جزئیات کاهش بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای/ نیویورک تایمز: این آخرین فرصت ایران به غرب است!


جزئیات کاهش بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای/ نیویورک تایمز: این آخرین فرصت ایران به غرب است!

به نظر می‌رسد که ایران از تهدید خود برای محدود کردن کامل بازرسی‌های بین‌المللی از تأسیسات هسته‌ایش عقب نشینی کرده و به کشورهای غربی سه ماه فرصت داده است تا ببیند آیا آنها می‌توانند برجام را احیا کنند یا خیر. پیش از این قرار بود تهران از روز سه شنبه اجازه بازرسی از تاسیسات خود را به بازرسان آژانس ندهد.

نواندیش: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز سه شنبه با صدور یک بیانیه اعلام کرد: «ایران روز ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که این کشور اجرای اقدامات داوطلبانه ذیل برجام از جمله پروتکل الحاقی را از روز ۲۳ فوریه (۵ اسفندماه) متوقف خواهد کرد».

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، گفتنی است که طبق پروتکل الحاقی ذیل توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، تهران اجازه بازرسی آژانس از اماکن اعلام نشده را می‌دهد. اما تحت شرایط کنونی ایران اعلام کرده است تا زمانی که ایالات متحده تحریم‌های وضع شده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین این کشور را لغو نکند، ایران اجازه انجام این بازرسی‌ها را نخواهد داد.

جزئیات کاهش بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای/ نیویورک تایمز: این آخرین فرصت ایران به غرب است!

گفتنی است، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز دوشنبه (۲۷ بهمن) گفت: نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با پنجم اسفند، امروز عصر (دوشنبه) تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

کاظم غریب آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: «در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران با هدف توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد».

"نیویورک تایمز" در همین رابطه نوشت: به نظر می‌رسد که ایران از تهدید خود برای محدود کردن کامل بازرسی‌های بین‌المللی از تأسیسات هسته‌ایش عقب نشینی کرده و به کشورهای غربی سه ماه فرصت داده است تا ببیند آیا آنها می‌توانند برجام را احیا کنند یا خیر. پیش از این قرار بود تهران از روز سه شنبه اجازه بازرسی از تاسیسات خود را به بازرسان آژانس ندهد.


پس از سفر آخر هفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تهران او روز یکشنبه گفت که بازرسان آژانس از روز سه شنبه دسترسی کمتری به تاسیسات اتمی ایران خواهند داشت، با این حال او تاکید کرد که بازرسان این سازمان هنوز هم می‌توانند بنا به شرایطی از سایت‌های اصلی تولید سوخت هسته‌ای بازدید کنند. گروسی البته توضیح نداد که این محدودیت‌های جدید به چه شکلی ایجاد می‌شوند، اما گفت که ایران در برخی از محدودیت های جدید سه ماه وقفه ایجاد کرده است.

این سازش شامل توافق ایران برای حفظ تصاویر ضبط شده دوربین‌های امنیتی است که مراحل تولید سوخت را کنترل می کنند، قرار شده در صورت لغو تحریم‌ها طی 3 ماه آینده ایران فیلم این دوربین‌ها را به آژانس تحویل دهد.


علی واعظ، مدیر گروه بین المللی بحران ایران گفت: ایرانی ها فعلا از تصمیم خود عقب نشینی کردند، پس باید راضی باشیم چرا که این اقدام اساساً بحران را به تعویق انداخته است، با این حال به نظر می رسد این آخرین فرصت تهران به غرب باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟