمه آغشته به سَم خبر داد و اضافه کرد: قرار است که این اقلام تهیه شده در اختیار دهیاران قرار گیرد تا بتوانند ما را در مقابله با سالک کمک کنند.همچنین سپاه آمادگی دارد تا در قالب گروهای جهادی، به دهیاران، پزشکان و کادر بهداشت و درمان کمک کند.

بندرآبادی از ارائه پیشنهاد تخصیص اعتبار برای مقابله با این بیماری خبر داد و گفت: این پیشنهاد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه شده تا در بحث بودجه سال ۱۴۰۰، سرفصل ویژه ای برای بیماری سالک پیش بینی کنند.

وی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان خواست: از محل بودجه و اعتبار کرونا، مبالغی را ویژه امر بیماری سالک تخصیص دهند تا انشالله در آینده شاهد بروز معضل و مشکل در این حوزه نباشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس